TDK 29 ( ½ )

14.9K 314 14
                                    

" Awak nak apa ? " Aku bercekak pinggang memandang Asyraf yang bermain dengan kain pengelap gelas .

Mukanya ditundukkan sedikit , hampir dengan paras muka ku . Kemudian perlahan lahan mukanya bergerak ke arahku .

Aku menolak mukanya dengan telapak tangan kanan ku . Kemudian mencubit lengannya yang asyik bermain dengan kain pengelap yang berada di tangannya .

" Awak ni , janganlah main main . Cakaplah " Aku menyilangkan tanganku .

" Saya nak anak , bila kita kahwin nanti " Katanya sambil memandang anak mataku . Mulutku melopong . Anak ?

" Saya nak banyak anak " sambungnya lagi .

Tak berkelip mata aku memandang dia , kemudian aku membulatkan mata ku . Eh gatal sungguh dia ni , belum kahwin dah rancang nak ada anak .

Ni kalau aku smackdown mau koma macam aku haritu .

" Awak ni jauh betul berangan " Aku mengalihkan pandangan darinya .

" Lagipun anak saya yang kembar tu pun tak lepas , ini anak anak awak pula . Mungkin tak lepas juga " Kata aku dengan selamba sambil main sisa minyak di dalam kuali .

" Awak jangan lah cakap macam tu . Kita doa . Allah tu Maha Mendengar . InsyaAllah dia akan tunaikan permintaan kita . Just maju ke hadapan " Asyraf senyum ke arahku , menunjukkan sebaris gigi putih . Fuh , nasib tak buta kena cahaya gigi dia .

Aku hanya mengangguk .

' Kau tak rasa apa aku rasa Asyraf ' desis hati ku .

" Ha , Kejap lagi Uncle dengan adik Asyraf ni datang . Raisya kalau nak berehat pergi lah berehat . Nak mandi ke ? Pergi lah " Puan Lia datang ke dapur dengan senyuman yang terukir dibibirnya .

" Tak Apa lah Auntie , Kita sama sama makan . Lepas makan , Raisya tolong Auntie kemas baru Raisya mandi " Aku membalas senyuman Puan Lia .

" Oh , takpelah . Ei tak sabar Auntie nak kenalkan kamu dengan Uncle kamu tu . Seumur hidup Auntie dia pernah bawa seorang perempuan je datang ke sini . Itu pun yang betul betul dia cinta . Tapi sekarang dah putus tunang " Puan Lia datang ke arahku lalu menggosok belakang badan ku .

Aku hanya tersenyum . Sudah pasti aku tahu siapa perempuan yang benar benar dia sayang , sehingga putus tunang . Aku tahu siapa dia dan kenapa dia putus dengan Asyraf .

Terpaksa dalam Kerelaan Where stories live. Discover now