Chapter 21

96 3 0
                                    

Encik Mazlan dan Puan Masyitah melangkah masuk ke wad Syazwan ditempatkan. Kelihatan Syazwan bersama ibu bapanya. Syazwan telah menyedarkan diri pagi tadi. Sekarang dia sedang makan tengah hari di katilnya.

"Assalamualaikum." Ucap Encik Mazlan sebelum bersalam dengan Encik Shamsul dan Syazwan. "Waalaikumusslam." Jawab Encik Shamsul dan Puan Sofia. "Syazwan macam mana? Dah okay?" Soal Encik Mazlan setelah duduk di sofa.

"Dah okay uncle." Jawab Syazwan ringkas dengan senyuman. "Nasib baik lah dia dah ada selera makan. Kalau tak, saya yang kena suap." Puan Sofia bersuara sebelum tergelak kecil. "Bila boleh keluar?" Soal Puan Masyitah. "Esok dia dah boleh keluar." Balas Encik Shamsul.

"Maaf lah kami baru menyusul. Sibuk sangat dengan kerja. Semalam Maya ada datang kan?" Encik Mazlan bersuara sebelum diakhiri dengan soalan. "Ha'ah. Semalam dia ada datang." Balas Encik Shamsul. Syazwan yang tadi sedang menyuap terus terhenti apabila mendengar nama Maya.

"Semalam Maya ada datang?" Soal Syazwan kepada ibunya ingin kepastian. "Ya, dia ada datang. Tapi, kamu belum sedarkan diri. Kenapa?" Balas Puan Sofia sebelum menyoal anaknya semula. Syazwan hanya menggelengkan kepala tanda tiada apa-apa.

"Macam mana boleh pengsan Syazwan?" Soal Puan Masyitah. Syazwan mengangkat bahu. "Entah lah auntie. Saya tak ingat sangat. Yang saya ingat, kepala saya memang sakit sangat. Lepas itu, pandangan saya terus gelap." Syazwan membalas sebelum meneguk air masak. Puan Masyitah hanya mengangguk.

"Tu yang kami pelik. Si Syazwan ni tidak ada pun ambil pil tambahan. Dia pun dah cakap sendiri." Balas Puan Sofia. Encik Mazlan dan Puan Masyitah saling berpandangan seperti ada yang tidak kena. "Kenapa ni?" Soal Encik Shamsul. Encik Mazlan terus memandang rakannya. "Ermm, Shamsul. Aku harap apa yang aku cakap ni, tak singgungkan perasan kau." Encik Mazlan bersuara.

Lantas keluarga itu berkerut tanda tidak paham. "Kenapa ni uncle?" Soal Syazwan pula. "Macam ni, semalam sewaktu Maya melawat kamu, dia ada beritahu ada seorang perempuan yang datang." Balas Encik Mazlan. "Siapa pula?" Soal Syazwan lagi. "Apa semua ni? Saya tidak faham." Encik Shamsul bersuara tanda tidak faham.

"Maya kata perempuan tu sendiri mengaku yang dia letakkan pil itu di dalam minuman Syazwan." Terang Encik Mazlan lagi. Serta-merta Syazwan tercengang mendengarnya. "Betul ke ni? Hah Syazwan?" Soal Puan Sofia kepada Encik Mazlan sebelum memandang anaknya. Syazwan memandang pula Encik Mazlan.

"Maya ada beritahu tak siapa nama perempuan tu?" Soal Syazwan ingin kepastian. "Tidak pula, cuma dia kata perempuan tu rambutnya perang." Balas Encik Mazlan. Puan Masyitah pula hanya mendiamkan diri. Tidak berani hendak berkata-kata. Serta-merta Syazwan mengeluh sambil menyebut satu nama. "Farah." Ucap Syazwan perlahan.

"Kenapa, Syazwan kenal ke perempuan tu?" Soal Encik Shamsul serius. Syazwan terus mengangguk. "Farah ni ke yang datang rumah kita bulan lepas?" Soal Puan Sofia. "Ya, ibu." Balas Syazwan ringkas. Puan Sofia lantas menggelengkan kepala.
"Tapi, macam mana pula dia boleh masukkan pil dalam minuman kamu?" Soal Puan Sofia ingin kepastian.

"Sebernanya, sebelum Wan keluar pergi pejabat team bola, dia ada jumpa Wan. Dia bagi air 100 Plus. Mungkin, dia dah letak dalam tu. Sebab seingat Wan, Wan ada minum air tu je sebelum game kelmarin." Terang Syazwan panjang. Semua yang ada di situ mendengar dengan teliti setiap apa yang keluar dari mulut Syazwan. Lantas mereka semua menggelengkan kepala.

"Siapa dia tu sebernanya?" Soal Encik Shamsul. "Dia tu...... Bekas kekasih Wan." Balas Syazwan sebelum tertunduk. "Tak boleh jadi ni. Ni dah di Kira dengki." Encik Shamsul bersuara. "Betul tu, Shamsul. Aku sokong." Balas Encik Mazlan sebulat suara. "Kena buat report." Apabila Syazwan mendengar pernyataan yang keluar dari mulut ayahnya, lantas dia bersuara.

Hilangkan SegalanyaWhere stories live. Discover now