Bagaikan Mimpi

220 22 5
                                    

      Wajah sayu abah, penuh kekecewaan dan terlihat kelam. Kerutan tua di wajah itu terlihat semakin jelas. Mata yang berkaca, menangis penuh kekecewaan.

      Tubuh ibu yang longlai, terduduk ibu di lantai. Menangis semahunya. Tidak mempedulikan sesiapa lagi. Kecewa dan kecewa. Mereka semua kecewa. Hanya tangisan ibu mengisi kesunyian.

       Abang tertunduk memandang lantai. Tidak dapat kulihat wajahnya dan tidak dapat kutafsir dengan jelas reaksi abang, namun yang pasti, abang juga kecewa. Aku, tiada bicara yang mampu kuungkapkan.

        Insan yang menjadi sebab kepada apa yang terjadi kini, duduk di sisiku. Diam membisu sambil menyentuh perutnya yang menyimpan satu jasad dan nyawa yang tidak berdosa.

      Kepulangan kakak yang disangka membawa bahagia, berakhir dengan kekecewaan. Hancur hati abah, hancur juga hati ibu. Aku... Aku juga kecewa.

       "Kenapa baru sekarang Yana balik?" Akhirnya abang bersuara. Wajah diangkat dan jelaslah kekecewaan di wajahnya. Terselit sedikit riak amarah. Namun jelas abang sedang menahan sakit di hati.

      Kakak masih tunduk. Tangan yang menyentuh perutnya digenggam kuat. Ingin sekali aku menyentuhnya memberi kekuatan, namun keadaan kini membuatkan aku kaku dan hanya mampu memerhati.

      "Maafkan Yana..." Dapat kulihat airmata kakak jatuh ke atas tangannya. Perit yang ditanggung sendiri, pasti berat.

      Namun mengapa tidak dari awal mengelak kejadian itu? Hati kecilku bertanya. Siapalah yang tidak pernah melakukan kesalahan?

      Namun tetap saja semua manusia punya pilihan. Sama ada hendak melakukan yang benar atau yang buruk. Jika boleh mengelaknya, mengapa melakukan? Manusia, jika tidak kuat pasti kalah dengan nafsu.

      Pilihan ada di tangan masing-masing. Jika menyesal dengan perbuatan yang salah, maka bertaubatlah yang sebenar-benarnya. Tiada hak untuk aku menilai, aku juga insan biasa yang tidak lepas daripada dosa.

      Dosa menghukum tanpa mengadili misalnya. Kualihkan pandangan ke arah jari jemariku yang bertaut di ribaan. Ingin aku tinggalkan perbincangan ini, namun aku tidak boleh lari daripada segalanya.

      "Abah kecewa dengan Yana." Kata-kata abah cukup membuatkan hatiku terhiris. Walaupun abah mengatakannya untuk kakak, aku tahu rasa perit itu. Abah bangun dari duduknya dan melangkah pergi meninggalkan ruang tamu.

      Ibu yang sudah sedikit tenang turut bangun. Seperti abah, dia langsung tidak memandang wajah kakak. Berlalu pergi tanpa berkata apa, membiarkan kesunyian mengisi suasana.

      Abang meraup wajahnya. Buat pertama kali aku melihat abang menangis. Dikesat airmatanya kasar. Kopiah ditarik dari kepala. Dilipat kemas sebelum dia turut bangun.

      "Yana rehat." Sayu dan lemah sekali nada suara abang. Suara lantangnya setiap kali menyampaikan ceramah di masjid lenyap.

      Setelah abang berlalu pergi, suasana semakin sepi. Aku sentuh bahu kakak, menepuknya lembut. Senyuman sudah tidak mampu aku ukirkan. Hanya pandangan sayu dan terselit sedikit rasa kecewa yang cuba kukaburkan.

      Kakak terus memelukku. Airmata yang ditahan sejak awal dilepaskan sepuas hatinya. Kini, hanya tangisan kakak yang mengisi ruang tamu. Mengisi kesunyian yang pasti akan berlangsung beberapa hari.

      Langit terlihat cerah, tiada tanda-tanda hujan akan turun. Aku duduk di tepi tingkap melihat suasana di luar rumah. Pemandangan dari tingkap bilikku tertumpu ke arah taman permainan.

      Melihat kanak-kanak yang bermain riang di taman, membuatkan rasa rindu itu semakin mendalam. Jika saja saat itu boleh diputar kembali. Menjadi kanak-kanak.

My Stories [ Himpunan Cerpen ]Where stories live. Discover now