One Punch Man

4K 421 13
                                    

Tepat jam 7 pagi, Amir sudah berdiri dihadapan pintu rumah Hanna. Tangannya sudah menggenggam tombol pintu, berura-ura untuk membuka pintu itu dan mengejut Hanna. Amir menggeleng sendiri.

Amir perlu selesaikan semuanya secepat mungkin. Tak elok pergi rumah Hanna macam ini je.

Apabila tombol pintu itu dipulas, satu bau yang menyegarkan menyapa deria bau. Bunyi air mengalir juga kedengaran. Amir membiarkan pintu rumah tersebut dibuka luas-luas kemudian dia melangkah masuk.

Agaknya Hanna dah bangunkah?

Langkahnya diatur mencari sumber bunyi tersebut. Di dapur. Dari dapur. Di situ, pandangan Amir dihias dengan imej wanita yang sedang berdiri dihadapan sinki sambil mencuci pinggan. Amir analisa situasi ini kemudian hujung bibirnya perlahan-lahan bergerak naik.

Hanna bangun awal dan siapkan breakfast untuk Amir.

"Hai" kata Hanna malu-malu. Hanna baru mandi. Rambutnya dibungkus dalam tuala. Dia berpakaian selesa, t-shirt longgar putih dan seluar sukan berwarna hijau. Hujung seluar sukannya dilipat sehingga ke paras buku lali. Mungkin seluar itu terlalu panjang untuknya.

Luka-luka di lengan Hanna terlihat jelas. Garis-garis merah diatas kulit cerah. Amir rasa macam.. ah sayangnya. Kalau lah Hanna tak cederakan dirinya sendiri, tangan Hanna tak akan jadi seperti itu. Amir tak dapat berhenti merenung luka-luka itu.

"I made pancakes for you" kata Hanna. Dia menutup pili air di sinki kemudian beralih ke ke meja makan. Piring putih berisi dua keping pancake yang dipancitkan madu ditolak ke hujung meja. Amir mendekati. Beg kerjanya diletakkan di atas meja kemudian punggungnya dilabuhkan ke kerusi.

Piring berisi makanan itu dipandang kemudian Amir mengangkat muka melihat wajah Hanna pula. Amir tersenyum senget. Punya comel? Hanna awkward. Amir hanya diam, menunggu kata-kata dari Hanna lagi.

"Makan la. I masuk bilik. Keep the door open" kata Hanna.

Apabila Hanna berlalu disebelah Amir, bau wangi menusuk ke dalam hidungnya. Bau sabun ke? Atau mungkin bau syampu? Bau itu sangat feminin. Oh, comelnya Hanna yang malu-malu seperti ini.

"Hanna, wait" kata Amir. Langkah Hanna terhenti.

"Look at me"

Sedari tadi, Amir perasan Hanna langsung tak memandang wajahnya. Hanna asyik-asyik melarikan pandangan.
Dengan kata-kata itu, Hanna menoleh memandang Amir.

"Jangan risau. I tak akan apa-apakan you. I akan halalkan you so you can cook breakfast for me everyday, okay?"

Amir tahu Hanna turut risau.

Sekali lagi, Hanna melarikan pandangan kemudian dia mengangguk perlahan.

"Thank you, Hanna" kata Amir. Ikhlas. Kata-kata itu benar-benar kedengaran ikhlas sehingga senyuman kecil terbit di wajah Hanna. Amir rasa bagai juara bila berjaya buat Hanna senyum seperti itu.

"You're welcome"

Hanna kembali mengatur langkah ke biliknya. "By the way, Hanna. Good morning" Amir bersuara lagi. Hanna mencapai tombol pintu biliknya sebelum menjawab "Good morning juga, Amir"

Tombol pintu itu dipulas kemudian Hanna masuk kedalam biliknya. Amir tergelak kecil apabila terdengar bunyi click menandakan Hanna mengunci pintu biliknya dari dalam. Gembira untuk tahu yang Hanna tak adalah seratus peratus percayakan Amir. Amir sendiri tak boleh percayakan dirinya.

Garfu ditepi piring diangkat kemudian dicucuk ke pancake gebu itu. Baru malam semalam Amir terliur bila dengar Hanna kata dia masak untuk diri sendiri hari-hari. Hari ini, Amir dapat rasa masakan Hanna.

Fly me to the moonWhere stories live. Discover now