Stop!!! Pelakon itu suami aku...

Oleh lavenderyana

233K 7K 99

Tak pernah dijangka dalam hidup Zara yang dia akan berkahwin dengan seorang pelakon popular, Hafiey. Dia tida... Lebih Banyak

Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bukan bab baru
Bab 50
Bab 51

Bab 31

4K 119 0
Oleh lavenderyana

"Sayang, ambik la cuti, please. Please, please." Zara mengeluh perlahan. Sepanjang dia bersiap untuk ke restoran, dia sudah hilang bilangan berapa kali Hafiey mengucapkan ayat ini kepadanya.

"Abang dah lama tak spent masa dengan sayang. Ni pun kat rumah mama, bukan rumah sendiri. Eh, eh, eh." Dia berpaling menghadap Hafiey di belakangnya apabila sudah selesai memakai.

"Sayang dah siap dah pun ni abang. Sorry." Hafiey menarik muka masam. Tangannya dilipat ke dada.

"Sayang memang selalu macam ni. Pentingkan restoran daripada abang. Sayang memang tak sayang abang." Zara keliru, Hafiey merajuk? Siapa suami siapa isteri ni? Bila mengingatkan Hafiey datang mengambilnya semalam dan dia terpaksa menumpang suaminya, dia mengalah.

"Ok, macam ni la. Sayang memang tak boleh nak cuti straight macam tu je, apa kata sayang cuti separuh hari je? Okay?" Cepat Hafiey berpaling menghadapnya.

"Separuh hari je? Cuti penuh la. Hah! Memandangkan sayang tumpang abang, jangan harap abang nak hantar sayang. Kereta kat rumah sewa lagi kan? Hah!" Dengan cebikan, Zara bangun mencapai handbagnya.

"Okay fine, Zara call Adib datang ambik. Senang cerita. Bye abang, assalamualaikum." Cepat suaminya menghalang.

"Sayang ni, asyik nak menang je. Baru abang nak try skill pujuk sayang." Zara ketawa nakal melihat Hafiey yang akhirnya mengaku kekalahan.

Selesai breakfast apa semua, Hafiey memandu Zara ke restorannya. Mereka duduk sebentar di dalam kereta apabila melihat masa masih lagi awal.

"Sayang balik, call abang. Abang datang ambik sayang. Okay?" Zara mengherotkan bibirnya. Boleh percaya ke laki aku ni? Hari tu macam ni jugak, last-last balik dengan orang lain jugak.

"Hah, jangan nak buat muka macam tu. Abang datang ambik sayang. Call je." Zara tersenyum manis lalu bersalam dengan Hafiey sebelum keluar kereta.

"Oooo, laki datang ambik. Suke la tuuu." Gurau Khai yang melepasi Zara yang masih melambai kepada Hafiey.

"Diam la kau. Orang tak kawin tak tahu macam mana rasa." Khai berpeluk tubuh.

"Hamboi mulut. Kau, nanti aku kawin, aku nak eksyen lebih-lebih macam ni jugak. Tunggu la bila aku dah kawin nanti." Zara menjelirkan lidahnya lalu masuk ke pejabat.

Masuk sahaja waktu tengahari, dia dan Khai keluar untuk membeli stok-stok baru restoran mereka. On the way balik, dia mula menelefon suaminya supaya datang mengambilnya. Dan seperti hari itu, tidak berjawab.

"Hish, nak kena ni. Dia yang suruh orang call sangat. Bila kita callkan, tak angkat pulak." Zara mula membebel membuatkan Khai ketawa kecil.

"Dah, dah, kau nak pergi mana? Meh aku hantar kau alang-alang kita dah ada dalam kereta ni." Zara berfikir seketika.

"Boleh ni? Tak menyusahkan kau?" Khai memandang jelik Zara di sebelahnya.

"Kau ni macam la kita baru kenal semalam nak susah-susah pulak. Nak pergi mana? Rumah mak mertua kau?" Zara mengeleng.

