Chapter 14

18K 457 62
                                    

Aku telah mencari seorang peguam untuk menguruskan hal perceraian aku kelak  .Aku yakin dengan keputusan aku.Aku yakin.Sebelum waktu itu, aku sudah tidak mampu berlagak waras lagi.Aku hilang siapa diri aku.Ada kalanya aku rasa mati lebih baik. Namun aku makhluk Allah, yang masih ingat baik dan buruknya.

Aku balik kerumah untuk mengambil barang barangku.Aku tidak mahu melihat wajah itu lagi.Aku tidak mampu melihat wajah itu lagi.

Aku mengangkat bagasi aku.Selagi Harris ada di rumah itu,aku tidak akan kembali ke rumah itu.

"Anis Zulaikha,mana sayang pergi?" Tanyanya.

Hampir jatuh bagasi yang aku tolak tadi terkejut dengan kehadiran Harris.

"Saya nak keluar dari rumah ini selagi awak ada disini .Saya akan failkan perceraian kita.Saya tak mahukan awak lagi."kataku

"Saya takkan lepaskan awak."kata Harris .

"I hate you."kataku.

"Saya suami awak.Saya tahu saya salah.Tolong tolong maafkan saya."katanya

"Saya takkan maafkan awak.Sudahlah."kataku.

Harris menggenggam tanganku.Aku meronta ronta minta dilepaskan.

"Lepas,lepas Harris .Kalau tak."kataku berusaha mencuba melepaskan genggaman itu.

"Kalau tak apa?Hah Anis.Dengar apa saya cakap,tolong percaya saya.Saya tak buat apa apa dengan Rina.Kenapa awak susah sangat nak percaya?"katanya.

"Macam mana nak percaya kalau dia boleh mengandung.Saya masih ingat gambar tu Harris.Saya tak bodoh,dahlah Harris.Lepaskan saya,lepas."kataku tegas.

"Saya takkan lepaskan awak.Awak masih isteri saya.Awak suka ke tak suka saya takkan ceraikan awak.Awak dengar dengan jelas,saya tak akan ceraikan awak Anis.Anis Zulaika, dengar."katanya..

"No.Lepaskan saya,lepas.Saya tak mahu hidup dengan awak lagi"aku menjerit jerit.

Harris menutup mulutku.

"Dengar Anis.Hanya maut yang boleh memisahkan kita.Saya takkan sesekali ceraikan awak.Awak isteri saya,saya sayangkan awak."kata Harris.

Aku mencuba meminta tolong.Mana tahu ada orang mendengar.

"Tolong"jeritku lagi.

Aku tidak tahu kenapa aku sampai sebegitu.Ternyata Harris sudah tidak waras lagi dalam tindakan aku.

Harris memikul aku dan membawa aku masuk ke dalam bilik tidur.Dia tahu hanya situ bilik kalas bunyi memandangkan bilik aku telah direka sebegitu.

Dikuncinya pintu.Dia meletakkan aku di atas katil.

"Abang terpaksa sayang.Abang terpaksa lakukan semua ini.Bukan abang rela.Tapi abang terpaksa.Abang terpaksa.Abang nak sayang faham...tolong faham abang...."

"Saya takkan dapat faham...macam mana boleh sampai mengandung.Macam mana abang boleh bergambar separuh bogel dalam hotel bersama Rina kalau awak cakap awak tak buat apa apa ...hah....awal ingat saya bodoh ka?...."jeritku.

"Anis...bawa mengucap...."katanya lagi

Aku masih mengamuk.Barang di dalam bilik semua aku campakkan.

Harris sudah memelukku erat.Aku mencuba melepaskan diri.Tapi pelukan Harris lebih erat.

"Anis...saya cintakan awak sahaja...dengarlah...."bisik Harris.

Aku menendang kemaluan Harris.Harris menggelupur kesakitan.Aku berlari ke bawah selepas menendang Harris .Aku mencuba melarikan diri.Dengan pantas aku berlari,tapi mana kunci pintu????mana.????aku terkunci.Aku lihat Harris sudah di belakangku....

