Al Firdausi

974 31 0
                                    

      Mitos? Mengarut semua itu. Mereka tidak tahu apa-apa. Mengatakan sesuatu yang benar-benar wujud adalah satu mitos, cerita yang direka-reka. Legenda.

      Semua itu karut! Benar dengan otak kepalaku sendiri. Aku percaya apa-apa yang dioerkatakan mitos oleh mereka itu benar-benar wujud.

      Tiada perkara yang mitos bagi aku. Aku cuma mengenal mitosis dalam bab biologi tingkatan 4. Bab yang ke berapa aku sudah lupa. Yang pasti tiada mitos dalam hidupku. Yang ada cuma mitosis. Lalu akan aku buktikan. Kebenaran yang selama ini aku pertahankan!

      "Daus!"

      "Bertuah punya budak! Kamu buat apa atas pokok tu?! Mak suruh pergi kedai tadi kan?"Laungan Mak Kiah dari bawah pokok rambutan mematikan keazaman si anak muda yang sedang gigih melakonkan gaya ahli politik bestari.

      "Ya mak. Daus nak pergilah ni." Daus atau nama panjangnya AlFirdausii Hasnuddiinn melompat ala-ala ahli akrobat turun ke tanah. Dengan gaya yang tersendiri, dia berjaya mendarat di hadapan Mak Kiah dalam keadaan melutut. Dia mengadu kesakitan.

      "Hah. Elok sangatlah tu. Tak boleh ke buat aksi mencabar sikit? Lompat kepala dulu ke. Siku dulu ke.Biar aman hidup mak ni."

      Daus melangkah longlai ke kedai runcit Wak Doyok. Lututnya yang sudah merah tidak mampu menandingi kemerahan matanya akibat menangis sepanjang perjalanan.

      Dia sedih. Ibunya lebih rela dia mati jatuh pokok rambutan daripada menangis melutut akibat melompat dari pokok rambutan.

      "Kamu dah kenapa menangis ni Daus?"Wak bertanya dengan misai runcingnya.Serupa Wak Doyok jutawan janggut itu. Itulah sebabnya kedai runcitnya dipanggil kedai runcit Wak Doyok.

      Inilah yang dinamakan 'Kerbau punya susu, lembu dapat nama'.?.

      "Wak. Gula satu." Soalan Wak Rahm tidak dijawab.

      "Nah." Wak Rahm menghulur sebiji gula-gula hacks.

      "Wak ni dah kenapa bagi hacks ni?" Daus tidak menyambut huluran itu.

      "Aik. Tadi minta gula satu kan?" Wak Rahm menahan gelak.

      "Bukan gula-gulalah wak. Daus minta gula." Tenang Daus menerangkan.

      "Oh gula." Wak Rahm mengambil sepaket gula di belakangnya dan dimasukkan ke dalam bakul plastik.

      "Nah.Nangis nangis juga. Kalau dah tak kuat sangat tak salah nangis." Wak Rahm tiba-tiba serius.

      Daus menyelak daun pintu biliknya sedikit. Dapat dia dengar dengan jelas perbualan antara ibu dan ayahnya di ruang tamu.

      "Sampai bila lagi bang? Sampai bila anak kita tu nak jadi macam tu? Dah hampir setahun. Dulu dia sama saja macam anak orang lain." Lirih suara Mak Kiah meluah kepada Pak Din, ayah Daus.

      "Abang pun tak tahulah Kiah. Ada lah tu sebabnya dia jadi macam tu." Pak Din tenang menjawab. Kopi dihirup perlahan.

      "Tapi saya penat bang. Melayan perangai dia yang dah serupa budak-budak..." Daus tidak sanggup mendengar lagi.

      Daus melangkah perlahan ke katilnya. Dia duduk bersandar di hujung katilnya sambil memeluk lutut. Keluhan kecil dia lepaskan. Sedih mendengarkan luahan hati ibunya.

      Hampir setiap malam sejak seminggu yang lalu,dia mendengar segalanya.Tentang lelah ibunya menjaganya.Dan ketenangan ayahnya dalam menangani perasaan ibunya.

      Sejujurnya dia juga penat. Wajah disembamkan ke lutut. Kata-kata Wak Rahm siang tadi kembali ke mindanya.

      "Kalau dah tak kuat tak salah nangis."

My Stories [ Himpunan Cerpen ]Where stories live. Discover now