040 | How ending?

7K 128 7
                                    

" ala why so cute ni baby Hanief? geramnya kak Lisa dengan kamu! "

Anak kecil yang diraikan hari ini hanya tersengih bila Khalisa mencium pipinya berkali-kali. Hanief Aliff hanya merengek sendiri dari dalam buaian bayi yang dihias cantik bersama bunga-bungaan segar dan hiasan lain. Hanis dengan Arfan pergi melayan tetamu jauh sebentar.

Jadinya? Khalisa dengan Adam Zikri yang sah menjadi ibubapa 'ekpress'.

Sekarang hari sudah hampir menginjak senja. Hari ini keluarga Datin Aida memang sudah cukup sibuk sejak pagi rentetan majlis Aqiqah Hanief Aliff dan majlis kesyukuran buat Syuhada.

Memang cukup meriah rumah banglo tiga tingkat itu menerima tetamu. Sampai askar askar kecil Syuhada pun turut kalut sama. Dan, Lisa dan Adam. Ribut taufan gamaknya!

Memandangkan hari ini tak lama lagi akan berlabuh, baru mereka dapat menghela nafas lega apabila akhirnya majlis hari ini selesai. Yang tinggal hanya dua tiga kerat sahabat dan saudara dekat yang masih memilih untuk tetap berada bersama menunggu cerah bertukar gelap. Syukur, majlis hari ini berjalan lancar. Alhamdulilah.

" alololo cenyum cenyum pulak dia ya. Kak Lisa gigit jugak kang! Ee, geram lah! "

Puk!

Lisa mengosok dahi yang baru saja menerima hadiah berupa jentikan kuat dari Adam Zikri. Hanginnya bukan sebarang hangin. Kalau mampu dilihat, kalah kerbau barangkali. Habis rosak, awning tudung bawal manik merah jambunya hancur. Sekali renungan tajam Khalisa berikan.

" Ha apa? dah gila ke apa nak gigit budak? Kau vampire ke apa? "

" KAU DAH KENAPA HANATT?! " tanpa berlengah, terus menerjah Adam Zikri. Padahnya, menjeritlah Adam Zikri apabila rambutnya ditarik kasar oleh Khalisa.

seiring laungan kuat tanda kemarahan seorang Khalisa akhirnya mengegarkan hampir kesemua isi rumah tersebut. Datin Aida yang minum air hampir tersedak. Si kembar yang sedang sibuk on the call dengan 'gadis pujaan' terus terputus.

" SAKITLAH GILA! KAU JANTAN KE APA LIDI? "

Datin Aida pandang Puan Faridah

Puan Faridah pandang Encik Idris

Encik Idris pandang si kembar yang angkat bahu sebelum mengalihkan pandangan tepat memandang Syuhada Haifa.

Syuhada tepuk dahi dan bingkas bangun diikuti ahli keluarga yang lain. Kedua anak remaja itu jangan dipandang sepi, paling tidak buka gelanggang gusti. Pasti lebam paling easy. Yang paling jadi mangsa keadaan tentunya Datin Aida. Hm tabahlah. Lebih baik direlaikan.

" Ya Allah, Nur Khalisa, Adam Zikri! "

Nyaring suara seorang ibu bernada tinggi serta merta membuat keduanya berhenti walau pegangan pada musuh masing masing masih erat. Syuhada sudah geleng kepala.

Teruk. Keduanya memang benar kelihatan seperti sedang dalam pertandingan bergusti. Si Adam memijak kain baju kurung Khalisa dan menarik tudung gadis itu hingga jadi ronyok. Pin sudah kemana. Manakala Khalisa, menarik kasar rambut Haikal, sebelah lagi tangannya mencengkam erat kolar kemeja Adam Zikri.

" Adam, lepaskan tudung Lisa! Jangan pijak kain dia dah! "

" Dan Lisa, lepaskan kolar baju Adam, dah jangan tarik rambut dia dah! "

Akhirnya kedua duanya terlerai walau masih membara dendam didalam panahan mata antara mereka.

" Why...? Both of you better have a good explaination before mama make one... "

"Jadi Wife Aku. ( Revisi ) Where stories live. Discover now