IAM | 1

4.3K 278 18
                                    

Papan kekunci komputer nya ditekan. Dia harus menghantar proposal ini dengan segera kepada pengarah. Kalau lambat sedikit, pasti dia akan dimarahi. Tambahan lagi dia baru sahaja bekerja di Prima Holding. Dia tidak mahu laa dilabel sebagai pekerja paling teruk walaupun masih lagi baru. Dia harus menunjukkan sifat yang baik kepada semua orang.

Sedang asyik melakukan tugas, pintu bilik kerja nya dibuka seseorang dengan selamba. Dia tahu siapa orang yang main terjah masuk ke dalam bilik kerja nya. Dia tidak mahu ambil tahu dan teruskan sahaja kerja nya tadi.

"Bae Jihyun!!"

Jihyun buat pekak sahaja. Papan kekunci ditekan dengan laju. Sikit sahaja lagi kerja nya akan siap dan boleh laa dia hantar ke pengarah dengan segera. Tak de laa tertangguh nanti. Orang itu dah bengang melihat muka bersahaja Jihyun yang tiada tanda mahu menoleh ke arah nya mahupun menyahut. Pantas sahaja dia mengambil pen dan diketuk pada kepala Jihyun.

"Aduh!"

"Tahu sakit! Itu laa. Lain kali aku panggil, menyahut laa selalu. Ini tidak, buat pekak!"

"Ye, Jun Rina! Apa dia? Aku nak buat kerja laa. Kau nak minta apa - apa dari aku, or nak cakap something, boleh tak lepas lepas habis kerja? Kejap lagi aku nak hantar proposal niey dekat pengarah."

Ambik kau! Bae Jihyun dan marah dan campur dengan membebel. Tergamam Jun Rina seketika. Marah benar dia diganggu. Tapi, siapa je yang tak marah kalau diganggu bila tengah buat sesuatu kan? Korang rasa macam mana? Jun Rina tersenyum sumbing.

"I'm sorry. Salah aku sebab kacau kau buat kerja. Kau sambung laa buat. Aku nak keluar."

"Eh! Duduk balik! Kau datang bulan ke apa nak merajuk bagai dengan aku niey? Hurmm. Cakap laa nak cakap apa dekat aku. Aku dengar."

"Betul niey?!"

Tanya Rina dengan muka gembira nya sambil tersenyum. Bae Jihyun memandang tajam pada Rina. Boleh pula dia tanya soalan begitu. Soalan bodoh yang dianggap oleh Bae Jihyun. Rina ketawa kecil. Bae Jihyun pula menggeleng kepala. Gila ke apa tiba - tiba ketawa?

"Aku nak ajak kau pergi majlis hari jadi sepupu aku. Tak de sape nak temankan aku pergi. So, aku nak ajak kau laa."

"Ajak laa sepupu kau yang lain. Kenapa ajak aku pulak? Macam laa tuey je sepupu kau yang ada."

"Diorang sume tak sebulu dengan aku. Malas aku nak layan. So, better aku ajak kau. Boleh laa, Ji. Kali niey je teman aku pergi. Please~"

Jun Rina membuat muka paling comel kepada Jihyun. Jihyun memandang nya dengan menyampah. Kalau diminta sesuatu, mesti muka itu laa yang akan dibuat kawan nya. Kali ini, Rina menarik - narik pula hujung lengan baju yang dipakai nya. Dah macam apa dah dia tengok. Gedik semacam.

"Okey!"

"Yess!! Thanks, chingu! Ini laa yang buatkan aku makin sayang dekat kau niey."

"Eah! Konon nya."

Mata nya dijulingkan ke atas. Jun Rina tidak kisah. Asalkan kawan nya itu dapat teman dia ke majlis itu. Dia mahu berjumpa dengan seseorang iaitu sepupu lelaki nya yang dah lama jadi crush dia. Sepupu sendiri jadi crush dia? Ada dia kisah ke?

×××

Lega hati nya dapat menghantar proposal tadi kepada pengarah melalui email. Sekarang, masa untuk dia pulang ke rumah. Meja dikemaskan terlebih dahulu sebelum balik. Dia tidak suka tengok meja nya dalam keadaan yang tidak terurus. Serabut kepala otak. Satu mesej masuk buatkan dia terhenti dari mengemas.

Teledon dicapai. Tersenyum dia melihat mesej tersebut.

Ibu.
Dah nak balik kerja? Ibu nak pesan kat kamu belikan ibu bawang besar dan garam dekat pasar yea? Tak pun, dekat kedai borong aje.

Mesej dihantar kembali.

Jihyun.
▶ Ye laa, bu. Nanti Ji belikan untuk ibu yea. Ji dah nak balik niey. Love you, bu.

Ibu.
Hati - hati memandu. Love you jugak💕😻

Bae Jihyun ketawa geli hati melihat emoji yang dihantar ibu nya. Segera telefon nya dimasukkan ke dalam tas tangan. Kunci kereta dicapai dan terus dia keluar dari bilik kerja nya itu. Dia terus meloloskan diri me dalam kereta dan memecut laju meninggalkan bangunan Prima Holding.

×××

Kaki nya menghayun masuk ke dalam rumah. Muka nya jelas terpapar kepenatan yang amat. Dia segera pergi ke sofa dan terbaring lesu di situ. Mata nya memandang siling dan tangan kiri nya diletakkan ke atas dahi. Kerja sebagai CEO ini penat jugak. Mesyuarat sana sini. Handle itu ini laa. Keluhan dilepaskan.

"Min Yoongi? Bila balik? Mama tak dengar pown kereta kamu masuk dalam laman rumah."

Mama Min Yoongi, Puan Kim Suna, menegur anak lelaki sulung nya sambil mengelap tangan nya dengan kain akibat basah. Dia baru sahaja habis mengemas di dapur. Puan Suna mendekati anak lelaki nya sulung nya.

"Penat laa tuey."

"Ya, ma. Penat. Adik mana? Senyap sunyi je rumah. Selalu nya suara dia laa yang Yoongi dengar dulu bila masuk dalam rumah niey."

"Kata nya nak jumpa kawan. Kawan mana ntah. Lelaki ke perempuan, mama tak tahu laa."

"Kalau perempuan, makna nya mama akan dapat menantu laa tak lama lagi. Pastu, dapat cucu. Lagi mama dan papa suka."

"Eh! Apa pulak! Mama nak kamu dulu yang nikah. Bukan nya adik kamu tuey. Kamu tuey dah dua puluh lapan tahun. Calon nya dah ada belum?"

Min Yoongi mengeluh. Dia nak mengusik pasal adik nya dekat mama dan akhir nya dia yang terkena. Kena pada batang hidung sendiri. Padan muka. Bila soal nikah kahwin, pasti anak nya itu akan mengelak. Dari dulu sampai laa dah nak tua bangka niey.

"Yoongi nak naik mandi."

Kata Min Yoongi seraya mengambil sekali suitcase nya dan blazer di sofa. Puan Suna ditinggalkan keseorangan di ruang tamu. Puan Suna menggeleng kepala melihat anak lelaki sulung nya. Bila disentuh pasal kahwin, mula laa nak mengelak. Tak nak dengar langsung.

×××

to be continued.

vote.
comment.

[C] Let Me Love You | mygWhere stories live. Discover now