Driëenzevtigste Hoofsdtuk : 73rd Chapter

3.4K 275 23
                                    

NO GIVEAWAY

PERJALANAN diteruskan. Dan Zed kembali sunyi. Mereka tidak berkata apa-apa. Zed dengan rajuknya. Dan Zye dengan penatnya. Tetapi Zed berhenti di sebuah kedai.


Kedai jam

Kerana seutas jam tangan yang pastinya akan menarik perhatian sesiapa sahaja.

Zye faham akan tindakan Zed yang berhenti secara tiba-tiba. Merenung tepat ke arah seutas jam tangan yang berada di dalam kotak kaca sebagai display. Dan Zye sendiri saksikan Zed meminta untuk melihat jam itu sendiri. Tetapi tidak dilayan oleh pembantu jualan kedai itu.

Zed cuba memujuk jurujual itu untuk mengeluarkan jam itu supaya dia dapat lihat dengan lebih dekat jam itu. "I can pay for it if anything happens. I just want to look at it."

Zye dekatkan diri ke kawasan di mana Zed sedang berusaha dengan gigih dan sopan untuk melihat jam itu dengan lebih dekat.

///(A) Dialogue=ARAB LANGUAGE\\\

"Assalamualaikum." Zye mencelah. Cuba menjadi hero, dan cuba berunding menggunakan bahasa Arab. "(A) Can this lady here take a look on that watch?"

Zed hanya biarkan Zye berbicara. "Or this one, either one is okay." Jari Zed menuding ke arah seutas lagi jam tangan yang hampir sama design, cuma berwarna hitam, dan berada di display di kaunter, bukan di dalam kotak kaca sendiri.

"(A) Or that?" Zye merujuk kepada jam yang sedang ditunjuk oleh Zed.

"(A) I can't do that, sir." Si penjual menolak permintaan Zye dengan baik. Tak mungkin lah dia senang-senang nak keluarkan jam berharga $666 000 begitu sahaja. Especially bila seorang minah salleh yang dia taktahu status kewangannya mintak nak tengok. Nanti rosak ke calar ke, entah mampu ke idok nak bayar ganti rugi.

"(A) There are plenty more affordable watches that I can gladly take out for the lady to have a look at." Cadang si penjual. "(A) Maybe this ones?" Si Penjual merujuk kepada barisan jam berjenama seperti Submarine, Rolex, Swarovski, dan lain lain.

"Hmmm...." Zye berfikir sekejap. Macam mana nak pujuk Zed yang sedang merajuk untuk give up dari terus meminta untuk melihat jam bernama Astronomia Sky Platinum dan Astronomia Sky Black Gold dari Jacob & Co. "He said that, jam tu terlalu mahal and tak boleh sesuka hati keluarkan, takut nanti calar ke apa ke. Even I can't pay that much. Kalau nak tengok jam lain, dia boleh keluarkan."

Zye sedia untuk keluarkan kad kredit dia sendiri, sedia untuk belanja Zed mana-mana jam yang Zed nak. Selain daripada Astronomia by Jacob & Co tu. Setakat beberapa ribu ni, Zye tak berkira sangat. "The watch is on m-"

"Such a bullshit." Zed berkata perlahan, cukup untuk dia dan Black sahaja dengar. "He thought I can't afford it." Senang sahaja Zed simpulkan ayat Zye yang panjang lebar tu.

Dengan mood yang tak baik, dan kes penjual ni fikir dia tak mampu nak bayar harga jam tu in case something happened, Zed bertambah bengang. "Fine." Zed keluarkan telefon dari poket seluar. Satu secret compartment di casing telefon dia dibuka dan Zed keluarkan sekeping kad berwarna silver keseluruhannya.

Kad yang kelihatan seperti diperbuat daripada besi itu berwarna silver sepenuhnya, dan hanya dengan sekali pandang, si Penjual dapat kenal pasti yang itu adalah antara kad kredit yang paling digilai oleh peniaga.

HETEROCHROMIAWhere stories live. Discover now