[COMPLETED] Bila Aku Ada Kau

Av sweetiftisour

48.2K 2.9K 734

Yang kacak, yang tenang, yang sabar, yang kuat, yang peka, yang mengambil berat, yang matang, yang menjaga it... Mer

🌷Teaser🌷
🌷Bab 1🌷
🌷Bab 2🌷
🌷Bab 3🌷
🌷Bab 4🌷
🌷Bab 5🌷
🌷Bab 6🌷
🌷Bab 7🌷
🌷Bab 8🌷
🌷Bab 9🌷
🌷Bab 10🌷
🌷Bab 11🌷
🌷Bab 12🌷
🌷Bab 14🌷
🌷Bab 15🌷
🌷Bab 16🌷
🌷Bab 17🌷
🌷Bab 18🌷
🌷Bab 19🌷
🌷Bab 20🌷
🌷Bab 21🌷
❤️I Need Your Pendapat❤️
🌷Bab 22🌷
🌷Bab 23🌷
🌷Bab 24🌷
🌷Bab 25🌷
🌷Bab 26🌷
🌷Bab 27🌷
🌷Bab 28🌷
🌷Bab 29🌷
🌷Bab 30: Ending🌷
❤️Hai❤️

🌷Bab 13🌷

1.1K 75 22
Av sweetiftisour

[Februari 2020]

***

KEADAAN rumah milik Encik Hasan tersangatlah riuh rendah dengan kehadiran tetamu dikalangan saudara mara sebelah dia dan isteri. Untuk kedua-dua belah pihak, Intan merupakan cucu dan juga anak saudara sulong. Bila dah namanya anak sulong, jadi dia merupakan kesayangan semua orang. Sebab itulah rumah Ejat sekarang dah sangat sesak dengan sanak saudara yang datang dari seluruh pelusuk Malaysia ditambah pula dengan jiran-jiran tetangga. Masing-masing turun padang bantu dalam kerja-kerja kenduri. 

Ini baru separuh. Tu ada lagi yang sedang on the way. Belum dikira lagi yang akan datang esok. Tak cukup dengan rumah dia, mereka awal-awal dah sewa tiga homestay berdekatan untuk dihuni oleh adik beradik mak dan abah. Yang tinggi sikit standard tu, mereka sendiri dah booked hotel. Cuma datang sekejap untuk tunjuk muka dan lepastu pergi ronda-ronda makan angin. Nasiblah mereka tak stay lama-lama, kalau tak mahunya meletup rumah dengan isipadu manusia yang ramai tahap luar biasa. 

"Jat, tong gas spare ada tak? Pakngah nak rebus telur." Sebaik saja Ejat melangkah masuk ke dapur, dia disapa oleh Pakngah Harun adik abah dia. 

"Jat, pinggan mangkuk katering dah sampai. Maklang nak letak kat mana ni?"

Belum pun sempat dia bagi respons pada pakngah, muncul pula lagi sorang mak saudara dia. Yang ini sebelah mak pulak, Maklang Adah. "Ada, pakngah. Jap ya, Jat ambilkan." Ujar dia. "Boleh letak kat luar, belakang ni maklang." Balas dia seraya berlalu ke arah sudut paling hujung di bahagian dapur untuk dapatkan tog gas enam belas kilo. Selesai bahagian tong gas, dia pergi kat maklang pula, membantu guru yang mengajar subjek Biologi di sekolah di Johor, untuk membantu menyusun atur kotak-kotak besar.  

"Jat, kopi ada beli tak? Paklong mintak aku bancuh air untuk orang pasang kanopi kat luar." Baru je nak hela nafas penat, suara Datul sepupu perempuan sebelah mak dia menjengah dari belakang.

"Ada. Tengok kat situ." Jawab dia, menuding jari ke arah kabinet dapur. "Paklong ada cari aku tak?" Tanya dia mana tahu kot-kot abah ada cari dia. Dah dekat setengah jam dia dismiss dari menyertai abah melayan tetamu di luar gara-gara dia membantu mak menguruskan hal di dalam rumah.

