Epilog Cinta Mikayla

By theannemoha

405K 15.6K 518

[Sequel My White Knight tapi kalau tak baca the first one pun takpe ?] Masalah yang menimpa keluarga Mikayla... More

Bab 1
Bab 2
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
AUTHOR's NOTE
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Author's Note ✍🏻
T e a s e r
Sorry 🙏🏻🙏🏻🙏🏻
Bab 52
Bab 53
HELPP 🙏🏻🙏🏻
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
Bab 58

Bab 3

7.6K 272 4
By theannemoha

Pulang ke bilik, Mikayla mandi dan kemudiannya solat Asar kerana sedar tak sedar masa sudah hampir menginjak ke waktu Maghrib. Zuhurnya yang terlepas begitu sahaja diqada.

Terleka melayan perasaan sehingga terlupa akan kewajipan yang satu itu. Baru diuji sedikit, Mikayla sudah lalai dalam mengingati Allah sedangkan ini bukan lagi pengakhiran hidupnya. Ramai lagi manusia yang dilanda masalah yang lebih besar daripadanya tetapi tidak pernah lupa untuk menunaikan kewajipan yang satu itu.

Setelah selesai solat Maghrib, Mikayla keluar bilik dan bertembung dengan Izzy.

Sedar akan mata Mikayla yang sembab serta keadaannya yang agak tidak terurus, Izzy segera menyapa Mikayla.

"Kay. You okey?" Soalnya bernada perihatin.
Mikayla tarik senyum segaris. Tiada jawapan mahupun anggukan ataupun gelengan.
Sah dia tak okey.

"Mind to share?" Izzy mencuba nasib.

"Izzy tahu tak macam mana nak kerja part time dekat sini? Or tahu any places yang perlukan part timer?" Idea yang terlintas seketika tadi terus sahaja diluahkan kepada rakan serumahnya itu.

Setahu Mikayla Izzy ada membuat kerja part time juga pada hujung minggu namun dia tidak pernah berminat untuk menanya sebelum ini.

"You perlukan duit lebih ke? Kalau urgent, boleh je pinjam I punya dulu." Tawar Izzy.

"I do have financial problem but no it's okay. I tak suka pinjam orang. Tapi I memang nak kerja sekarang ni. I nak usaha sendiri." Balas Mikayla tidak mahu bercerita lanjut. Hanya niat untuk bekerja sambilan diutarakan.

"Hmm. Maybe you boleh try dekat tempat I buat part time. Kejap lagi boleh ikut I?"

Mata Mikayla bercahaya. Dia teruja kerana Izzy ingin membantunya.

🌼🌼🌼
Mikayla menarik-narik skirt paras lutut yang diberikan oleh Izzy sebelum keluar tadi. Awalnya dia hanya memakai jeans bersama bomber jacket namun ditegah oleh Izzy. Menurutnya, pakai skirt lagi okey.

Apa-apa sajalah.

Satu bangunan tiga tingkat dengan signboard Escapade dimasuki.

Hati Mikayla merasa tidak enak. Seolah-olah dia sedang melangkah ke tempat yang tidak sepatutnya.

"You sure ke ni tempat dia?" Tanya Mikayla setelah memberanikan diri.

Izzy yang berada beberapa langkah di hadapan berpaling memandang Mikayla.

"Soalan apa ni. Of course la. I kerja sini. You pernah dengar ke orang salah datang tempat kerja?" Balas Izzy bersama sindiran.
Mikayla kemudiannya memilih untuk hanya mengikuti Izzy ke bahagian dalam.

Kebingitan bunyi lagu datang dari arah kiri namun Izzy melalui lorong di sebelah kanan untuk turun ke bawah.

Terlihat satu pintu kayu yang terukir cantik di hadapan mereka. Debaran Mikayla turut menggila. Rasa macam buat kerja yang menyalahi undang-undang pula.

Setelah tiga kali ketukan, pintu dikuak dari dalam.

"Jom." Ajak Izzy sambil melangkah ke dalam bilik pejabat tersebut.

Terdapat dua orang lelaki di dalam bilik tersebut. Seorang yang membukakan pintu buat mereka seketika tadi dan seorang lagi sedang bersandar di kerusi menghadap dinding di belakang meja.

"They are here sir." Beritahu lelaki pertama setelah menghampiri meja pejabat yang tersusun kemas itu.

Satu gerakan tangan dengan menunjukkan jari telunjuk dan jari hantu membuatkan lelaki tersebut beredar dari bilik ini.

Suhu yang semakin sejuk di ruangan ini membuatkan Mikayla sedikit menggeletar kesejukan. Dia memang tak tahan sejuk. Tambahan pula dia hanya memakai skirt pendek. Langsung tak membantu.

Mikayla cuba untuk menarik zip bomber jaket miliknya untuk memanaskan sedikit badan. Tambahan pula dia tidak selesa dengan dadanya yang sedikit terdedah disebabkan low v neck top yang diberikan Izzy di rumah tadi.

"No don't do that."

Satu suara garau menegah perbuatan Mikayla itu. Wajahnya didongakkan sedikit dan kelihatan lelaki yang pada awalnya membelakangi mereka sudah berpaling dan kini memandang Mikayla tanpa berkelip.

Wajah putih yang dihiasi dengan jambang yang ditrim kemas menampakkan lelaki tersebut sangat berkarisma. Tambahan pula dengan suit biru gelap yang dipakainya.

Tangan Mikayla yang awalnya memegang zip menjauh dengan sendiri.

"So what's your name?" Soal lelaki tersebut sambil memandang Mikayla tepat pasa matanya.

"Kay." Jawab Mikayla sepatah. Entah kenapa dia tidak mahu lelaki di hadapannya mengetahui nama penuhnya.

