Bab 26

9.7K 296 8
                                    

Kediaman Tuk Ayah begitu sesak dan meriah dengan kehadiran para tetamu yang diundang ke majlis perkhawinan Naina dan Syarizan. Beberapa jam yang lalu Naina telah sah menjadi isteri kepada Syarizan.

Dari jauh aku hanya memerhatikan kedua mempelai itu. Kedua-duanya kelihatan seperti pasangan yang berbahagia tetapi aku boleh nampak semua itu hanyalah lakonan semata-mata. Naina bersetuju untuk bernikah dengan Syarizan atas kehendak Tuk Ayah dan bukan atas kehendak sendiri. Begitu juga dengan Syarizan. Jauh disudut hati aku berdoa agar rumah tangga Naina akan berkekalan dan berbahagia.

"Jauh termenung sayang abang ni."

Aku menoleh ke belakang apabila kedengaran suara Nazmi datang menyapa. Dia yang segak memakai baju melayu sedondon dengan warna baju kurung yang aku pakai begitu menarik perhatian aku. Kenapalah suamiku ini kacak sangat. Aku cemburu apabila suamiku menjadi tumpuan gadis-gadis yang ada majlis ini.

"Abang dari mana?" Soalku padanya.

"Borak dengan kawan tadi." Balasnya pula.

Aku sekadar mengangguk faham. Di mana-mana saja Nazmi berada pasti dia akan terjumpa dengan kawannya. Sampai aku tertanya-tanya sendiri. Sebegitu banyakkah kawan suamiku ini?

"Na.. abang laparlah." Aku mengerutkan dahi tanda pelik dengan aduannya.

"Aik? Bukan abang dah makan ke tadi?"

Nazmi tersengih.

"Abang lapar balik."

"Abang nak makan apa? Na ambilkan."

"Apa-apa ajelah. Asal perut abang terisi sudah." Balas Nazmi lalu mengambil tempat duduk disebelahku. Aku pula sudah berdiri untuk mengambil makanan.

"Naurah..."

Aku tersentak apabila nama aku diseru oleh suara yang agak garau. Apabila aku berpaling, kelihatan Syarizan sedang merenungku dengan pandangan yang tajam. Gerun aku melihatnya.

"Ada apa?" Acuh tak acuh saja aku bertanya padanya.

"Saja nak tegur awak. Itu pun salah ke?"

Aku mendengus perlahan. Tak salah untuk awak menegur tapi bukan masa sekarang. Kesian suami aku menantikan makanan ini. Pasti dia sudah kelaparan.

"Tak ada salahnya pun tapi saya nak hantar makanan untuk suami saya dulu." Balas aku dengan jujur. Kelihatan Syarizan tersenyum sinis.

"Dia dah tak reti nak ambil sendiri ke? Kesian awak jadi tukang layan macam ni. Kalau isteri saya, saya tak akan buat macam tu."

Aku mencebik dalam diam. Iyakan ajelah apa kata dia.

"Apa-apa ajelah Zan. Itu isteri awak bukan urusan saya. Saya buat semua ini pun sebab saya sayangkan suami saya. Dia tak suruh pun, saya dengan rela hati sanggup melayan dia." Bidas aku panjang lebar.

"Baru dapat suami macam tu awak dah sombong Naurah..."

"Suami macam mana maksud awak?" Soalku tidak berpuas hati.

"Suami yang tak sama darjat dengan kita. Dia dan awak bagai langit dan bumi. Dia memang tak sesuai untuk awak Naurah."

Aku tersentap dengan kata-kata yang keluar daripada mulut Syarizan. Sampai hati dia kata macam tu. Hati aku bagaikan disiat-siat dengan penghinaan Syarizan terhadap suamiku. Sakit sekali yang aku rasakan saat ini.

Terima Kasih Suamiku {Completed}Where stories live. Discover now