"Tak pun."

"Okey. Kalau abah cari, tolong cakap aku kat dalam eh."

"Yes, sir." Datul yang punya umur sebaya dengan dia itu angkat tabik gaya tentera barang dua saat sebelum berlalu mendapatkan kopi.

"Kat sini rupanya kamu, Jat. Tolong bukak tv kat opah sat. Semalam tak sempat tengok Gerak Khas." 

"Ya opah, boleh..." Ejat tersenyum melihat opahnya sedang berjalan dengan perlahan untuk mendapatkan dia. Dan belum pun wanita berumur tujuh pulah lapan itu mendekat, dia terlebih dulu melajukan langkah mendapatkan opah sebelum opahnya itu dipapah untuk balik semula ke ruang tamu.

Masa melintas sekumpulan manusia yang volunteer untuk menguruskan hal berkenaan goodies para tetamu untuk kenduri lusa, dia dipanggil. "Stapler lebih takder ke, Abang Jat?"

Sambil menekan remote untuk mencari channel buat opah, dia kerling sekilas pada Tasnim kepala  kepada kumpulan goodies dimana sepupu sebelah abah yang muda setahun dari itu. Masa dapat tahu Kak Intan mereka bakal berkahwin, awal-awal lagi budak perempuan yang bakal bergelar doktor itu sudah register untuk handle bahagian cenderamata. Tak cuma dia, Farha, Jeslina, Tihah dan Kaseh juga turut mengerahkan tenaga. 

"Rasa macam ada. Abang cari kat atas jap. Kalau takder abang keluar beli." Kata dia sebelum berlalu untuk naik ke biliknya yang berada ditingkat atas. Dalam hati kemain dia berdoa supaya pencarian stapler berhasil dan dia tak perlu lagi pergi ke kedai. Kalau perlu pun, at least bukan dalam masa yang terdekatlah. 

Dalam keturunan dia sebelah abah atau mak, Jat merupakan cucu lelaki sulong. Dan dia merupakan salah seorang dari dua orang cucu lelaki dalam empat belas sepupu sebelah abah dan salah satu-satunya cucu lelaki dari lapan sepupu di sebelah mak. Yang sepupu lelaki tunggalnya itu baru berumur tujuh tahun. Jadi memang dia tak ada geng untuk dibuat partnerlah dalam menguruskan kerja-kerja yang berat. Sebab itulah, apa-apa sikit nama Jat yang dipetik. 

Yang sebenarnya dia baru saja balik dari kedai untuk yang keberapa kali pun tak tahulah. Ada je barang-barang kenduri yang tak lengkap dan dia perlu lengkapkan. Nasib baiklah part makanan untuk tetamu abah dah booked katering awal-awal. Cuma idea pasal buat majlis kat dewan je yang abah bangkang. Abah cakap, abah ada dua anak je. Jadi abah nak buat kat rumah. Nak kekalkan tradisi keturunan katanya. Maka, Puan Zaliha, Intan dan Ejat akur saja.

Fuh! Hal kenduri kahwin ni bukan calang-calang. Ahli keluarga yang paling dekat sangat perlukan kekuatan mental dan fizikal yang sangat stabil. Kalau tak, macam manalah dia nak jalankan tugas sebagai tuan rumah juga sebagai adik bakal pengantin perempuan dengan jaya sekali. Dalam kes macam ni, mak dan abah dah tak boleh nak fikir hal remeh temeh dah. Banyak lagi hal besar yang mereka perlu ambil tahu. Jadi dia sebagai anaklah yang perlu mainkan peranan penting. Kakak dia memang kena tolak tepi dah. Memanglah Intan pun turut bertungkus lumus buat kerja rumah, tapi dia juga perlu ambil tahu tentang persediaan pemakaian dia untuk dua majlis esok dan lusa. Kesian juga dia tengok kakak dia ke hulu ke hilir sebelum dia naik ke bilik untuk uruskan hal sendiri. Dan sekarang dia ada terdetik untuk tanya mak dan abah, kenapa dulu tak beranak ramai-ramai? Kalau tak, kerja dia akan jadi ringan sikit. Dan dia pun tak rasa sunyi sangat bila Kak Intan dah pindah keluar dari rumah ikut suaminya nanti.

