Bab 20

103K 5.3K 320
                                    

Dah 3 hari terbaring di atas katil, pagi ini Tasnim dah riuh di dapur. Bertemankan Puan Faridah dan Afina, Tasnim lincah bergerak mengambil itu ini. Memandangkan petang ini dia harus pulang ke kampus, jadi dia menawarkan diri untuk menyiapkan sarapan pagi.

"Cheese ni cuma kena letak macam tu je ke? Tak payah potong?" Afina mengangkat dua lapis cheese cheddar. Tasnim yang sedang membancuh hot chocolate itu menggeleng.

"Tak perlu. Nanti masuk microwave dia akan cair jugak."

Afina mengangguk. Dia meletakkan lapisan cheese kemudian ditindih dengan daging yang juga digelek nipis. Pagi-pagi lagi dah meriah makanannya.

Lapisan cheese dan daging tadi dilapik bergilir dengan kepingan tepung yang digoreng rangup dan nipis lalu dimasukkan ke dalam microwave selama 10 minit. Encik Fakhrul dah tersenyum menunggu di meja makan.

"Tiap-tiap pagi macam ni, boleh buncit perut ayah." Encik Fakhrul berseloroh. Hidungnya dah dipenuhi bauan dari sarapan istimewa Tasnim.

Tasnim cuma tersenyum nipis. Pagi yang indah tapi tak berseri. Kesayangannya masih belum pulang kerja. Sudah satu hari setengah Aidan tak pulang, mesti banyak kerja yang perlu diselesaikan. Hospital bukan ada cuti.

"Haa, mai makan." Puan Faridah memotong pai daging segar buatan Tasnim. Adunan bau cheese dan daging menusuk hidung. Afina menggosok tangan tak sabar.

"Makan semua!" Afina tarik dulu potongan pai tersebut. Terlihat benang cheese halus dari potongan pai yang ditarik Afina. Panas dan enak!

"Sedap!"

***

Tasnim masuk ke dalam rumah melalui pintu dapur. Besen kain diletak di tepi mesin basuh. Tudung dicabut dan sangkut ke atas kerusi.

Siap menjemur kain, Tasnim meringkuk di atas sofa di ruang tamu. Dah pukul 10 tapi Aidan masih belum pulang. Encik Fakhrul dan Puan Faridah dah keluar bekerja. Afina, lepas makan dah lesap ke kelas.

Matanya merenung siling rumah. Kipas yang berputar direnung kosong. Walaupun rumah ini dilengkapi oleh penghawa dingin, Tasnim lebih selesa menggunakan kipas. Kulitnya agak sensitif jika terlalu sejuk.

Senyap.

Tasnim mengerut kening apabila telinganya menangkap bunyi. Matanya berkelip berkali sambil otak mencerna. Telefon!

Pantas Tasnim melompat bangun dari sofa. Bagai tak pijak lantai Tasnim bergegas ke atas. Ringtone babyshark yang dikhaskan untuk abang Aidan berbunyi kuat di dalam bilik.

"Abang..!" Tasnim menjerit nyaring. Terlompat dia dibuatnya. Butang hijau dialih.

"Abanggg!"

"Assalamualaikum.." lembut namun kedengaran menyindir di situ. Tasnim tersedar. Seronok sangat sampai lupa bagi salam.

"Waalaikumussalam..abang kat mana?"

"Tasnim dah masak?" Soalan Tasnim tak dijawab, malah dia pula menganjur soalan.

"Belum, tapi Tasnim dah rendam ikan dan sotong. Ingat nak buat sambal sotong. Abang nak makan apa? Tasnim buatkan."

"Tekak abang nak makan sambal kerang."

Wah wah! Favourite!

Mrs. Aidan: My Little BrideWhere stories live. Discover now