HF : 37

6.3K 263 10
                                    





"Congratulations to class of 2019!"

Serentak itu satu dewan bersorak termasuk aku dan gulungan kertas penuh memenuhi ruang udara. Akhirnya, akhirnya aku dah habis sekolah. Tak sangka aku akan habis sekolah dan masih bersama dengan Noah. Masih ya. Huhu.

"Tak sangkakan, kita dah habis sekolah?" Kata Noah sambil memeluk bahuku. Kami memerhati semua yang berada disitu dan rata rata semua kelihatan gembira. Termasuk aku. Terharu pun ada.

Keputusan peperiksaan aku tidak lah begitu cemerlang kalau nak dibandingkan dengan Noah punya keputusan yang memang all A's. Aku kira oklah sebab masa nak periksa lah morning sickness aku jadi lebih teruk dan nampak lesu aje selalu.

"Tulah and we're still together." Aku mengerling kearahnya dan dia ketawa lalu mengangguk setuju. Tak pernah terlintas dalam fikiran aku yang aku dengan Noah mampu bertahan sampai macam ni. Siap nak ada anak lagi. Kandungan aku dah berumur 6 bulan dan sekarang sangatlah sihat. Kalau nak cakap pasal aku dengan mengidam aku memang sampai ke lusa aku tak habis cerita.

Tapi Noah cuma ikut dan bawa. Tak banyak mulut pun. Pernah sekali masa aku dan keluarga Noah bercuti di Penang haritu, pagi pagi dah mengidam nak makan pasembor. Gigihlah Noah naik Grab dengan aku pergi situ. Siap kata,

"Al you ni kalau mengidam je mesti benda mahal. Cuba benda murah macam, roti Gardenia ke. Ni nak pasembor dengan udang lah apa lah." Aku buat tak dengat aje bebelan Noah itu dan meneruskan makan.

Sedang aku berbual dengan Noah, Laura ajak keluar dari dewan sebab dewan dah dipenuhi dengan pelajar pelajar tahun lain nak ambil gambar dengan senior. Disebabkan Noah ni hot stuff, ada juga junior nak ambil gambar dengan dia tapi aku dah tarik awal awal.

"Congratulations, Alissa." Kata Ayah dan memeluk aku. Ayah datang sebab aku sendiri yang paksa kalau tak dia masih dengan kerja dia. Airis dan Haikal pun ada. Dua orang tu... dahnak kahwin. Sekarang anak Airis dah keluar, mereka tengah tunggu hari nak kahwin.

"Terima kasih datang, ayah. Al rindu ayah tau." Balasku dan mencium pipinya gembira.

"Dah dah jom ambil gambar sama sama. Nanti lepas ni semua ghaib. Nak jumpa pun susah!" Jerit Laura dari tengah padang. The same old Laura. Kalau tak menjerit tu tak sahlah.

Aku dan Noah berjalan berpimpin tangan sambil aku memegang perutku. Tiba masa aku nak bagitau diorang. Ya sampai sekarang diorang tak tahu. Sepanjang cuti dan Laura langsung tak berjumpa sebab dia pun sibuk dengan short courses dia. Kena belajar menjahit!

"Cepatlah Al! Dahlah panas ni! Kau jalan pun nak pegang perut dan lambat pula tu! Mengandung ke?" Bukan main galak Laura ketawa sampai terkeluar air mata.

Aku turut sama ketawa. "Haah! Aku mengandung."

Senyap terus Laura dari ketawa. Adam, Joshua, Sofea dan Aizat pun macam tersentak. "Yelah! Aku mengandung 6 bulan!" Jeritku.

Baru mereka beri respon dan menjerit mendekati aku. "Weh yeke? Ahh asal kau tak bagitau kitorang?" Sofea dah sibuk nak dengat perutku. Entah apa apalah diorang ni.

"Weh aku dengar dia gerak! Hai awak. Nama saya Sofea."

Sudah tak betul kawan aku ni. "Dah cepatlah ambil gambar. Lepas ni kau orang nak ambil perut aku bawa lari pun boleh." Selorohku.

Mula mula Laura dan Sofea lepastu Adam, Noah dah pandang semacam. Aku buat bodoh aje. Akhirnya gambar satu kumpulan.

Aku takkan lupa kemanisan bersekolah dan tahun ini adalah tahun yang paling bermakna buatku. Dengan kehadiran Noah dan kawan kawannya yang membuatkan aku gembira selalu. Keluarga angkat aku dan Noah selalu buat aku rasa aku memang sebahagian daripada mereka. Tak lupa juga dengan ayah dan Airis yang dah menjalani hidup yang lebih normal lepas Firza disumbat masuk ke dalam jail. Aku bahagia.











Her Fate | COMPLETEDWhere stories live. Discover now