Bab 4

5.6K 543 180
                                    

Siapa mamat galah yang dipanggil Handsome oleh si gatal itu? Persoalan itu benar-benar mengganggu ketenteramannya hari ini. Jantungnya berdebar kencang lain macam sebaik saja matanya bertembung dengan lelaki tinggi tersebut. Mata lelaki itu... ada riak tenang di sebalik matanya.

"Kau dah kenapa Khayra?" Khayra mengetuk kepalanya dengan pen.

Serius, dia sudah tidak dapat menumpukan perhatiannya kepada kerjanya pada petang itu. Fail-fail klien yang baru sampai ke meja kerjanya dipandang sepi. Jiwanya kosong, hatinya resah. Lagi haru, lengannya kirinya sejak dari tadi berasa pedih padahal tidak ada luka walau sedikit pun. Sakit sangat seperti terkena api!

Dalam keadaan seperti itu, kotak memorinya melayang pada kejadian kebakaran rumahnya 15 tahun lepas. Kerana dia yang terlalu nakal ketika itu, habis sebuah rumahnya rentung tidak bersisa. Sesalnya menggunung, tetapi apakan daya semuanya telah terjadi.

Pada hari kejadian kebakaran, cikgu di sekolahnya ada mengajar peribahasa. Peribahasa itu berbunyi, marahkan nyamuk kelambu dibakar. Cikgu mata pelajaran Sains pula ada juga mengata bahawa nyamuk sukakan kegelapan. Wah, itu suatu info yang menarik bagi dirinya yang sukakan cabaran dan eksplorasi ilmu.

Namun, dek dangkalnya fikiran serta perasaan ingin tahunya membuak-buak, dia yang ketika itu berusia 12 tahun mengambil keputusan untuk melakukan eksperimen. Pada waktu malam ketika ibu dan ayahnya keluar ke rumah jiran sebelah yang selang sebuah rumah untuk menghadiri kenduri tahlil, dia mula melakukan eksperimennya.

Semua lampu dalam rumahnya ditutup dan pintu serta tingkap rumah dikunci kemas kecuali tingkap biliknya. Gelap gelita. Hanya sebatang lilin dinyalakan dan cahaya pun sebam sahaja. Tujuannya hanyalah satu iaitu mengenal pasti adakah betul nyamuk suka keadaan gelap.

Jika telahan cikgu sainsnya itu salah, dia akan bertapa di dalam kelambu sementara menunggu ibu dan ayahnya pulang. Takutlah pula mahu berjalan dalam gelap. Namun, seperti yang dijangka, tidak lama selepas itu bunyi nyamuk mula berdegung di telinganya. Melihatkan si nyamuk yang berlumba-lumba tidak tahu malu ingin menghisap darahnya, hatinya tersenyum.

Jiwanya teruja. Omongan daripada cikgu sainsnya memang benar iaitu nyamuk sukakan kegelapan. Lalu, tanpa berlengah lagi dengan lilin dipegang di tangannya, dia memasuki kelambu. Hayunan api lilin meliuk lintuk sesuai dengan gerak langkah si pemegang batangnya, namun amat malang nasib si pemegang apabila dia tersadung bantal golek.

Lilin yang dipegang terus tercampak ke hujung kelambu. Kelambu yang diperbuat daripada kain jenis nilon itu serta-merta disambar api. Pada mulanya, kecil saja apinya tetapi disebabkan kepanikan melanda, dia tidak mampu berbuat apa-apa kecuali menjerit meminta tolong.

Semakin lama, api semakin marak lalu turut menyambar kain langsir dan merebak pula sampai ke siling. Asap tebal memenuhi bilik dengan api menyala-nyala melahap ganas dinding rumahnya yang hanya diperbuat daripada papan. Meraung merintihlah dia memanggil ibu dan ayah namun malangnya tiada siapa menyahut. Dia keseorangan!

"Cik, Cik!" Satu suara kuat berserta goncangan pada bahu menyedarkannya daripada memori silam.

Matanya berasa basah. Entah bila masa dia menangis, dia tidak sedar. Apa yang dia tahu sekarang ialah sakit pada lengannya semakin mencengkam dan menggila. Menggigil dirinya menahan kesakitan yang seolah-olah menyiat-nyiat kulit lengannya iaitu tempat yang sama di mana api yang marak membakar menyambar lengannya lalu membakar rakus sehingga menyebabkan tahap kelecuran 80%.

"Cik, Cik okey?" panggil lagi si empunya suara dengan nada bimbang.

"Cin... Cindy... sakit..." Akhirnya, Khayra membuka mulut dengan tangisan semakin melebat. Tangannya memegang kejap tempat yang sama dia menerima tisu kulit daripada pesakit yang kematian otak pada 15 tahun yang lepas.

DIA... AARIZ IKTIZAR [COMPLETED]Where stories live. Discover now