Part 12

5K 144 0
                                    

Aku berdiri di bawah pokok redup di hadapan collegeku untuk menunggu Rizky menjemputku. Sudah menjadi rutin harian Rizky untuk menghantar dan menjemputku ke college. Aku sempat melihat jam tanganku, sudah jam 3:30pm. " Mana Rizky ni? Lambatnya dia? " aku merungut sambil mengelap peluh yang mengalir di dahi.

Beberapa minit kemudian, Kereta Camry berwarna hitam laju memasuki ke perkarangan college . Kelihatan Rizky di dalam kereta tersebut . Aku segera masuk ke dalam kereta.

" Sorry lambat ambil Mia. Rizky ada meeting tadi. I'm so sorry. " Rizky mengucapkan maaf dengan muka bersalah. Aku rasa kasihan melihat Rizky yang kepenatan dari kerja namun sanggup mengambilku dari college.

" It's okay. Tak lama sangat lah . Rizky kan dah ambil Mia. Tu pun dah cukup. " jelasku sambil tersenyum.

Rizky membalas senyumanku lalu memulakan perjalanan pulang ke rumahku. Aku cuma melihat keluar . Rizky hanya focus dalam pemanduannya . Aku merasa bosan lalu membuka mulut untuk bercakap dengan Rizky .

" Rizky ? " aku melihat rizky .

" Kenapa Mia ? " jawabnya lalu menoleh ke arahku . Aduhh! Boleh jatuh jantung aku bila dia pandang aku begitu. Baru aku sedar matanya yang berwarna coklat itu boleh mencairkan hati semua wanita.

" Bo...Bole tak Mia pasang Radio? Mia bosan lah. Nak dengar lagu. " tetiba aku menjadi gagap.

" Boleh ja. Mia pasang lah. " Rizky memberi kebenaran lalu aku memasang radio . Lagu Flashlight by jessie J bermain. Aku tanpa segan pun menyanyi seiring serikata lagu tersebut.

Rizky hanya mengeleng-geleng kepala melihat kerenah aku yang boleh dikatakan macam budak-budak lagi.

" Comel juga Mia ni kalau dipandang betul-betul kan ? Lagi comel dengan perangai dia yang macam budak-budak ni. " Rizky berbisik dalam hati sambil tersenyum.

" Mia suka Lagu ni ? " Rizky bersuara .

Aku yang asyik menyanyi hanya mengangguk. Rizky Tersenyum melihat aku yang terlalu asyik menyanyi.

Setibanya di perkarangan rumahku, aku segera keluar dari kereta Rizky lalu meminta izin untuk masuk ke rumah. Rizky tersenyum. Belum beberapa langkah aku berjalan, Rizky memanggilku.

Aku menoleh. Aku mengangkat kening kearahnya. Rizky memanggilku dengan isyarat tangan. Aku mendekati Rizky kembali.

" Jangan lupa malam ni ! Bagitau papa and mama Mia, okey? " pesan Rizky .

Dahiku mengerut .

" Malam ni ? Kenapa ? " soalku sambil menggaru kepala yang tidak gatal.

" Ni mesti Mia dah lupa. Kan malam ni , Daddy ajak Mia sekeluarga dinner di rumah Rizky. " jelas Rizky.

" A'ah lah . Nasib baik Rizky ingatkan Mia. Mia dah lupa dah soal tu. Insha allah . Mia bagitau Papa and mama. Mia masuk duluu. Jumpa nanti. " jawabku sambil tersenyum.

" Okey, Mia masuk lah. Rizky pulang dulu. Assalamualaikum. " Rizky meminta diri.

Aku mengangguk lalu melambai tangan ke arah Rizky. Aku segera masuk ke rumah apabila kereta Camry milik Rizky hilang dari pandangan.

-skipp-

Dia JodohKuWhere stories live. Discover now