"Hantar aku ke rumah sewa." Alang-alang dia di jalan, lebih baik dia ke rumah sewa mengambil keretanya dan balik ke rumah mama. Biar suprise teruk Hafiey dengan kehadirannya.









Masuk sahaja kereta Zara di perkarangan rumah mentuanya, dia melihat ada sebuah lagi kereta yang tidak dikenalinya. Ada orang datang ke? Dia keluar dari kereta dan memberi salam apabila tiba di muka pintu. Tiada jawapan. Mungkin ke semua kat dapur?

Tiba-tiba muncul seorang budak perempuan berlari ke pintu lalu melanggarnya. Mainan di tangannya terburai jatuh ke lantai. Zara tunduk mengutip mainan budak itu. Anak siapa pulak ni? Cantiknya lah dia.

"Adik nama siapa?" Budak itu hanya memandangnya dengan tidak berkelip. Tersenyum Zara melihat budak kecil yang cantik itu. Besar nanti pasti dia diminati ramai.

"Ayu! Mama kata jangan lari nanti jatuh." Muncul emak kepada budak bernama Ayu itu. Zara bangun dan melihat Ayu berlari mendapatkan emaknya. Hmm, patut la anak cantik, emak pun cantik. Dah macam muka pelakon Farah Nabilah dah.

"Sorry cari siapa ya?" Lembut suaranya bertanya. Zara berasa ingin bertanya soalan itu kepada ibu muda di depannya ini. Di belakang ibu dan anak ini, muncul Hafiey dan auntie Sal.

"Ha, Syikin. Kenalkan, isteri Hafiey, Zara." Syikin tersenyum lalu menyambut huluran tangan Zara.

"Hai, saya Ashikin. Hafiey tak ada bagitahu pun yang dia dah kawin. Well, kitorang lost contact tapi masa borak tadi takde sebut pulak." Zara memandang Hafiey yang diam seribu bahasa. Tak macam Hafiey langsung.

"Ayu, jom teman nenek ke dapur. Nenek ada buat cupcake. Zara, awal balik hari ni." Zara mengangguk dan tersenyum melihat auntie Sal dan Ayu ke dapur. Asyikin tersenyum sebelum turut mengikuti mak mertuanya ke dapur.

"Papa ke mana?" Zara melepasi Hafiey dan masuk ke bilik.

"Balik dengan siapa tadi?" Tanya Hafiey yang mengikutnya ke dalam bilik.

"Datang sendiri." Ringkas jawapannya. Selesai meletakkan beg, dia kembali ingin keluar untuk melayan tetamu.

"Sayang, kenapa tak telefon...oh." Zara tersenyum.

"Takpe, abang sibuk layan tetamukan? Anyway, siapa kat luar tu?" Hafiey menatap mukanya terlebih dahulu sebelum menjawab.

"Kawan lama." Zara pelik dengan perubahan tiba-tiba suaminya.

"Papa pergi ambik adik sekolah tadi." Zara mengangguk lagi apabila tiba-tiba Hafiey menjawab soalan pertamanya.

"Abang, kalau abang perangai macam ni, lebih baik sayang stay kat restoran je sekarang. Kenapa ni?" Zara duduk kembali di sisi Hafiey di katil.

"Takde apalah. Abang seronok sangaaat sayang balik awal hari ni." Kata Hafiey lalu memeluk pinggang Zara.

"Hmm...okay. Eh sayang keluar dulu la bang. Apa pulak kata mama nanti tak keluar layan tetamu." Tapi Hafiey tidak melepaskan pinggangnya.

"Sayang balik dengan siapa tadi? Siapa hantar ambik kereta tadi?" Zara melihat muka Hafiey yang setengah serius.

"Khai. Khai yang hantar sayang." Hafiey menggosok bahu Zara sambil mengucapkan maaf.

"Itsokay. Sayang dah biasa. Hari tu pun macam ni jugakkan." Menjeling Hafiey apabila memahami maksud sebenar ayat itu.

"Menyindir nampak." Tersengih Zara.

