Chapter 1

54.2K 972 8
                                    

Qaleesya adalah permata hati kepada Encik Irshad dan Puan Maria. Oleh kerana Qaleesya satu satunya anak tunggal mereka, maka mereka berdua ingin mempercepatkan Qaleesya untuk berkahwin walaupun usianya baru 20 tahun.

Bukan apa, mereka berdua sebenarnya begitu inginkan cucu kerana faktor usianya yang semakin meningkat. Takut takut pula tidak sempat menimang cucu mereka.

"Leesya okay ke kalau mama dan papa nikahkan dengan anak kawan papa? Papa dan mama harap sangat leesya dapat terima semua ni. Papa dan mama nak jugak ada cucu. Ye lah, manalah tau kan kalau umur tak panjang.." Serba salah leesya dibuatnya.

"Hm, papa dan mama sepatutnya bincanglah dulu dengan leesya. Ni tak, papa mama terus suruh leesya kahwin. Hmm macam ni lah papa, mama, bagi seminggu untuk leesya fikir semua ni." Kata leesya langsung beredar ke biliknya.

Ketika leesya sedang berbaring di atas katil empuknya, dia terfikir bahawa jika dia terima pinangan dari kawan papanya, dia dapat membalas jasa kedua orang tuanya yang selama ini membesarkannya.

'Haih, macam mana nak kahwin langsung tak kenal hati budi?'

'Kalau dia dah ada girlfriend?'

'Kalau dia memang langsung tak akan pernah cinta aku?' Bisik hati kecilnya.

***

Seminggu sudahpun berlalu dengan pantasnya. Maka, jawapan dari leesya pun sudah ada sama ada dia terima atupun tidak. Tengahhari itu, Encik Irshad dan Puan Maria duduk di ruang tamu sambil menunggu kelibat anak daranya untuk mengetahui jawapannya. Tidak lama kemudian, turunlah si anak dara mereka berdua dengan wajah yang agak tidak ceria.

Leesya duduk di atas sofa iaitu hadapan kedua ibu bapanya. Sebelum mengeluarkan kata katanya, dia sempat mengeluh. "Papa, mama,  Leesya dah buat keputusan. Leesya akan terima pinangan kawan papa tu.." Katanya dengan nada yang lemah.

Ya, dia buat ni demi orang tuanya!

"Alhamdulillah! Kalau macam tu, esok petang mereka akan datang ke rumah kita untuk makan malam ya?" Kata Puan Maria seraya memeluk anak tunggalnya itu.

"Baiklah ma. Leesya naik dulu ya, Leesya nak rehat" kata leesya berlalu ke biliknya.

Pada sebelah petang keesokan harinya, keluarga itu datang untuk makan malam dan sekaligus meminang Leesya. Leesya manis dengan memakai dress berwarna pink pastel dan shawl yang berwarna purple itu. Leesya turun ke dapur untuk menolong mamanya menyediakan makan malam.
Setelah selesai semua persiapan makan malam, tetamu yang dinanti nantikan akhirnya tiba.

"Assalamualaikum Irshad!" Sapa kawan kepada bapa Leesya. Mereka berdua bersalaman.

"Kau sihat? Lama benar kita tak berjumpa. Akhirnya, dapat jugak kita berbesan. Alhamdulillah." kata Encij Jamal iaitu rakan papanya.

Leesya perasan ada yang merenung tajam padanya. Ya! Itulah bakal suaminya. Wajahnya yang kacak, rambutnya yang kemas disisir. Dan ya, dia sememangnya kacak. Itu lah kata kata yang bermain di hatinya tatkala melihat lelaki itu.

"Eh leesya, pergilah temankan Firash kat luar tu. Sambil sambil itu kamu berdua boleh lah berkenalan dengan lebih rapat, insyaAllah." Kata Puan Maria dan terus berlalu untuk berborak dengan bakal besannya itu.

Leesya dengan terpaksanya terus pergi ke taman mininya untuk bersapa dengan Firash. Lambat lambat dia mendekati lelaki itu kerana takut dan malu. "Err, heyy awak Firash kan?" Sapanya dengan kekok.

Dia membandang Leesya dari atas hingga ke bawah dengan muka yang menyampah lalu menjawab persoalan Leesya dengan hanya mengangguk malas. Sombong! Haih apalah nasib! Belum sempat leesya untuk bertanya, ayatnya dipotong oleh Firash.

"Kau serious nak kahwin dengan aku?" Soalnya dengan mendatar. Sangat mendatar dan itu membuatkan Leesya sedikit terkejut. Dia tidak menyangka bahawa sikap Firash begitu. Bibir bawahnya digigit.

Leesya hanya mengangguk, matanya memandang rumput rumput di bawah kakinya itu.

"Kenapa? Kau ingat ni zaman dulu dulu ke nak kena kahwin paksa macam ni? Hey come on, kita di zaman moden sekarang!" Kata Firash dengan nada yang terkawal.

"Saya terima semua ni atas permintaan mama dengan papa. Saya nak  balas jasa baik mereka berdua sebab dah bersusah payah besarkan saya dengan baik. Mungkin dengan ini boleh gembirakan hati mereka." Katanya masih lagi memandang di bawah. Tidak berani untuk memandang lelaki yang dianggap menakutkan itu.

"Alasan." Katanya dengan sinis.

"Saya tak kisah apa yang awak nak katakan, yang penting Allah tahu apa niat sebenar saya." Balas Leesya.

Lelaki itu mengeluh untuk kesekian kalinya.

"Aku tak cintakan kau."

"Tentang cinta awak jangan risau, cinta boleh dipupuk kan? Let's make love happen okay?" Balasnya dengan ragu ragu. Akan tetapi, firash berdiam diri sahaja lalu dia memandang Leesya dengan sinis.

Jauh di sudut hati Firash, ada benarnya juga dengan apa yang dikatakan leesya itu. Lagipun dia memang tidak mempunyai kekasih dan mungkin itu sahajalah yang dapat untuk menghormati segala jasa kedua ibu bapanya.

Selepas mereka siap menjamu selera, keluarga Encik Jamal meminta diri untuk pulang. Perkahwinan mereka juga akan dilangsungkan dalam masa 5 bulan sahaja lagi.

*******

Hi! Thanks pada yang sudi baca my story! Thanks a lot! Actually ni first time saya buat cerita. And please I need your comment and your vote. I need 10 vote untuk sambung cerita ni okay?

Let's Make Love HappenWhere stories live. Discover now