Mi Segera dan Nescafe Hangat

261 19 22
                                    

     Ulna meredah hujan yang lebat dengan berpayungkan sehelai daun keladi. Hanya sekadar menutupi kepala. Tidak dipedulikan lagi pakaian dan beg sekolahnya yang sudah basah.

     Sampai saja di rumah, daun keladi tadi dibuang ke tepi. Pintu masuk di bahagian dapur terus saja dirempuh dan tudung sekolah terus dia tanggalkan.

     "Ya ampun. Kamu kenapa basah begini?" Aika menegurnya dengan logat ala-ala Indonesianya. Kalah pelakon sinetron ditambah dengan reaksi wajahnya yang sengaja dibuat dramatik.

     Ulna hanya menjeling. Tanpa mempedulikan kakaknya, dia terus melangkah masuk ke dalam bilik. Sepanjang laluannya, air hujan daripada tubuh menitik ke lantai.

     Aika angkat bahu. Pedulilah. Dia pun tak kisah. Maggi kari yang sudah siap diletakkan perencah di atas meja meluap-luap wapnya. Dia hidu. Fuh.

     'Enak ini dimakan waktu hujan begini.' Aika tersenyum sendiri. Tetapi tunggu dulu. Maggi tidak akan lengkap tanpa kopi hangat.

     Sepaket nescafe dikeluarkan dari bekas kopi di kabinet. Nescafe dan maggi hangat, di tengah kedinginan hujan. Aduh. Enak sekali!

      Ulna yang baru turun dengan tuala dan pakaian ganti memandang kakaknya pelik. Asyik sangat berangan sambil menghidu paket nescafe. Gila agaknya. Bilik air yang terletak bersebelahan pintu dapur dimasuki.

      Telefonnya dibuka dan lagu yang terakhir dimainkan diulang. Sambil melayan lagu daripada kumpulan muzik yang juga dikenali sebagai Beyond The Scene itu, dia berentak mengikut irama.

We goin' from NY to Cali
London to Paris

우리가 가는 그 곳이 어디든 party
(uliga ganeun geu gos-i eodideun)
(Wherever we go) party

El Mariachi
El Mariachi
El Mariachi

We goin' from Tokyo, Italy
Hong Kong to Brazil

이 세계 어디서라도 난 노래하리
(i segye eodiseolado nan nolaehali)
(I will sing anywhere in this world)

El Mariachi
El Mariachi
El Mariachi

El Mariachi (ooh, ooh, ooh, ooh)

     Dia menyanyi sama walaupun suaranya agak sumbang. Nasib baiklah bunyi hujan di luar kuat. Tidaklah bergema sangat suara sumbangnya sampai ke rumah jiran.

     Paket nescafe dikoyak sedikit di hujung. Dihidu aroma daripada serbuk kopi itu. Harum. Tindakan luar sedarnya ialah menuang serbuk kopi itu ke dalam sesuatu.

     Sesuatu? Dia tersentak. Melihatkan serbuk kopi yang sudah larut di dalam sup maggi karinya, matanya terkelip-kelip.

I don't know, I don't know, I don't know, I don't know

그래 멈추는 법도
(geulae meomchuneun beobdo)
(Yeah, how to stop)

I don't know, I don't know, I don't know, I don't know

그래 좀 쉬는 법도
(geulae meomchuneun beobdo)
(Yeah, how to stop)

I don't know, I don't know, I don't know, I don't know

실패하는 법도
(silpaehaneun beobdo)
(How to fail)

I don't know, I don't know, I don't know, I don't know

     "I don't know how to stop it." Aika merintih sendiri. Maggi dan nescafe hangatnya kini bersatu sebelum sempat memasuki perut. Terasa bagaikan berada di awang-awangan seketika.

     Dipandang kemalangan makanan itu dengan hati yang rawan. Entah apa yang dia fikirkan.

     Ulna yang sudah selesai mandi keluar dari bilik air lengkap berbaju. Rambutnya yang basah dilap menggunakan tuala.

     Aika yang duduk membelakanginya di meja makan dipandang hairan. Tadi bukan main bingit lagi mengalahkan bunyi hujan, tiba-tiba diam pula. Musykil.

     Perlahan Ulna menghampirinya. Wajah Aika kelihatan redha saja sambil menyedut mi maggi. Hairan. Selalunya kalau bab makan segera dia happy saja.

     Bila dia tengok ke dalam mangkuk di hadapannya, dia terkelip-kelip. Warna macam pelik. Maggi apa yang kuahnya gelap macam tu? Bila Ulna hidu betul-betul, bau maggi dan nescafe bersatu dalam wap yang hangat.

     "Kau dah gila ke kak?!" Ulna terus terpekik. Dia tahu benar akan perangai gila-gila kakaknya itu tapi belum pernah sampai mencampurkan nescafe ke dalam maggi.

     Aika menayangkan wajah sendunya. Apa-apa pun tidak baik membazir. Lagipula, kalau masuk perut pun bercampur juga nanti. Khasiatnya juga tetap sama. Khasiat makanan segera. Aduh.

     Walaubagaimanapun, kehangatan maggi dan nescafe di tengah hujan yang dingin itu masih dapat dinikmati. El-mariachi.

.

inspirasi daripada kisah sebenar.

all credits for inspiration is given to;

🌻 flwrymint 🌻

💜 Adorable Representive Mc of Youth 💜

Maaf kalau ada tersilap bicara ataupun fakta, saya terhibur beii sama kisah nescafe kau. ≧∇≦

My Stories [ Himpunan Cerpen ]Where stories live. Discover now