Bab 36

11K 374 43
                                    

"Mama, ni Rose ada masakkan makanan faveret mama ni, rendang ayam." Nia langsung tidak memandang plastik yang dihulur Izz.

"Mama?...... Izz letakkan dalam pinggan ye? Untuk makan tengahari kejap lagi?" Dia berjalan ke rak pinggan untuk mencapai satu.

"Letak je situ." Izz terhenti dan mengangguk lalu plastik tadi diletakkan di ruang kosong. Di masa makan tengahari, dia pelik apabila rendang tadi tidak dihidang di meja makan.

"Kenapa tak hidang rendang tadi ma? Rose masakkan special untuk kita tu." Papanya dan Fizz terhenti sekejap sebelum menyambung makan. Dia bangun apabila melihat plastik itu masih di tempat tadi, langsung tidak berganjak atau diusik.

"Tak payah hidang, lauk atas meja dah banyak. Habiskan yang atas meja ni dulu." Tegas suara Nia, seperti memarahi Izz yang berusia 10 tahun. Izz duduk semula, dia agak tergamam dengan perubahan mamanya. Fizz di sebelah memang sudah keras dari tadi. Tahu sangat apa punca kemarahan mamanya.

Habis saja makan, dia melepasi ruang tamu dan mendengar mama dan papanya berbual.

"Tak nak la saya makan apa yang perempuan tu bagi. Entah apa yang dia letak dalam tu kita tak tahu. Sebab tu la si Izz tu tergamak tinggalkan Leena." Tergamam dia mendengarnya.

"Astaghfirullah awak ni. Saya tahu awak marah, tapi tu dah masuk memfitnah. Bawak mengucap sikit sebelum cakap tu." Papanya memarahi mamanya.

"Saya tahu awak pun tak suka perempuan tu bang. Tak payah nak sorok."

"Tak suka pun takde sampai cakap macam tu. Kalau tak nak makan, cakap elok-elok. Bagitahu Izz tak payah suruh perempuan tu hantar makanan dah ke sini." Syad merungut dan mengeleng dengan perangai Nia.

Izz geram dan dia hendak keluar ke ruang tamu bagi menyatakan pendapatnya. Tapi, Fizz memegang bahunya menahan dia.

"Kau tahu mama tak suka pompuan tu, kenapa kau boleh terfikir nak bawak balik apa yang dia masak dalam rumah ni?" Izz tidak suka dengan penyataan abangnya tapi Fizz betul. Dia mengeluh dan beredar. Macam mana dia nak buat mama terima Rose.

"Tengok-tengok la akak, baju kami semua design baru-baru. Baru sampai dua hari lepas." Darleena mengangguk lalu tersenyum, mengharapkan pekerja itu faham yang dia tak suka diganggu ketika mencuci mata.

Dia ingin mencari dress untuk hari kawin Husna dan Faiz nanti. Jadi hari ini, dia melawat butik-butik yang terdekat.

"Mummy!" Suara kanak-kanak memenuhi ruangan butik dan membuatkan Darleena berpaling. Dia tersenyum apabila dua kanak-kanak tadi berlari memeluk ibunya di belakang kaunter.

"Hei, sayang-sayang mummy. Rindu mummy tak? Hari ni kat taska belajar apa? Papa mana?" Gembira ibunya apabila melihat anak-anaknya gembira. Dia meneruskan mencuci mata.

"Diorang tak nak balik sekolah, suka sangat boleh spent masa dengan kawan-kawan kat taska." Suara itu seperti dikenalnya tapi, mungkin dia tersilap. Ketika dia berbual kecil dengan pekerja butik tadi, sorang budak datang menarik bajunya membuatkan dia melihat ke bawah.

"Ye saya?" Macam pernah tengok budak ni. Tapi dia tetap melayan.

"...... Ei, buruknya kakak ni." Terkulat-kulat Darleena mendengar diri dicaci budak kecik. Pekerja tadi menarik budak itu ke kakinya dan menutup mulut dia. Dimarahnya sedikit tetapi muka budak tadi cuma senyum.

"Maaf cik, maaf." Darleena mengeleng walau sebenarnya hati dia terasa sedikit. Dipanggil buruk walau dari kanak-kanak boleh membuatkan kau terguris.

"Firash, jangan kacau kakak nak beli barang tu." Kedengaran suara ibu tadi di kaunter dan suara lelaki tadi. Melihatkan tiada yang menarik, dia tersenyum kepada pekerja tadi dan keluar. Budak itu kekal melihatnya.

Hati Yang Tersakiti (Complete) Where stories live. Discover now