Chapter 124 - Hajat Aidan Nak Berkonversasi Dengan Hantu (Mini Update)

1.3K 63 41
                                    

ACHTUNG!

"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"

•••♦◄♥►♦•••

Kerisauan membuatkan Aidan tak senang duduk. Bimbangnya amat terasa setelah rahsia keturunan Marcus terlerai di rumah Faiz ini.

Ingatannya hanya terarah pada nasib Ilham. Apa akan jadi pada budak comel itu tatkala usianya mencecah enam tahun nanti? Adakah dia juga akan dihantui mimpi ngeri sebagaimana Faiz alami sekarang? 

Dan desakan tersebut membuatkan dia bertekad untuk menghalang segala makhluk atau kuasa jahat dari bertenggek dalam diri adik angkat kesayangannya itu.

"Makcik, saya dan kekawan mintak diri dulu, ye? Dah lama sangat kami kat sini. Dekat pukul empat pun. Nanti risau plak mak bapak kami," tutur Aidan.

"La, abang-abang semua dah nak balik ke? Saya tak puas lagi nak sembang dan dengar citer abang pasal gambar tu," Faiz merengek manja.

Baginya, kedatangan empat remaja tersebut dah mengubah seratus peratus kehidupannya yang sebelum ini sunyi tak bermaya.

Tubuhnya pun kini terasa ringan dan segala beban yang terpikul seakan hilang. Itu cuma beberapa jam saja mereka berkenalan. 

Mungkin juga malam nanti dia tak akan didatangi mimpi ngeri dikejar hantu berkepala tengkorak. 

"Ala, kami kena balik gak sebab lepas sekolah tadi terus ke sini. Nanti kami datang lagi dan akan bawak Faiz ke banglo abang tu.

"Kan tadi Faiz cakap, kalau tau kat mana bangunan dalam gambar tu, Faiz nak pegi dan bergambar kat depannya, kan? Sebenarnya, itu arr banglo tempat abang tinggal sekarang.

"Ade kolam renang, kebun buah-buahan dan paling best  kat bilik abang, kita boleh main game. Nanti abang akan bawak sama Ilham, kita boleh main sama-sama, okey?"

Bersinar mata budak tersebut mendengar akan janji-janji Aidan.

"Tapi Faiz kena tanya mak dulu. Kalau dia izin, baru abang akan bawak Faiz ke banglo abang tu," tambah Aidan.

"Makcik tak keberatan kalau Edan dan kekawan semua nak bawak Faiz ke banglo tu. Mungkin di sana, dia akan lebih terbuka minda dan berseronok dengan kawan-kawan baru, kan?

"Dah cukup le segala penderitaan yang dia tanggung selama ini. Makcik dapat tengok perubahan dia dalam masa yang singkat je sejak anak-anak datang. Macam tak percaya yang dia dah sihat," ujar Makcik Nuriah.

Dia tersedu sambil mengesat mata dengan kain tudung yang dipakainya.

"Mulai sekarang, makcik tak perlu lagi risau pasal Faiz. Saya yakin yang dia dah sembuh dan boleh jalani hidup cam bebudak lain. Benda tu tak akan ganggu dia lagi.

"Dengan syarat, dia buat ape yang dah saya pesan tadi. Selebihnya, makcik dan pakcik kena berserah dan reda je, ye?

"Tentang janji saya nak mintak bapak saya tolong suami makcik tu, akan saya kotakan nanti, jangan risau," pesan Aidan penuh takzim lagi sopan.

"Terima kasih le Edan. Tengok Faiz dah baik dan sihat ni pun dah cukup buat makcik rasa lega. Tentang nak tolong suami makcik tu, terpulang le. Makcik sekeluarga terima ape je rezeki yang datang.. hu hu."

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now