Chapter 132 - Kejutan Si Ibu Buat Si Anak

1.3K 59 66
                                    

ACHTUNG!

" Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "

•••♦◄♥►♦•••

"Masuklah, tuan. Maaf, rumah saya ini buruk lagi goyah tiangnya," pelawa Che Embun penuh takzim lagi tawaduk. 

Demikianlah selayaknya bagi orang Melayu sepertinya yang penuh tertib dan sopan dalam menyambut tetamu.

Apatah lagi, tetamu istimewa yang berkunjung di tengah hari ini juga merupakan datuk kepada cucunya, anak si Rafeah. 

"Terima kasih, Che Embun. Janganlah cakap begitu. Rumah ini amat molek dan kukuh nampaknya. Cuma saya perhatikan, tiada langsung dibuat bilik untuk memberi sedikit ruang peribadi kepada puan sekeluarga."

Tuan Alfred bersuara setelah dia duduk di ruang tengah rumah sambil melihat sekeliling.

Nun di sebalik tirai, Rafeah berbaring lemah dengan bayinya masih di sisi. Bidan Mak Hindon juga turut ada menjaga ibu muda juga bayi comelnya.

"Bolehkah kiranya saya ingin melihat akan cucu saya dan juga si ibu dari dekat? Sebenarnya, itulah tujuan asal saya ke mari.

"Semalam, setelah dikhabarkan oleh Ujang Bohol yang Rafeah sudah selamat beranak, rasa tak sabar saya nak ke sini," tutur lelaki Inggeris itu seraya memandang pembantunya yang datang bersama.

Usop Mekar ada di bawah, menanti di dalam kereta besi penuh setia sambil menghisap rokok daun.

"Apa salahnya tuan, itu juga cucu tuan. Silalah masuk ke sebalik tirai dan tataplah kedua beranak itu tanpa halangan," pelawa Che Embun sopan.

"Ahh, cantik dan gemilang sungguh bayi ini. Rambutnya pula keperangan. Matanya sedikit kehijauan. Mengingatkan saya akan si Marcus. Apa, perempuankah dia ini? Dan sudahkah dia diberi nama?" tanya Tuan Alfred.

"Benar tuan, tapi nama belum kami putuskan. Masih lagi dalam pertimbangan kami anak-beranak. Apakah tuan ada cadangan? Sudilah kiranya diketengahkan biar kita sama-sama sepakat sekata," balas Che Embun seraya mengisar simpuh.

"Kalau begitu bagai dikata, saya ada cadangan akan satu nama yang rasa-rasanya kena benar pada anak ini. Ianya hasil gabungan nama Marcus dan satu sebutan Melayu yang nyaman pada pendengaran saya."

Semua mata kini berpusat pada lelaki Inggeris itu.

"Apakah nama yang tuan maksudkan itu? Kalau tak keberatan, silalah nyatakan agar kita dapat sama-sama bermuafakat di sini," tanya Badar.

Teruna tampan yang kekar dan kukuh binaan tubuhnya itu mengesot ke arah Tuan Alfred.

"Hmm.. andai itu bicara tuan rumah, saya cadangkan nama Maria sebagai panggilan untuk anak comel ini. Hasil gabungan nama anak kembar saya itu, juga 'ria' yang membawa maksud keseronokan dan kegumbiraan. Bagaimana, apa tak molekkah nama itu?"

Che Embun, Badar, Ujang Bohol, Bidan Mak Hindon, Rafeah dan beberapa tetamu lain terdiam. Masing-masing mungkin sedang berfikir akan kesesuaian nama yang diusulkan lelaki Inggeris tersebut.

"Itukan nama yang berbau orang putih? Rasa-rasanya tak molek untuk menamakan anak yang akan membesar di daerah perkampungan ini. Tapi, segala keputusan ada di tangan Rafeah juga Che Embun," ujar Bidan Mak Hindon dengan nada mesra.

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now