IAM | 9

1.6K 155 24
                                    

"Mama suka dengan Jihyun."

Kata Puan Suna sebaik duduk bersama anak - anak lelaki nya di ruang tamu. Kedua mereka serentak berpaling pada Puan Suna. Puan Suna tersenyum.

"Kalau Tae betul - betul sukakan dia, mama boleh pergi pinangkan untuk dia. Lepas tuey, nikah. Sesuai sangat dengan kamu, Tae."

Sambung Puan Suna. Min Yoongi terpempan. Telefon ditangan terjatuh ke permaidani merah. Sangka nya, mama nya suka kalau dia bergandingan dengan Jihyun tapi nama Taehyung disebut nya. Nampak nya, tak lain tak bukan, pesaing dia sekarang adalah adik angkat nya sendiri, Kim Taehyung.

Kim Taehyung yang mendengar nya juga terkejut. Mama perasan ke yang aku suka Bae Jihyun? Adakah mama juga tahu yang aku dan Jihyun berbeza dari segi umur? Bae Jihyun lebih tua 5 tahun dari aku. Memang aku sukakan Jihyun sejak kali pertama jumpa masa majlis hari jadi aku dulu.

"Apa mama niey?"

"Apa? Mama salah cakap ke? Kalau kamu betul sukakan dia, cakap aje, Tae. Jangan pendam. Mama boleh tahu dari cara kamu tengok dia semalam. Tae sukakan dia kan?"

Perbualan dua beranak itu menyesakkan dada Min Yoongi. Aku yang suka dulu Bae Jihyun, mama tak nampak? Susah betul bila suka pada orang yang sama. Sama ada Taehyung adik aku atau tak, aku takkan lepaskan Jihyun pada sesiapa pun. Bae Jihyun hanya milik aku seorang sahaja!

"Tae…tak! Tae tak suka dia pun. Mama jangan lah melebih sangat. Lagipun, umur dia dan Tae jauh beza lah, ma."

"Itu tak penting. Yang penting kamu tahu yang kamu sukakan dia. Cakap dekat dia, yang kamu sukakan dia. Mama suka tengok Tae dan Jihyun. Moga korang berdua bernikah lah dan bagi mama cucu."

Ayat terakhir Puan Suna membuatkan Min Yoongi terbatuk tiba - tiba. Kim Taehyung dan Puan Suna memandang nya dengan pandangan pelik. Kahwin dan cucu? Mama niey dah melebih nampak nya. Kim Taehyung tidak boleh menikah dengan Jihyun. Hanya aku yang boleh menikah dengan dia.

"Kamu kenapa?"

"Aniya…Yoongi masuk bilik dulu lah, ma. Rasa panas pulak dekat sini. Nanti meletup pula. Habis lah rumah niey nanti."

"Panas? Aircon terpasang…"

Ujar Puan Suna perlahan. Pelik dengan anak sulung nya itu, tiba - tiba berubah sikap. Kim Taehyung terdiam. Tidak perasan pula semua tindakan cemburu abang nya itu. Dia anggap semua itu hanya lah normal sahaja.

×××

Bae Jihyun mengigit jari sambil mundar - mandir dalam bilik. Apa maksud Puan Suna semalam? Teman dia masak selama nya? Macam pelik sahaja bunyi nya. Jawapan yang dicari tidak ada. Kemudian, Bae Jihyun duduk di atas katil nya sambil bersila. Dia tongkatkan dagu nya guna kedua tangan sambil memandang tingkap bilik.

"Just worry about you. Whether you accept me or not in your life."

Bae Jihyun mengeluh apabila teringatkan kata - kata Min Yoongi dalam kereta semalam. Bersungguhkah dia mahu aku kembali semula pada dia? Aku takut pisang berbuah dua kali. Macam mana kalau perangai dia masih sama macam dulu?

"Kakak!!"

Jerit Bae Yuna sambil mengetuk pintu berulang kali. Tak boleh kuat lagi ke ketuk pintu? Biar sampai tercabut terus pintu tuey. Bae Jihyun mendengus perlahan seraya mencampakkan bantal ke tepi dan berjalan ke pintu.

"Ada apa?"

"Kawan akak nak jumpa."

"Siapa?"

"Min Yoongi. Dia ada dekat luar. Tengah tunggu akak. Dia cakap, kalau akak tak nak jumpa dia, dia sendiri naik ke sini."

Bae Jihyun terpempan. Nak main ugut lah pulak. Dah mula lah nak tunjuk kekuasaan dia. Tahu lah aku lemah dengan dia. Eh jap! Apa aku cakap niey? No! Jihyun! Jangan jatuh pada dia semula! Ingat sikit apa dia dah buat dekat kau dulu.

"Cepat lah, kak!!"

Laung pula Bae Kihyun dekat ruang tamu. Tak boleh nampak aku senang betul lah! Masa cuti niey lah aku nak bersenang lenang. Nampak nya cuti aku kali niey, tak bermakna langsung. Bae Jihyun melangkah keluar dari rumah. Dia lihat Min Yoongi dengan berpakaian biasa dan berkaca mata hitam, duduk bersandar dekat kereta.

Hot nya!

"Ehem! Ada apa nak jumpa saya?"

"Hai, sayang…"

"Cakap lah cepat."

Min Yoongi melihat penampilan Jihyun yang masih lagi berbaju tidur itu. Sungguh lucu tapi nampak comel bila Jihyun pakai. Mesti Bae Jihyun tidak perasan masa turun tadi. Malas lah aku cakap dekat dia pasal penampilan dia niey. Aku suka tengok. Comel sangat.

"Saya nak bawa awak keluar."

"Pergi mana? Semalam tak cukup lagi ke? Awak bawa saya jumpa mama awak tau!"

"Yeah, I know. But semua saya rancang, rosak! And awak tak perlu tahu kenapa. So, jom keluar date dengan saya."

"The hell?! Date? No, Yoongi."

Bae Jihyun menggeleng kepala. Kalau boleh dia nak mengelak dari keluar date dengan Min Yoongi. Semua itu akan ingatkan dia pada waktu dia bersama lelaki itu dulu. Min Yoongi mendekati Jihyun dan mencapai tangan Jihyun. Bae Jihyun tidak pula menolak.

"Please, sayang."

"Kalau saya tak nak jugak?"

"Saya kiss awak!"

Ugut Min Yoongi. Hanya cara itu sahaja yang dia ada sekarang. Bae Jihyun terkedu. Nak kiss aku niey apesal?! Benci nya aku dengan lelaki niey. Suka sangat paksa dan ugut aku.

"Okey!"

"Pergi mandi. And you look super nice and cute with this pyjama."

Bae Jihyun melopong. Apa lelaki ini mengarut? Serta merta Jihyun melihat diri nya. Luas mata nya melihat baju tidur kartun Ryan melekat pada batang tubuh nya sekarang. Malu nya! Tambahan lagi sekarang, Min Yoongi sedang ketawa di depan nya. Lintang pukang Bae Jihyun berlari masuk ke dalam rumah.

×××

to be continued.

vote.
comment.

[C] Let Me Love You | mygWhere stories live. Discover now