16 |🌸- Pemilik hati

8.2K 228 7
                                    

" Syuhada sihat? babies? Menantu mummy ini baik baik sahaja kan? "

Aku angguk lalu tersenyum tipis, telinga mendengar kata kata mummy, namun fikirannya jauh terbayang tentang apa yang dikatakan Haikal tadi.

Sesekali aku kerling ke arah Haikal yang sedang menguis makanan didalam pinggannya. Riak wajahnya jelas terpancar seolah dia sedang memikirkan sesuatu yang sangat rumit. Jelas sekali, dia tidak begitu memperlihatkan apa yang dikatakan oleh mummy. Matanya sarat dengan kesedihan.

Aku tenungnya tanpa menghiraukan segala bunyi disitu. Bicara mummy juga ku abaikan. Terbit rasa bersalah disanubari hati kecilnya saat melihat Haikal begitu.

Cerai?

Sebenarnya aku tidak menginginkan fasa itu dalam hubungan kami. Cuma, hati aku sakit setiap kali teringat kata kata Ainnur di hospital, seminggu yang lalu. Kata kata itu selalu mengangguku.

" tolong keluar Ainnur, saya tak suka awak kat sini. "

Ainnur, yang mengambil tempat dikerusi sebelah katil mendecit lalu tersenyum sinis. Seakan merendahkan Syuhada.

" Ingatkan you dah mati, lepas curi curi dengar apa yang i cakap dengan suami you tadi.. "

Ainnur ketawa sinis. Pandangan tajam dariku tidak dihiraukan.

" Syuhada, Syuhada. Kenapa you tak mati saja tadi? Senanglah nanti i nak ganti tempat you.."

" Ainnur, aku tahu yang kau berhak marah aku. Tapi tolonglah terima hakikat, Haikal dah jadi suami sah aku.. Berhenti menggoda Haikal seperti tadi. Kau terlihat sangat murahan.. atau memang kau tiada harga diri...? "

Ainnur terpana. Bibirnya diketap. Jelas terasa dengan ayat yang dilontar Syuhada tadi. Kedengaran begitu kurang ajar.

" Wow i impress. You memang betul betul sayang Haikal? Tadi i rasa you dah dengar dengan jelaskan...? "

Syuhada diam. Seakan cuba memahami maksud yang disampaikan oleh Ainnur.

" apa yang you nampak dan dengar tadi betul Syuhada.. Lagi pula, i memang biasa mesra dengan Kal. So how it feel dapat suami bekas i? Katil yang you dengan dia tidur i dah rasmikan dahulu lagi....

tempat i dan Haikal lepaskan nafsu.. "

Syuhada kelu. Satu satu rahsia tentang Haikal diketahui secara begini. Tentu saja dia terkilan. Memikirkan betapa ramai lagi wanita yang sudah disentuh oleh suaminya sendiri. Air matanya mengalir tanpa sedar. Apa sedih atau terkejut, tapi apa yang didengar ini umpama mimpi ngeri.

" You tak payah buat muka terkejut sangat Syuhada. I kenal Haikal dahulu sebelum you. I tahu perangai Haikal yang sebenarnya. And yang paling penting, You kena ingat satu hal. Yang you bukan wanita yang dia cinta. You pilihan kedua, pilihan terpaksa. Sedarlah diri Syuhada, Cepat atau lambat Haikal pasti akan buang you bagai sampah bila Ainni kembali nanti.. "

Kerana inilah aku belum bisa berbicara dengan Haikal. Setiap kali wajah Haikal dipandang, aku jadi jijik.

" Kak Ifa okey? " aku berpaling menatap Hanis, yang memegang tanganku bersama riak risau.

Aku mengangguk lalu tersenyum tipis. Tangan Hanis yang dipegang kini aku genggam. Menyakinkan yang aku baik baik saja.
" Kak Ifa okey.. "

Nasi yang berada dalam piring kembali dijamah, seolah tiada apa apa yang berlaku. Haikal masih beriak biasa. Dia langsung tidak memberitahu mummy tentang pergaduhan kami. Dia menjaga imejku sebagai isterinya..

"Jadi Wife Aku. ( Revisi ) Where stories live. Discover now