038 | Selamatkan anak kita

6K 155 5
                                    

" sayang, abang mohon, tolong bertahan..Please. "

dalam keadaan kelam kabut dia hanya mampu lihat Syuhada yang mengangguk lemah. Nurse sudah mula memakaikan alat bantuan pernafasan padanya yang termengah, sedari tadi.

" ab-abang, hsskk.. "
lemah suaranya memanggil aku.

" ya sayang. Abang disini.. "
aku usap kepalanya. Tangannya yang mula berpeluh aku genggam erat. Berkali kali tangan sejuk itu dibawa ke bibir. Telinga aku dekatkan ke arahnya. Tahu yang dia sedang sukar untuk bernafas.

" to-tolong selamatk-an-an-anak ki-kita.. "

" Syu pun akan selamat. Tolong bertahan.. " bibir diketap, menahan tangis.

Syuhada hanya mampu mengangguk lemah lalu mula menutup mata. Dia mula bergerak memasuki zon kuning. Zon Kecemasan dengan bantuan jururawat. Dan aku sang suami hanya mampu menghantar pemergian Syuhada tanpa melakukan apa apa.
Sepatutnya sedari awal aku patut menegah keputusan Syuhada untuk membiarkan kandungannya membesar.

Aku raup wajah berkali kali. Mujur ada dinding yang menyokong badanku yang terasa lemah. Seolah hilang separuh jiwanya melihat keadaan Syuhada. Semuanya salah aku. Salah Haikal. Haikal bodoh.

" Bro .. " terasa bahuku disentuh pelan oleh seseorang membuat aku mengangkat wajahku.

" sabar Kal, semuanya akan okey ya? Insyallah Syu akan selamat. "

Pantas dia merangkul erat tubuh sahabatnya Khalis Irfan. Bertambah laju tangis yang ditahan sedari tadi.

" kenapa Syu yang perlu hadap semuanya sendiri Fan? Aku ini suami jenis apa? dan aku tak mampu berbuat apa apa. Aku memang bodoh Fan! Baik aku saja yang mati! "

Tangisan menjadi pekikan dan aku kembali menangis semula.

" bertenang Kal, ingat Allah. Isteri kau sedang bertarung nyawa didalam. Kau tidak boleh begini. Tolonglah jangan begini Kal "

Tubuh sahabatnya yang lemah itu ditepuk berkali kali. Dia juga turut merasa pahitnya dugaan yang dihadapi suami isteri ini. Dia menjadi saksi semua kesengsaraan dua hati ini.

"Allahu, terlalu besar dugaan Mu buat hamba mu ini .. "

Dia terduduk lemah dikerusi. Khalis hanya mampu menenangkan Haikal yang kian merapuh. Sesekali belakang Haikal diusap pelan. Haikal memang benar benar celaru. Lelaki ini hampir separuh gila gayanya.

" Haikal ... "

Haikal mengangkat muka, dipandang satu persatu wajah ahli keluarganya yang tiba.
Wajah panik Puan Aida dan Puan Faridah dipandang silih berganti kemudian teralih ke arah anak anaknya. Adam, Farash dan Farish yang mula memerah mata. Mungkin faham dengan situasi getir ini.

Lututnya perlahan menyentuh permukaan sejuk lantai hospital betul betul dihadapan Puan Aida dan Puan Faridah. Mukanya menekur dan tangannya dibawa kebawah.

" ma,maaf,maafkan Haikal mummy, hiks mama. Im not a good hiks husband for her. I am the loser one!"

Tangannya menumbuk dadanya sendiri. Benar benar dia rasa bersalah.

" Ya Allah, Haikal, mengucap nak! mengucap. Ini bukan kesalahan kamu. Ini ketentuan Allah.."

Encik Idris terus menarik Haikal untuk berdiri. Tubuh lemah Haikal dipeluk erat oleh kedua ibu dan mertuanya yang dibanjiri air mata.

" kami tak pernah salahkan kamu Kal, semua ini kuasa Allah Swt, kita tak mampu menghindarinya. Kuatlah untuk Syu, ini dugaan untuk hamba istimewa seperti kamu berdua.."

"Jadi Wife Aku. ( Revisi ) Where stories live. Discover now