Harris mengangkat aku dan menghempaskan aku di atas sofa.Aku mencuba bangun.Ditolaknya aku semula.

"Apa awak buat ni????"kataku...

Harris tajam memandangku .Inilah kali pertama aku melihat Harris serius ini .Dibukanya butang kemejanya satu persatu sambil memandangku.Aku sudah menangis menahan rasa.

"Apa awak buat ni,lepaskan saya."kataku.

Harris masih terdiam dan dikoyaknya blouse aku dengan kasar.

"This is what you want to prove how i love you."kata Harris yang berada depanku menunggu masa untuk menerkam aku.

"No,let me go."kataku

"No."katanya lagi.

Aku bencikan kau Harris .Aku tak merelakan semua ini terjadi.Kau jahat Harris.Kenapa kau buat aku seperti ini. Kau memang buas Harris.Tatkala aku menolak, kau masih memaksa aku sebegini. Aku tahu kau berhak sepenuhnya kepada aku.Tapi kenapa harus aku melayani kau dalam keadaan terpaksa.

Dalam tangisan hening malam aku memandang diriku di cermin.Hina  aku rasa diperlakukan begitu.Aku pandang wajahku,diriku. Mana maruah aku? Adakah ini rasanya hina seperti dirogol? Aku benci kau.

Hampir tinggal 3 hari akad nikah Harris dan Rina akan berlangsung .Aku nekad.Aku nekad dengan keputusan ini.

Aku kemas barang barangku.Aku tahu Harris tiada kerana dia sudah awal awal lagi keluar tadi.Aku jijik melihat Harris.Aku akan meninggalkan tempat ini, Harris dan keluargaku.Maafkan aku mama dan papa .Beri aku ruang,aku tidak mampu menghadapi semua ini.

****

Hampir 6 bulan yang lalu,aku tinggalkan semuanya.Aku tinggalkan Harris,suami yang aku sayang pada suatu ketika dahulu dan aku sangat benci sekarang.Aku tinggalkan keluargaku yang sangat aku sayang.Aku mulakan kehidupan di dunia baru,di tempat baru.Aku harus mencari diri aku setelah aku hilang siapa diri aku sekelip mata.Aku di bumi Sabah , memulakan hidup baruku disini.Aku hela nafasku sedalam dalamnya.5 bulan yang lepas aku mulai bekerja di sebuah universiti awam secara kontrak di Sabah sebagai jurufotografi .Aku mencari hala tuju aku setelah aku hilang diriku.Aku tinggalkan keghairahan aku pada dunia sibuk aku dulu.

Aku leka mengambil gambar untuk majlis menandatangani memorandum universiti di Malaysia.Kerja ini agak berbeza dari kerja lama aku akan tetapi aku ada masa kerja yang tetap. Pukul 8 hingga 5 petang.Jika ada majlis aku akan overtime tidak mengira sehingga malam ,Sabtu dan Ahad .Itulah bila kita bekerja di bawah sesuatu organisasi.Jika dahulu ikut suka hati aku saja mahu melakukan kerja pada pukul berapa ,tapi tidak sekarang.Aku harus mematuhi peraturan yang sedia ada .Ini mengajar aku untuk lebih serius dalam mengatur diri aku.

Aku tinggal di sebuah apartment yang aku sewa tidak jauh dari universiti .Aktiviti harianku sama,pergi kerja balik kerja dan jika malam aku akan mulai  melakukan kerja kerja pengeditan sehingga aku tertidur.

Aku  berusaha menyibukkan diri aku .Ini jalan terbaik buat aku .Aku mahu lenyapkan diri aku dari Harris.Aku benci Harris dari dalam lubuk hatiku paling dalam.Aku hela nafas dalam dalam. Biarlah digelar isteri jahat kerana meninggalkan suami dari kehidupanku tersiksa.Aku minta diceraikan tapi dia enggan menceraikan aku.Buat apa?Aku sudah tidak bahagia bersama nya.Aku trauma dengan insan bersama lelaki.Aku jijik.Aku terasa hina bila aku ingatkan kejadian itu.

Cinta Anis (Complete)Where stories live. Discover now