Sampai di bilik, dia mampu hela nafas lega bila dia terpandang stapler yang berada di dalam bekas atas meja dia. Alhamudulillah... dia tak perlu bergegas untuk ke kedai. Ambil stapler, dia terus keluar dari bilik. Tiba-tiba dia jadi teringat untuk menjenguk  Intan di bilik sebelah. Lalu arah kaki dia lencong ke kanan. Ketukkan pintu dibuat dua kali sebelum suara kakak dia menyahut dari dalam, kedengaran. 

"Jaaat!" Muka Intan sangat teruja dengan kemunculan si adik di muka pintu. "Masuk jap."

"Ada kerja kat bawahlah, kak." Fikir dia Intan keseorangan, rupanya mak dia pun ada kat dalam. "Eh, mak pun ada kat sini?"

"Sebelum kamu fikir mak curi tulang, meh sini mak nak bagitahu. Mak tak tahulah nak buat apa dengan kakak kamu ni. Fesyen tudung pelik-peliklah yang dia nak ikut pun. Tak faham aku." Adu Puan Zaliha, menggeleng kepala beberapa kali. Sambil tangan tak tinggal diam menguis beberapa jenis tudung yang terdampar di hujung katil.

"Masuklah kejap. Aku nak tanya pendapat ni." Ejat yang masih berganjak dari muka pintu, Intan gamit supaya masuk ke dalam. 

"Kalau kau nak tanya pasal tudung, jawapan aku sama dengan mak. Apa yang mak suka, Jat suka. Case closed."

Intan jegil mata. "Bukan pasal tudung jelah. Banyak lagi benda aku nak borak dengan kau. Dahlah dari tadi kau tak tunjuk muka. Sekarang baru sempat nampak."

"Aku sibuklah kak..."

"Kejap je. Tak sampai lima belas minit pun. Sinilah..."

Nampak macam Intan sangat beriya ajak dia masuk ke dalam bilik, Ejat jadi serba salah. "Okeylah. Tapi biar aku pass stapler kat diorang jap."

"Takper, mintak Anais tolong passkan." Kata Intan sambil mata beralih kepada budak perempuan yang berumur lima tahun. "Anais boleh tolong Abang Jat?"

Oh, rupanya, bukan mak dan kakak dia saja yang ada kat sini. Anais, anak sulong maksunya juga ada di sudut bilik sedang bermain telefon. Tak cakap banyak, Anais terus bangun dan pergi ke arah Ejat. "Boleh..." 

Stapler warna biru itu diletak atas tapak tangan kecil itu. "Tolong bagi ni kat Kak Tasnim, ya. Terima kasih, Anais. Nanti Abang Jat beli aiskrim." Kata Ejat, menggosok lembut rambut paras bahu itu sebelum Anais berlalu dari situ. 

"Cepatlah, Jat. Masuk! Masuk!"

"Yelah! Orang masuklah ni." 

"Duduk sini..." Ruang kosong atas katil ditengah-tengah antara dia dan Puan Zaliha, Intan tepuk. Mengisyaratkan supaya adiknya duduk di situ.

Sambil melabuhkan punggung di atas tilam pengantin empuk yang belum lagi dihias dengan cantik itu, Ejat pandang Intan. "Apadia kak? Apa masalah kau? Tak habis-habislah dia ni kan mak?"

"Itulah yang mak bising kat dia tu... Rasanya macam dah banyak kali dia buat keputusan nak pakai yang mana untuk akad nikah esok dan kenduri lusa. Tapi hari ni berubah fikiran pulak. Sudah tu, mak yang tengah sibuk pun dia paksa datang sini. Ingat kita tak ada benda lain yang nak difikir ke? Ingat baju dengan tudung dia aje yang penting untuk kenduri, hah?" 