"Siapa yang makan cili, dia la yang terasa pedasnya." Balasannya pipi Zara dicubit kedua-dua belah.









"Assalamualaikum." Sahut Hazim dari luar lalu masuk ke dalam rumah. Mereka bertiga berpaling melihat  Hazim yang baru balik.

"Apa akak buat kat sini?" Soalannya Zara pasti ditujukan kepada Shikin, bukan kepadanya.

"Hazim!" Mama mula menegur soalan Hazim kepada Shikin.

"Hai adik. Lama dah kita tak jumpa kan?" Hazim memerhati saja perempuan bernama Shikin ini dengan rasa yang Zara boleh pastikan 'tidak suka'.

"Mama, uncle Hafiey buat magik!" Datang Ayu di balik ruang tamu bersama Hafiey yang tersenyum melihatnya.

"Mama? Mana ayah dia?" Auntie Sal mula bangun dan menyuruh Hazim berhenti dari bercakap lagi. Hazim mengeleng lalu masuk ke biliknya.

"Adik mana? Kata nak... Eh, Shikin, bila sampai?" Uncle Am yang menjenguk masuk melihat ada orang lain selain keluarganya di ruang tamu.

"Tengahari tadi uncle. Uncle sihat?" Uncle Am mengangguk dan duduk menyertai mereka di ruang tamu.

"Uncle Hafiey, duduk sini. Sini, tunjukkan kat mama magik tu." Ayu menepuk ruang kosong di sebelah Shikin mengajaknya duduk di situ. Hafiey memandang Zara dengan rasa serba salah tapi disebabkan Ayu yang agak memaksa dia akhirnya duduk di sebelah Shikin.

Zara pelik. Dalam keadaan macam ni pun, tiada siapa merisaukan Hazim. Mama, papa, Shikin dan Hafiey kembali berbual. Siapa Shikin ni sebenarnya dan kenapa Hazim nampak tak suka dia? Beberapa saat selepas itu, Hazim keluar semula berpakaian biasa.

"Hazim, nak ke mana?" Tegur papa.

"Keluar." Tiada siapa yang cuba menghalang. Hafiey juga dilihat sibuk melayan Ayu walaupun Zara tahu Hafiey sedar keadaan sekarang. Zara mengangkat kaki keluar mencari Hazim dan sepertinya Hazim menapak ke luar rumah.

"Abang, Zara lupa ada something nak beli. Zara keluar kejap eh." Hafiey seperti tidak merelakan tapi Zara tetap mencapai kunci keretanya dan berlalu.

"Masuklah. Akak bawak adik pergi kat mana nak pergi tu." Mujurlah Zara sempat mengejar Hazim yang sudah berjalan di luar rumah mereka. Tanpa berlengah, Hazim menyertai Zara. Zara melihat wajah adik iparnya yang serabut. Dia ingin tahu rahsia perempuan itu. Kenapa adik iparnya tidak suka dan kenapa Hafiey berkelakuan pelik. Dan caranya melalui Hazim.

Lanjutkan Membaca

Kamu Akan Menyukai Ini

276K 18K 43
[ ON- GOING] Dia... Leftenan Zar Uzair, pemegang amanah yang teragung, pada fikiranya ini jalan yang dipilih, tanggungjawab yang dipikul asbab mengap...
562K 21.6K 53
"Yang disangka racun rupanya hanya la sekadar penawar" "Selamat datang, adik tiriku." - Tuanku Daeen Mateen Nakal, bebal, miang. Itu yang dapat Bunga...
2.5M 62.8K 88
Dua hati disatukan tanpa ikatan cinta. Bukan paksaan keluarga. Bukan kerelaan hati. Tengku Ammar Mukhriz mengahwini Nur Rania Erynna tanpa mengenal...
311K 22.7K 62
'Aku seperti sudah jatuh ditimpa tangga harini. Sekelip mata semuanya hilang.' Bila kehilangan terjadi, kita harus percaya bahawa itu adalah kerana t...