Stop!!! Pelakon itu suami aku...

由 lavenderyana

233K 7K 99

Tak pernah dijangka dalam hidup Zara yang dia akan berkahwin dengan seorang pelakon popular, Hafiey. Dia tida... 更多

Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bukan bab baru
Bab 50
Bab 51

Bab 42

4.2K 106 4
由 lavenderyana

"Menung apa sorang-sorang ni?" Zara tersenyum sebaik melihat Adib menyertainya termenung.

"Takde apa. Cuma tengok diorang buat aktiviti je." Adib turut memandang pekerja-pekerja mereka yang gigih bermain sukaneka, aktiviti untuk menguatkan kerjasama antara mereka.

"Tak nak join ke? Diorang dah lama tunggu mem besar join. Mem duk tengok dari tepi je." Zara tersengih sedikit.

"Entah la, rasa penat sikit." Kini giliran Adib pula tersengih.

"Hai, tak join lagi dah penat ke? Macam mana tu?" Mereka sama-sama ketawa.

"Mana Dahlia?" Tanya Zara apabila mendapati anak orang kaya itu tidak bersama mereka.

"Entah. Tak peduli pun dia kat mana-mana." Zara memandang wajah Adib.

"Datinkan mesti mintak dia datang ke sini sebab nak rapatkan lagi hubungan korang. Kalau dia tahu ni, mesti dia tak suka." Adib mengeluh sedikit.

"Biarlah dia. Mummy yang suruh dia ke sini, and dia tak cakap pun saya kena excort dia ke mana-mana. So, it's fine la. Dahlia bukan budak kecik lagi, dia boleh jaga diri sendiri. Lagipun, baik duduk sini dengan awak." Zara mengerling ke arah lain bila Adib mula memandangnya.

"Awak tak boleh terus macam ni tau, saya dah kawin." Kata Zara perlahan.

"I know. Tapi rasa tu masih tak dapat nak padam lagi. Saya....saya menyesal sebab tak fight untuk kita dulu. Buktinya, saya yang kempunan." Zara mengeleng, tidak menyukai arah perbualan mereka.

"Bagi Dahlia chance okay? She seems fine. Mana tau mummy daddy restu, jadi berkat hubungan korang." Adib ketawa tapi kedengaran sinis.

"Awak tahu sangatkan kenapa mummy daddy nak jodohkan saya dengan dia? Tapi, awak masih suruh saya terima dia. I wish we can be like before."

"Ad" Belum sempat Zara nak menyambung ayatnya, satu bola melantun terkena kepala Adib. Adib bersuara kesakitan dan juga kerana terkejut. Dia terus berpaling mencari siapa penyepak bola tersebut.

"Oh my, Adib! Sakit tak?" Cemas Zara seketika dan dia juga ikut berpaling mencari siapa yang bermain bola sehingga terkena mereka. Seorang lelaki yang memakai topi berlari anak ke arah mereka.

"Sorry bro. Sampai ke sini bola saya melantun. Sorry eh." Tanpa rasa bersalah, lelaki itu mengambil bola dari tangan Adib.

"Tengok tempat sikit nak lempar tu. Nasib kena saya, kalau kena dia?" Lelaki itu cuma mendiamkan diri dan menunduk sewaktu dimarahi Adib. Mukanya yang ditutup topi membuatkan Adib tidak dapat melihat muka lelaki itu.

"Boss! Main la sekali!" Laung pekerja mereka dari jauh. Adib mendengus geram.

"Jom Zara! Kita borak tempat lain. Bahaya duduk sini." Zara mengangguk perlahan dan mengikut Adib ke tempat lain. Sebelum bergerak lebih jauh, dia berpaling semula dan melihat lelaki tadi masih di kerusinya memandang mereka berdua. Topi tu?






Selesai sukaneka, mereka merehatkan diri di tepi pantai, jalan-jalan, buat hal sendiri. Zara memerhati Tina dan Khai bergelak ketawa sepanjang persisiran pantai. Adib seperti mahu bersamanya tadi, tapi nampaknya dia pergi bersama Dahlia. Nampak seperti bergaduh, tapi entahla.