"Mak dah tak sayang kakak ke? Kakak belum pun jadi isteri orang mak dah buang kakak. Esok ni kalau dah menikah, entah-entah mak dah tak bagi kakak balik rumah ni apa..."

"Tengok tu! Tak boleh nak ditegur langsung. Bila kita bunyi sikit, mulalah cakap kita tak sayang..." Puan Zaliha hulur panjang tangannya menyasarkan bahu Intan untuk dicubit, tapi Jat cepat-cepat jadi tembok, menghalang. "Tepilah, Jat! Kakak kamu ni memang menduga kesabaran mak betul."

Tangan mak dia capai dan dia peluk kejap. "Sabar mak... Karang bahu kakak lebam caner? Tak pepasal kurang duit hantaran. Dahlah dia tak lawa mana."

Papp!

Papp!

"Awwhh!" Laju kedua-dua tangan Ejat naik menggosok kedua-dua bahu yang menjadi mangsa tamparan dari dua tangan. Sebelah kanan dari Intan dan sebelah kiri pula dari Puan Zaliha.

"Berani kau cakap kakak kau tak lawa mana?"

"Berani kamu cakap anak mak tak lawa mana?"

Dua soalan itu datang dari dua suara yang berbeza, secara serentak. Ejat tak berani nak berpaling kiri atau kanan sebab dia tahu sekarang dua wanita kesayangannya itu sedang melemparkan pandangan maut ke arah dia. Sudahnya dia cuma menikus ditengah antara mereka dengan bibir yang dikunci rapat.

"Anak-anak Hasan dengan Zaliha semua lawa okey. Anak sulong mak lawa tau! Anak kedua mak pun kacak." Tambah Puan Zaliha lagi.

"Betul! Intan setuju! Hi-5, mak!" Sahut Intan, menghulurkan tapak tangan di pada Puan Zaliha.

Papp! 

Menyaksikan dua tapak tangan bertembung betul-betul depan muka dia, Ejat terus buat muka poker. "Yes, my queens... ada apa-apa pandangan yang diperlukan dari Izzat Naufal ke? Apa dia? Mohon cepat sikit. Ada banyak kerja kat bawah tu."

"Oh, haah! Kak nak tanya kau pasal tudung..." Intan capai smartphone dia. Dengan sekali sentuh skrin bersaiz 6.55 inci itu pun menyala, memaparkan satu gambar. "Kau rasa kalau aku pakai macam ni masa resepsi nanti okey tak?"

"Macam ni?" Mata Ejat jatuh pada gambar yang dimaksudkan oleh Intan.

"Haah. Cantik kan?"

Ejat tengok skrin smarphone dengan Intan silih berganti. Proses meneliti dan berfikir dengan soalan si kakak berlaku dalam lapan hingga ke sepuluh saat sebelum dia kembali bersuara. "To be honest kak, a girl with turban is not really my style. Kau pakai fesyen normal dah la. Tak payah nak over. Tak lawa...tak lawa... It's a big no from me then." 

"Alaaa.... Neelofa pakai cantik je. Mizz Nina pun lawa je..."

"Diorang tu lainlah... diorang artis. Pakai time keluar tv, time photoshoot yang tak sampai pun dua jam. Kau nak pakai satu hari kot. Karang tak sampai tengah hari turban kemana, kepala kau ke mana." 

"Dan masa tu jangan tanya kenapa mak jadi kepala angin sebab dengar kamu dok mengadu seminit sekali sakit kepala la, berat la, ada burung bertenggek buat sarang kat turban kamu laaa..." Laju aje Puan Zaliha mencelah kata-kata anak keduanya itu. 

"Mak, hi-5!"

Papp! Dan kali ni giliran Ejat pula buat Hi-5 dengan mak mereka disebabkan dia dan mak berkongsi pendapat yang sama.

"Alaaa..."

