032 | Harris

4.9K 133 0
                                    

Setelah membuka mata, rasanya hal pertama yang sudah tidak asing dia lihat ialah sudut kamar yang serba putih, ditambah dengan bauan cecair asprik menusuk rongga hidung membuatnya sedikit lemas.

Hampir 7 bulan disini akhirnya buat dia sudah kalis, terbiasa dengan keadaan ini. Bunyi dari alat dan mesin mesin disekitar sudah seakan melodi menerjah telinga. Hiba. Sebak. Mengenang nasib diri yang tak berkesudahan. Seakan menanti sesuatu yang tak pasti bakal kunjung datang.

"Biar mama yang jaga."

Laju dia mengeleng, tidak bersetuju dengan suara pelawaan tadi. Tidak, tak boleh. Bagaimana nanti kalau dia terjaga tanpa aku disisinya? Tidak mungkin aku tiada saat matanya sudah terbuka.

Tak apa, dia masih mampu menunggu.

"Mama pulanglah . Bawa anak anak sekali. Kal nak tunggu sini, teman Syu... Okey?"

pandangan teralih pada sofa yang menempatkan ketiga anak lelakinya yang sudah terbuai dalam mimpi. Letih mungkin.

Puan Aida hanya mengeluh berat dan terus mengejutkan cucu-cucu lelakinya. Tiada apa yang mampu dikatakan lagi. Yang difikirkan hanya Syuhada, dan Syuhada semata. Haih.

"Sabar Haikal, Allah SWT sedang menguji kamu. Terus kuatkan semangat dan jangan berhenti berdoa. Insyallah Syu akan sedar. Jangan putus asa ya Kal? Mama sentiasa mendoakan untuk kamu berdua...."

Diusap pelan kepala anak lelaki sulungnya itu, meniupkan sedikit bara semangat yang kian mengecil dalam diri Haikal Amirul. Mampu ditaksir setiap pergerakan tanpa maya dari anaknya. Yang kian muak dengan penantian ini. Tahap kesabarannya menunggu juga berada ditahap paling tipis.

Haikal hanya senyum segaris dan hanya memerhati mama dan anaknya keluar dari pintu wad tersebut.

Sekali lagi, rasa tidak bersemangat datang menerjah hatinya. Kuat Haikal kuat! Digenggam tangan wanita itu erat. Sejuk.

" sayang ? Awak tak letih ke asyik baring je kat sini . Tak sakit belakang ke haa ? "

aku dimana dan suara itu milik siapa ?

" bangun ye sayang ? Banyak abang nak bergosip dengan sayang . Oh ya , sayang tau tak crush sayang dulu dah kawin ? Dah ada anak dah pun ! Cuba teka dia kawin dengan siapa ? Cepatla teka ... "

Digoncang sedikit tangan halus itu lalu tersenyum kelat .

Tik .. Tik .. Tik ..

"Tak apalah sayang tak nak teka abang bagitau ye ? Dia kawin dengan Almeera ! Tak sangka diorang bersama kan ? Abang pun tak sangka .. "

Tidak semena tekaknya terasa kering . Matanya pula tiba tiba memanas . Tangannya mencapai sebuah album diatas meja kecil lalu dibuka perlahan.
" sayang ingat tak time kita main lari lari bertiga , sayang jatuh ? Then Harris tumbuk abang sebab buat sayang menangis . Boleh tahan gok Harris pukul haha . Sebenarnya , time tu abang jeles , sebab sayang rapat dengan dia je . Tak mau lngsung kawan dengan abang ni hm sampai hati .. "

haikal ? itu suara haikal kan ?

" sayang .. Tolonglah bangun . Abang sanggup lakukan apa saja untuk lihat Syu seperti sediakala . Dahla Syu , bangun ! "

" Tolong bangun . Abang perlukan Syu . Abang rindukan Syu . Kita lupakan segala yang perit . Kita mulakan hidup baru ya ? boleh kan sayang ? ...

Senyap . Seolah kecewa dia tersenyum segaris sebelum mengetap bibir . Seiring dengan itu airmatanya mencurah jatuh seperti selalu , hampir setiap hari . Penantian ini , sungguh , menyeksakan ..

Dia lantas berdiri . Mencium kejap dahi si isteri sebelum menuju membuka pintu wad .

"abang nak pergi ambik barang jap . Sayang tunggu tau . Jangan nakal nakal "

"Jadi Wife Aku. ( Revisi ) Where stories live. Discover now