BAB 8

4K 190 4
                                    

Tanpa Laura sedar Zayn tersenyum.

'Yes! Imma gonna get the kakak ipar! Uyeah!' Zayn menjarakkan dirinya dengan Laura apabila dapat merasakan seseorang berdiri di belakangnya.

"Kau buat apa ni?" Zach meletakkan tangannya di atas bahu Zayn.

"Takde buat apa-apa, kau jangan risau, aku takkan ambil hak abang aku." Zayn menepuk bahu Zach.

"Tahu pun. Laura, ikut aku." Zach pergi tanpa menunggu balasan dari Laura.

Laura sudah membuat muka cuaknya. 'Ha sudah! Dia nak buat apa? Dia nak marah aku ke? Dia nampak ke apa yang Zayn buat dekat aku tadi? Apa perlu aku buat ni? Pura-pura pengsan? Hish! Merepek lah kau Laura!'

Zayn pelik melihat muka Laura yang berkerut-kerut itu. Mulutnya terkumat-kamit. Satu idea jahat mula muncul di akal fikirannya.

"Habislah kau, Zach nak marah kau, dia nak makan kau. Aum!" Zayn mula menakut-nakutkan Laura. Zayn membuat gaya harimau menggunakan tangannya. Comel!

"Ei Zayn!" Laura dah pun memeluk tubuh sambil itu mulutnya dimuncungkan.

Zayn tergelak. "Baik kau pergi cepat, nanti dia lagi marah ha, habis lah kau!" Zayn menolak lembut bahu Laura, menyuruh wanita itu pergi mengikut Zach.

Tanpa melengahkan masa, Laura terus pergi ke arah Zach. Zach membawa Laura masuk ke sebuah bilik yang agak err seram?

"Awak, kita buat apa dalam bilik gelap ni. Awak nak tahu tak mama saya pernah cakap, perempuan dengan lelaki tak elok ada dalam satu bilik. Lagi lagi kalau kita ni bukan mahram. Nanti ada orang ketiga." Laura masih lagi mengikut langkah Zach yang hanya mendiamkan diri itu.

"Awak dengar, argh!" Laura termenjerit apabila Zach mengepung dirinya di dinding. Wajahnya didekatkan dengan wajah Laura.

"Kau rasa siapa orang ketiga tu? Hm?" Zach berkata dengan suara yang diperlahankan.

"Ma-mana lah saya tahu. Mama tak cakap pun." Laura memandang wajah Zach yang begitu dekat dengan wajahnya.

"Orang ketiga tu syaitan. Dia yang akan hasut aku untuk buat benda yang bukan bukan dekat kau. Jadi apa kata kau diam dan hanya ikut aku. Boleh?" Setelah selesai berkata begitu, Zach membuka lampu di suis lampu yang berada di sebelah kepala Laura.

Bilik yang gelap itu kembali terang, Laura agak tergamam apabila melihat potret potret di dalam bilik itu. Semuanya cantik dan elok tergantung di dinding.

"Cantiknya! Semua ni Zayn yang lukis ke?" Laura mula melihat satu persatu potret tersebut.

"Ini bilik tempat aku letak hasil lukisan aku. Jadi kau rasa siapa yang lukis? Aku atau Zayn?" Zach memeluk tubuh sambil memerhatikan Laura.

Laura terus berlari dan berhenti di hadapan Zach. Mukanya cukup menggambarkan yang terlebih gembira.

"Jadi awak pun pandai melukis?! Waa! Hebatnya!" Laura menepuk tangannya dan tersenyum gembira.

"Aku takde lah pandai mana, aku tak boleh kalahkan Zayn. Lagipun aku hanya lukis muka muka orang yang aku sayang." Laura mengangguk faham. Dia juga perasan, dalam bilik ni hanya ada potret Encik Muhamed, Puan Hanna, Zayn, Mikhael dan seorang wanita. Cantik!

Laura segera pergi ke arah potret wanita itu. Zach yang perasan itu terus berjalan ke arah Laura. Laura yang perasan kehadiran Zach di sebelahnya segera bertanya.

"Siapa ni? Cantiknya!" Laura memandang ke arah Zach. Kepalanya mendongak ke arah Zach. Tingginya hanya 160 cm, apalah sangat yang nak di bandingkan dengan Zach yang sangat tinggi itu.

"Betul kau nak tahu siapa dia?" Zach mula bertanya.

"Nak!"

"Jom ikut aku, kita pergi cafe dekat dekat sini. Aku lapar." Zach mula bergerak. Laura pula hanya mengikut langkah Zach.

"Zayn, aku nak pergi cafe. Kau nak follow or you wanna stay here?"

"Aku nak stay sebab kejap lagi Mikha sampai but can you buy ice Caramel for me. Guna duit kau." Zayn tersengih memandang ke arah Zach.

"Hm." Zach terus pergi ke kereta miliknya.

"Bye big bro! Happy dating!" Laura yang mendengarnya terus membulatkan matanya.

"Awak merepek apa! Kitaorang nak pergi makan je lah! Zach lapar! Sebab tu kitaorang pergi cafe." Laura terus berjalan laju pergi ke kereta Zach.

Zayn tersenyum. "Aku tak bodoh lagi lah wahai Laura Hannaniah. Aku kenal sangat abang aku tu. Dia boleh ke bungkus bawa balik sini, makan dekat sini, macam selalalu. And plus, dia baru je lepas makan dekat rumah mama tadikan. Lapar? Heh! Nice trick bro!" Zayn mula menyambung kerjanya yang tergendala sebentar tadi.

Zach dan Laura memilih tempat duduk yang agak terpencil dari orang ramai. Setelah membuat pesanan, Zach membuka telefonnya dan mula menghadap telefon. Laura di hadapannya sudah diabaikan.

"Ehem, awak lupa ke yang awak nak cerita pasal perempuan cantik tadi?" Zach yang mula leka itu memandang ke arah Laura.

"Okay. Kau nak tahu apa pasal dia?" Zach meletakkan telefonnya ke tepi dan mula menumpukan perhatiannya terhadap Laura.

"Siapa dia?"

"Ex girlfriend aku." Zach berkata dengan tenang. Laura pula sudah buat muka terkejutnya.

"Boleh saya tanya lagi? Kenapa ex? Kenapa bukan girlfriend?" Zach memandang Laura dengan pandangan pelik.

"Apa punya soalan lah kau ni?" Zach mula bersandar di kerusi dan memeluk tubuhnya.

"Takde lah. Awak ni kan hensem, baik, pandai, berkejaya, kaya mustahillah dia nak tinggalkan awak kan? Jadi saya peliklah. Entah-entah! Awak yang tinggalkan dia kan?! Ei! Jahatnya awak ni!" Laura mengecilkan matanya sambil itu jari telunjuknya menunjuk ke arah muka Zach.

"Kalau aku tinggalkan dia, takde maknanya aku nak lukis potret dia. Kau lupa aku cakap apa tadi? Aku hanya lukis potret orang yang aku sayang." Zach masih lagi tenang.

"Jadi kenapa dia bekas teman wanita awak? Boleh tak awak jangan putar belitkan cerita dan hanya bagitahu saya kebenarannya. Saya tak suka tahu tak nak main teka teka." Laura juga turut memeluk tubuhnya.

"Dia yang tinggalkan aku." Mata Laura terus membulat. Terkejut dengan kenyataan itu.

L A U R A [✓]Where stories live. Discover now