"Jangan nak ala-ala sangat. Kau tanya pendapat mak dengan Jat kan? Dan kitorang dah suarakan pendapat masing-masing pun jadi... silalah buat keputusan. Yang mak tahu, mak tak suka tengok orang pakai turban takkanlah mak nak suka tengok anak sendiri pakai turban pulak?" Omel Puan Zaliha seraya bangun dari katil. Tangan Ejat juga ditarik sama untuk menyambung kerja yang terbengkalai di bawah. "Jom, Jat. Kalau kita terus duduk kat sini memang tak jadi kerja."

"Makkk..."

"Ikut suka kamulah, Intan. Kamu yang nak kahwin. Mak dengan Ejat cuma bagi pendapat je, keputusan kamu yang kena buat. Tapi sajalah mak nak repeat.... Mak tak suka tengok orang pakai turban, apatah lagi orang tu anak mak." 

"Maakkk... nehi... nehiiii! " Tengok mak dia dah menuju ke arah pintu sambil tarik tangan Ejat, Intan merengek makin panjang. Sungguhlah dia tersepit diantara keinginan sendiri dengan pendapat mak dan adiknya. "So baby don't go...Yeah dai wo dao hui you ni di di fang yong yuan dou zai yi qi zou oohhh..." Spontan, lirik lagu Don't Go versi chinese dari kumpulan EXO itu dilaung kuat.

"Dia buat dah..." Puan Zaliha mengguling biji mata ke atas.

Ejat buat muka meluat. "Sewel dia dah mai dah... Cepat mak jom chaow. Karang tak mak, sekali dengan Jat naik sewel macam dia."

"K, bai! Adios..." Pamit Puan Zaliha sambil tangan sudah pulas tombol pintu bilik Intan, menguak besar. "Allah! Ya Allah... Ya Allah..."

Ejat tengah pusing belakang, menjelir lidah pada Intan saat telinga dia menangkap seruan dari Puan Zaliha. Hairan dengan nada suara mak dia yang seakan terkejut akan sesuatu, dia terus berpaling ke depan semula. 

Zapp!

Terasa darah naik ke muka sebelum mencanak naik ke kepala. Terasa juga seperti bumi berhenti berputar. Tak cukup dengan tu, dia juga rasa macam hidung dia tak dapat bernafas dengan lancar sebelum dada dia disapa dengan rasa berdebar yang teramat sangat! Dan ini berlaku saat mata dia melabuh pandang pada seraut wajah milik insan yang tak pernah dia tak rindu walaupun dalam sehari.

Puan Zaliha betul-betul rasa tak percaya,  rasa macam nak rebah pun ada dengan apa yang dia nampak sekarang. "Allahuakhbar... Jaja ke ni? Allahuakhbar... Jaja... Jaja ke ni?"

***

# Jeng jeng jengggg... Jaja dah balik ke tu? 😘😘

#Dan inilah lagu Don't Go versi chinese yang Intan nyanyi tu 😂. Haihhh Yeol pula dah enlisted. jadi comebacknya kapan ya EXO? Kapan? Takpe, Ifti setia menunggu jerr😂😌😌...

Fortsett å les

You'll Also Like

232K 3.6K 12
*10 bab awal untuk sneak peak "Siapa budak tu?" "Dia anak aku." Bagaimanakah rasanya, bilamana kepulangan seorang suami yang ditunggu bertahun-tahun...
2.4M 12.1K 27
*Tajuk lama : Perempuanku ********** Shakeel Anas. Satu nama yang begitu terkenal dalam dunia fesyen sekaligus menjadikan nama itu menjadi pembakar s...
852K 39.7K 36
[Book 2 of The Angelz's Killerz] 7 tahun berlalu.. Gadis yang dulunya meninggalkan segala-galanya di Malaysia kini kembali. Bukan kembali untuk bala...
359K 27.4K 39
Raja Nur Ameena dan Aisar Haddad. Satu-satunya permata dalam keluarga masing-masing. Di mata Aisar, Ameena adalah adik perempuan kesayangannya. Di ma...