╰10 ╮

4.2K 209 35
                                    

"Hoi pompuan! Sampai bila kau nak terperuk dalam bilik ni?! Dah tiga hari kau ponteng sekolah! Kau nak mampus dengan aku ke? Kau keluar sekarang. " suara nyaring puan Farhana jelas kedengaran dari luar bilik. Pintu bilik diketuknya berulang kali.

"Apa yang bising-bising ni?" encik Helmi yang kebetulan keluar dari dapur ketika itu menghampiri isterinya.

"Tengoklah anak abang. Dah tiga hari ponteng sekolah. Lepastu kerja dekat rumah ni taknak buat langsung. Duduk je terperuk dalam bilik tu. Saya penat tau bang nak kena urus semua." puan Farhana berleter panjang.

"Takpe la, biar abang je nasihatkan dia. Awak pergi rehat." encik Helmi bersuara lembut. Tubuh Farhana ditolak perlahan.

"Aryana, buka pintu ni." pintu bilik diketuk kuat. Namun masih tiada sebarang sahutan.

"Dhia Aryana binti Helmi! I said open the door."

Baru beberapa saat, pintu bilik sudah terbuka. Dhia Aryana memang gerun kalau sudah bapanya itu menyeru nama penuhnya.

"Sorry.." Dhia Aryana bersuara lemah seraya membawa tubuhnya kembali ke katil. Selimut yang tebal itu ditarik menyelubungi tubuh.

"What's wrong with you? Ibu panggil you banyak kali kenapa ignore je?" Encik Helmi bersuara tegas. Selimut pada tubuh gadis itu ditarik sehingga ke paras pinggang.

"Kenapa muka merah? Sini babah pegang dahi tu." Encik Helmi meletakkan tapak tangannya pada dahi Dhia Aryana. Gadis itu tiba-tiba sebak. Sudah lama dia tidak merasa sentuhan hangat orang tuanya ini.

"You demam?" Encik Helmi menyoal risau. Walaupun dia kurang rapat dengan anak gadisnya ini, tetapi anak tetap anak right?

"Sikit je babah. Esok ok laa ni." Dhia Aryana menjawab dengan suara yang ditahan. Wajah encik Helmi ditatap lembut. Dia rindu akan semua ini.

"Aryana dah makan ubat ke?" soalan Encik Helmi disahut dengan gelengan dari gadis itu. Dhia Aryana sengih tidak bersalah.

"Dah tu bilanya nak sihat? Kejap babah pergi ambilkan."

Dhia Aryana tersenyum nipis melihat belakang tubuh encik Helmi. Tak sangka yang babahnya masih sayangkan dia.

****

(Nadhim Irshad pov)

"Bro kau apehal? Muka macam cicak sembelit dah aku tengok." ayat Hairi yang menyakitkan hati itu aku balas dengan jelingan tajam. Jari tengah aku angkat ke arahnya.

Entahlah, fikiran aku dua tiga hari ni asyik merewang ke Minah celupar tu je. Dhia Aryana. Masuk harini, dah tiga hari dia tak datang sekolah. Sebab aku ke?

"Bro, apa jadi kalau seoarang pelajar ni dia dah lama sangat tak datang sekolah? Dan kau ni seolah-olah sebab kenapa dia tak datang sekolah." aku menyoal ke Hairi.

And you know what? semburan air dari mulutnya yang aku dapat sebagai jawapan.

"Shit.. " aku menyumpah perlahan. Tisu yang berada di atas meja makan itu aku tarik kasar dan lap pada bahagian muka yang terkena semburan air liur busuk dia tu.

"Sorry sorry. But.. What the fuck man? Kau ada buat benda tak elok ke kat student kau?!" Hairi menyoal kalut. Sekali lagi jari tengah aku menjadi hidangan matanya.

"Kepala hotak kau. Aku cakap kalau kan? Dan ada aku mention aku yang buat ke sial?" Aku sudah naik geram dengan tuduhan tak rasional Hairi. Walaupun tekaannya hampir 40% betul, tapi aku takdelah buat seperti apa yang dia fikirkan.

"Yelah tu kau. Fuckers tersohor macam kau ni bukan boleh harap. Hehe.." Aku menarik nafas panjang mendengar ayatnya kali ini.

"Okay okay aku serius kalini." Hairi bersuara sambil mengundur kebelakang sedikit apabila cawan yang berada di tanganku hampir dihentak ke kepalanya.

TAKDIR DHIAWhere stories live. Discover now