Dia menguis-menguis pasir, menulis sesuatu kemudian memadamnya semula. Ketika ini, dia teringat hal tadi. Hal Adib dan dia hampir terkena bola. Lelaki tu, nampak macam familiar. Topi tu, macam pernah nampak. Tapi kat mana? Tiba-tiba seseorang duduk di sebelahnya.

"Macam mana dengan Dahlia?" Tanya dia apabila yakin di sisinya Adib. Kerana cuma Adib yang memberitahunya dia akan kembali tadi.

"Sapa Dahlia?" Cepat-cepat Zara berpaling dan melihat lelaki bertopi tadi.

"Dah agak dah. Buat apa datang sini?" Dia kembali menguis pasir apabila mendapati Hafiey di sebelahnya.

"Hai, abang tak boleh dah ke nak datang bercuti dengan isteri abang?" Zara tidak mengendahkan soalan sinis suaminya dan leka bermain dengan pasir.

"Tunggu siapa kat sini? Adib eh?" Zara berhenti bermain pasir.

"Datang sini nak gaduh ke nak bercuti? Sayang datang sini nak bercuti, nak rehatkan minda." Kini Hafiey pula yang mendiamkan diri.

"Abang tu, girlfriend lakonan abang tak ikut sekali ke? Biasa ke mana abang pergi mesti dia ada sekali. Macau pun sanggup ikut, takkan sini takde." Hafiey menjeling Zara.

"Haa, sekarang siapa yang mulakan? Abang dah berhenti sayang mula balik." Sekali lagi Zara leka bermain dengan pasir. Hafiey tidak suka diendahkan seperti itu, jadi dia memegang pergelangan tangan Zara yang menulis sesuatu di pasir.

"Cakap la. Pasir ni lagi best dari abang ke?" Satu senyuman terukir di bibir Zara. Gembira kerana suaminya cemburu dengan pasir.

"Tak patut tau abang buat macam tu dekat Adib tadi. Kesian dia, sakit." Hafiey menjeling.

"Alah, lembik. Kena bola macam tu pun dah sakit. Tak lelaki langsung. Padan la dengan dia tu. Borak topik yang entah apa-apa dengan bini orang." Zara melihat wajah Hafiey.

"Abang curi dengar perbualan kitorang?" Hafiey pula melihat wajah Zara.

"Ofkos la. Abang nak jugak tahu apa benda la yang isteri abang dengan ex dia borak kalau abang takde." Zara bangun dari duduknya dan Hafiey ikut sama.

"Macam tu sekali abang tak percaya sayang? Sayang percaya abang, even gosip pasal abang dengan Anne hari tu. Sayang pilih abang dari marah-marah. So, abang datang sini sebab nak intip sayang je la? Thank you, tapi baik abang balik je. I want to be alone." Zara ingin pergi tapi pegangan tangan mereka masih tidak dilepaskan.

"Sayang, jangan putar belit ayat abang. Abang percaya sayang, cuma abang tak percaya dia. Abang tak suka dia dekat-dekat dengan sayang." Zara melepaskan tangan mereka.

"Kitorang cuma kawan. Abang ingat sayang tak sedar ke sayang ni dah milik abang? Dah jadi isteri abang? Stop la bang, dengan risau takde makna abang tu." Zara berjalan perlahan-lahan meninggalkan Hafiey. Dia tahu Hafiey mengikutnya dari belakang.

"Jangan la ikut. Dari belakang pulak tu. Creepy." Hafiey yang masih mendengar kata-kata Zara tergelak.

"Ni kan first vacation kita suami isteri. Ofkos la abang ikut sayang. Abang nak ikut siapa lagi?" Zara berhenti agar suaminya dapat menyaingi langkahnya. Tapi mereka terhenti bila Adib memanggil nama Zara. Dengan keluhan, Hafiey melangkah ke tepi setapak dua. Berpura-pura mereka tidak berjalan bersama.

