🔮Bab 26

16.3K 1.1K 156
                                    

-Raja Andhika Sadewa-

"Beta seru namamu, dikaulah permaisuriku."💍

Cahaya POV

Mata kukuak perlahan-lahan saat terasa ada yang mencucuk-cucuk pandangan bayangan. Saat mataku terbuka, suara pertama yang menggamit pancaindera pendengaran adalah bonda.

"Anakanda Puteri..."

Aku memandang bonda lemah. Pandanganku masih kelihatan samar-samar kerna aku masih berusaha untuk mencelikkan mata agar lebih jelas penglihatanku.

"Bonda..."

Terasa tanganku disentuh oleh tangan lembut bonda.

"Ya sayang bonda. Bonda di sini. Anakanda sudah sadar?"

"Anakanda berada di mana?"

Uluku berasa sungguh berat dan sedikit mencucuk-cucuk. Daku tidak bisa berpikir dengan jelas kerana kegeringan ini.

"Anakanda sedang berada di kamar sayang, kamar anakanda di Istana Mahligai Ratu."

"Mengapa anakanda berasa begitu gering sekali di ulu anakanda. Apa yang telah terjadi, bonda?"

"Anakanda hampir saja lemas di Lembah Air Pembunuh Senyap. Mujur saja Laksamana Hang Tebung segera menyelamatkan anakanda, jika tidak bonda tidak tahu apa akan terjadi kepada anakanda." bicara bonda dalam nada yang benar-benar meruntum jiwa.

Mendengar penjelasan bonda, ingatanku seakan-akan muncul kembali, iya benar. Daku sudahpun ingat, bagaimana tubuhku dibawa oleh arus yang deras sehingga ke lembah air itu dan bagaimana daku tenggelam dalam kedalaman lembah yang sunyi dan sepi itu, suasana sekelilingnya yang kelam sehingga daku merasakan nyawaku seakan-akan mahu putus dan...dan bayangan makhluk yang datang kepadaku namun samar-samar di pandangan itu adakah ia sebenarnya Laksamana Tebung?

Daku memejamkan mata sejenak, cuba meredakan rasa sesak di dada. Memori ini benar-benar memukul jiwaku untuk berada dalam ketakutan. Tanpa sedar, tubuhku menggigil, air mata mula bertakung di tubir.

"Anakanda? Mengapa anakanda menggigil? Apa anakanda berasa tidak enak badan?"

Daku memandang bonda dalam samaran air mata yang mengaburi penglihatan.

"Bonda...anakanda takut." lantas daku memeluk bonda untuk meminjam kekuatan. Pelukanku dibalas erat oleh bonda.

"Usah bimbang anakanda, bonda ada di sini, tiada yang perlu anakanda risaukan, bonda dan semua para uguwan istana ada di sini untuk menjaga anakanda. Usah takut anakanda."
bisik bonda sambil uluku diusap-usap lembut. Pelukan hangat bonda seumpama menyalurkan kekuatan kepadaku, hati mulai rasa tenang saat berada dalam dakapan bonda.

↪↪↩↩

Daku memerhati suasana kota Nanduan yang begitu sibuk dengan pekerjaan uguwannya di setiap hari. Kota ini begitu cantik sekali dengan binaan bangunannya yang begitu tersusun saat dilihat dari atas serambi kamarku. Daku tersenyum tawar, adakalanya hati ini merasakan menjadi rakyat jelata itu jauh lebih baik daripada menjadi seuguwan tuan puteri, apa bezanya daku dengan mereka, mungkin hayatku penuh dengan kemewahan dan martabat namun sedih sekali menyatakan hakikat daku juga tidak mampu memiliki hati seuguwan lelaki yang daku cintai sepenuh jiwa dan raga. Lebih untungnya daku menjadi rakyat biasa, barangkali mudah untuk daku bertemu dengan lelaki yang bisa mencintaiku dengan setulusnya dan tidak perlulah daku terkurung begini, setiap langkah perlu diawasi sehingga menyekat kebebasanku. Siapa yang mahu dirinya menjadi seekor merpati putih yang terkurung di dalam sangkar, semua uguwan jika bisa mahu menjadi seperti merpati yang bisa terbang bebas melihat dan menerokai dunia, pergi ke mana sahaja yang mereka suka dan melakukan apa sahaja yang mereka mahukan.

HIKAYAT CINTA DUA DUNIA✔Where stories live. Discover now