Bab 29

15.2K 468 32
                                    

Akhirnya kelasnya tamat juga.Amri terburu-terburu keluar dari dewan kuliahnya.Amri berjalan, pantas tanpa menoleh ke belakang lagi.Panggilan yang diterimanya tadi telah membuatkan degupan jantungnya berdegup kencang seperti mahu pecah.
"Amri..Amri.."
Namanya dipanggil seseorang.Dia pun menoleh.Rupanya sahabat baiknya yang memanggilnya.
"Imran..wei..aku nak cepat ni..Yana..Yana..dah sedar.." Amri tersenyum lebar sambil mengucapkan kata-kata tersebut.
"haa?" Imran mengerutkan keningnya kehairanan.Pelik dengan senyuman lebar Amri kepadanya.
"weih..nanti lah aku citer..aku rindu sangat ni kat Yana ni..hahaa..okey bye..sorry bro..got to go.."Amri berlari sambil wajahnya dihiasi dengan senyum kegembiraan.Pandangan pelajar lain tidak dihiraukan.Apa yang wujud di dalam fikirannya kini hanyalah isteri kesayangannya.

Kereta Amri yang berwarna hitam berkilat itu meluncur laju keluar dari perkarangan kolej itu.Amri memandu laju kerana ingin cepat sampai ke destinasi yang ditujunya.Sempat juga dia singgah ke kedai untuk membeli bunga dan coklat kegemaran Yana.

Akhirnya Amri tiba juga di perkarangan hospital.Dia masih juga berlari menuju ke wad Yana, al maklumlah rindukan si isteri.Amri menuju ke bilik Yana dimana terletaknya di hujung sekali, bernombor 296.Dia masuk, sambil mulut memberi salam.Diselaknya tirai dan kelihatan mata Yana masih tertutup rapat seperti ditinggalkannya tadi.Namun, jelas terdapat sedikit perbezaan, iaitu ada alat bantuan pernafasan dipasangkan kepada Yana.

Amri tergamam melihat keadaan Yana.Dia sangkakan keadaan Yana bertambah baik, namun sangkaannya melecet seratus-peratus.Bunga dan coklat dibelinya diletaknya perlahan di atas meja. Segera dia mendekati Yana dan mengusap kepala Yana.Suhunya masih sama, panas.

Pintu bilik Yana dikuak dari luar."Encik Amri, jumpa saya sekejap boleh?" Tanya doktor yang merawat Yana.Amri menoleh.Anggukan kecil diberi sebagai jawapan kepada pertanyaan tadi.Amri berjalan menjejaki langkah doktor yang bernama Zack itu.Doktor yang sama merawat Yana dahulu.

"Macam ni Amri, Yana mengalami demam panas, tapi tak beberapa serius but migrain dia makin teruk n dia juga mengalami kesukaran bernafas buat masa ni..jadi dia kena tahan kat sini sampai dia boleh bernafas macam biasa balik la.."Terang Doktor Zack panjang lebar kepada insan dihadapannya, Amri.

************************************
assalammualaikum..
kepada semua readers yang disayangi..
saya nk mengucapkan selamat hari raya aidilfitri dan memohon kemaafan dari semua pembaca-pembaca setia saya..saya tahu..saya banyak salah dengan korang semuakan..dari first2 tulis sampai sekarang..mesti ada yg tak puas hati dengan saya kan..saya tahu tu..tu saya nk mnta maaf kat korang..maafkan saya ye..saya pon manusia..selalu buat salah..kan tak ada manusia yg sempurna..

                                                 -penulis-

Aku 18..Dia 22..Where stories live. Discover now