"I heard that you want the job. But your appearance is quite inappropriate to for you to work here." Dia memberitahu secara jujur sambil memandang Mikayla atas bawah seolah-olah sedang melakukan x-ray terhadap badannya. Bulu roma Mikayla seakan meremang dengan pandangan lelaki tersebut.

Izzy lah ni suruh aku pakai skirt macam ni. Tak appropriate langsung.

"Sorry. If I get the chance to work here, I'll be more concern towards my clothing." Jawab Mikayla tidak mahu menyerah kalah meskipun separuh hatinya tidak mahukan kerja yang awal-awal lagi membuatkan dirinya creepy sebegini.

"No baby. Your clothes is fine. It suits you perfectly. The thing that's not fine is.. You look kinda pale and you are supposed to have more make up on. Didn't you tell her about this Izzy?"

Jawapan yang diberikan oleh lelaki itu sangat mengejutkan Mikayla. Kerja apa yang okey dengan pakaian macam ni?

"Luke, she's new to this. Maybe you could spare her a chance with probation period or whatsoever. She could learn and improvise herself." Izzy yang sedari tadi diam mula bersuara.

Sempat Mikayla lihat Izzy disebelahnya sekilas. Baru dia perasan yang mekap yang dikenakan oleh Izzy sangat tebal berbanding biasa berbanding dirinya yang hanya memakai perkara asas seperti bb cushion, eyeliner, mascara dan sedikit lipstick. Jauh panggang dari api.

"Kerja apa sebenarnya ni." Soal Mikayla sambil mengetap bibir. Hanya dia dan Izzy sahaja mampu mendengar. Tapi.. Kalau si Luke tu dengar pun dia bukannya faham Bahasa Melayu pun.

"Nanti you tahulah." Balas Izzy separa berbisik.

"Just give me a night. I may not be good since I never work before but I would like to try." Ujar Mikayla kemudiannya.

"Okay. Take her and tell her the basics." Jawab Luke tanpa sebarang perasaan.

Hish macam manalah dia jadi bos yang langsung tak ramah. Senyum pun tak!

"Thanks Luke." Jawab Izzy sambil menarik Mikayla untuk keluar dari bilik tersebut dan naik semula melalui tangga yang dilalui mereka tadi.

Kaki mereka melangkah ke arah bunyi bingit yang semakin kuat.

"Simpan barang you dekat sini." Arah Izzy sambil masuk ke dalam satu bilik yang kelihatan seperti bilik loker. "Kunci you simpan elok-elok." Pesan Izzy kemudiannya.

Selesai meletakkan barangan peribadi mereka, Mikayla mengikuti Izzy keluar.  Akur dengan arahan Izzy, Mikayla turut membuka bomber jaket yang dipakainya tadi meskipun dia tidak biasa berpakaian mendedahkan badannya hingga tahap itu.

"You tak jawab lagi kerja apa ni." Ujar Mikayla.

"Hello Kay. You tak boleh tangkap lagi ke kerja apa? Kita kat mana sekarang ni? Night club kan? You kena jadi gro lah Kay. I tak boleh minta untuk you jadi bartender since I tak rasa you kenal jenis arak-arak tu semua. Jadi pelayan ni okey je, boleh dapat tips. Kalau nasib you baik, you dapatlah banyak dan kalau you cukup daring untuk go to the next level lagilah cepat kaya." Ujar Izzy panjang lebar dan kata-katanya seakan menghempap Mikayla.

"Next level?" Soal Mikayla sambil mengerutkan dahi.

"Tidur dengan client you lah. If they want sex tapi selalunya bukan semua. Some of them suka yang light-light je hanya untuk let off the steam."

Mikayla ternganga mendengarkan ayat Izzy. Meskipun dia tidak memahami keseluruhan ayatnya namun dia tahu satu benda.

Bala yang dicari sendiri!

Kenapalah dia bodoh sangat tak dapat agak tentang kerja yang mereka lakukan ini.

"As for tonight you layan diorang minum-minum je." Beritahu Izzy selamba.

Jadi.. Inilah kerja part time Izzy selama ini? Sungguh Mikayla tak sangka.

"Tapi I nak cari kerja yang halal." Bentak Mikayla perlahan.

Kenyataan daripada Mikayla itu hanya mendapat gelak ketawa sebagai balasan dari Izzy.

"Ntah la Kay. Bagi I bila duit yang jadi nombor satu, halal haram dah jadi benda last yang I akan fikir. Atau.. I takkan fikir langsung pun pasal tu." Balasnya bersama tawa yang masih tersisa.

Mikayla akhirnya seakan termakan dengan kata-kata Izzy meski hatinya menolak namun dia tersepit kerana dia perlukan wang.

Dia kemudiannya berjanji dengan diri sendiri untuk mencuba dan sekiranya dia tidak mampu untuk menerukan kerja ini dia akan terus berhenti.

Continue Reading

You'll Also Like

29.2K 1.2K 52
[NAILA The Series] Afra Naila Qhadija Edirne Jibril One of the saddest love story I have ever written. Takdir menemukan mereka sebagai seorang pelaj...
940K 30.4K 62
Pertemuan yang tidak disengajakan antara Damian dan Kaisara telah merubah hidup mereka berdua. "Do i look like a murderer to you?" Soal Damian. "To...
169K 6.7K 55
[COMPLETE] Laura Melissa, Kepulangannya ke tanah air telah menyebabkan satu trajedi buruk telah berlaku ke atas dirinya. Bukan mudah dirinya untuk me...
407K 12.4K 42
[Status: Complete] Nur Alia Maisarah-"I taknak kawin kawin dengan you plus i tak suka you."What do you expect from me?" Kalau i tak boleh terima you...