"Camna dengan Dahlia?" Adib tersenyum pahit.

"Awak nampak ke saya dengan dia tadi?" Zara mengangguk.

"Takde apalah. Dia tu biasalah dengan keras kepala dia. Malas la nak layan. Oh ya, nak ajak awak teman jumpa chef ni. Dia nak tanya apa nak bakar-bakar malam ni." Zara dengan berat hati mengangguk. Cuti tetap cuti, bila kena kerja, kerja. Pulak-pulak bila boss besar dah bagi arahan. Dia berharap Hafiey mendengar ke mana dia pergi bersama Adib.





Adib

Sekilas petang tadi....

"Ad, I datang sini sebab you tau. So, boleh tak, you jangan nak spent masa sangat dengan dia?" Adib mengeluh kasar. Dia melihat Zara yang duduk di pasir berseorangan.

"You datang sini sebab I? Even I tak pernah ajak you pun? So, what should I spent masa dengan you? Lagipun, you kena ingat. Ni event I dengan pekerja-pekerja restoran I. Masa kitorang nak bonding time. Memang patut I takde masa nak spent dengan you!" Dahlia juga tidak kurang marahnya seperti Adib.

"Fine! You boleh tak pedulikan I. Tapi, tunggu la bila kita balik nanti. Tunggu la bila mummy you tahu macam mana you layan I kat sini." Kata Dahlia lalu berlalu dari situ.

"I tak heran la you nak mengadu ke apa ke. Silakan la." Mereka terputus seperti itu. Adib melaung sedikit untuk melepaskan marahnya. Dia paling tidak suka perempuan keras kepala macam Dahlia.

Setelah beberapa minit meredakan marahnya, dia kembali bangun mencari Dahlia. Bukan dia takut dengan mummynya, cuma dia bukan yang jenis berkasar dengan perempuan. Kalau pun mereka tidak boleh bersama dalam satu bilik tanpa bergaduh, sekurang-kurangnya mereka boleh cuba bercakap macam orang biasa kan? Tanpa perlu masam muka dan tinggi suara?

Setelah berjalan beberapa minit, dia akhirnya berjumpa Dahlia yang duduk di atas batu memegang telefonnya. Dia mendekati tapi berhenti setelah perasan Dahlia sedang bercakap dengan seseorang.

"Riz, I tak nak semua ni! I cuma nak kita macam dulu balik! You tahu perasaan I pada you tak pernah berubahkan?

So what? Tinggalkan je la isteri you. You cakap I yang pertama untuk you. Sekarang? You pilih dia dari I?

No, I dengan dia sebab mama papa I....Well, kita kawin lari.... What? Riz? Riz...Riz!! Hello? Riz!!!" Dahlia mengesat air matanya yang gugur. Adib berundur setapak dua. Bukan masanya nak sambung pergaduhan mereka.

继续阅读

You'll Also Like

444K 14.2K 65
Gelaran yang di sandangnya sejak beberapa tahun yang lalu memberi satu tamparan yang hebat kepadanya. Biarpun acap kali di tanam dan di pasak dalam k...
477K 20.1K 59
Bismillah (Tengku Albar Hafiez ft Jannah) NURJANNAH RASYID -Dalam meniti arus kehidupan seharian, hidup berlandaskan syariat ternyata bukanlah semuda...
295K 10.9K 80
1𝓼𝓽 𝓼𝓽𝓸𝓻𝔂 𝓫𝔂 𝓯𝓵𝓸𝓵𝓮𝓼𝔂𝓪 𝐀𝐋𝐄𝐄𝐒𝐀 𝐙𝐔𝐋𝐀𝐈𝐊𝐇𝐀 Mempunyai masa silam yang teruk. Dia seumpama iblis bertopengkan malaikat. Namu...
2M 57.7K 121
Tak ada apa yang istimewa pun pasal aku. Aku hanya perempuan yang biasa yang hanya bekerja sebagai seorang babysitter di sebuah nursery yang baru di...