Pinggan Tak Retak, Nasi Tak D...

By karyaseni2u

414K 3.9K 187

Tajuk: Pinggan Tak Retak, Nasi Tak Dingin Penulis: Umi Syidah Muka Surat : 864 Penerbit: Karyaseni ISBN:... More

Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 13
Bab 14
Bab 15

Bab 12

22.3K 185 0
By karyaseni2u

"Hei, Mizan! Kau dengar tak apa aku cakap ni? Kenapa dengan kau ni, haaa? Dua, tiga hari ni aku tengok kau lain macam aje. Suraya ada datang cari kau ke?" soal Sharif sambil menepuk-nepuk meja, cuba menarik perhatian Mizan. Sedari tadi dilihatnya Mizan asyik tunduk merenung mi goreng di atas pinggannya. Sudu di tangan tidak juga bergerak-gerak. Mizan sedang mengelamun nampaknya.

Mizan mengangkat kepala lalu memandang Sharif di hadapannya. Dia membuka mulut, cuba untuk menjawab soalan dari Sharif tapi tak jadi. Mizan tidak tahu macam mana hendak menerangkan situasinya kepada kawan-kawan baiknya itu. Ah, leceh betul. Kahwin terpaksa. Buat malu nak cerita aje. Mizan mencapai cawan di hadapannya lalu menyisip kopi panasnya perlahan-lahan.

Sharif dan Zulkifli terpaksa bersabar. Berkelip-kelip mata kedua-duanya memandang ke arah Mizan. Mizan meletakkan cawan kopinya semula. Perlahan-lahan juga. Seperti sedang mengira jarak cawan untuk sampai ke piring pun ada.

"Kau ada masalah ke, Mizan? Kau cakaplah dengan kami ni. Kalau kami boleh tolong, kami tolong. Kitakan best friend. Kau pun selalu tolong aku, bila lagi aku nak balas? Kau cakap ajelah, jangan segan-segan," kata Zulkifli sambil menyiku Sharif di sebelahnya.

"Errr, Suraya ada datang cari kau di rumah ke?" Sharif cuba mengorek lagi.

Mizan menggelengkan kepalanya perlahan-lahan. Dia serba salah. Nak cakap susah, tak cakap pun susah. Dulu bolehlah nak mengadu masalah rumah tangganya kepada Sharif dan Zul. Boleh minta nasihat dari kawan-kawan. Tak banyak, sikit ada juga menolong. Ada juga telinga lain menadah, mendengar keluhan hatinya.

Sekarang nak minta nasihat macam mana? Sudahlah kahwin pun senyap-senyap. Takkan alih-alih nak minta nasihat tentang isteri pula? Terpaksalah dipendam, ditelan, ditanggung sendiri.

"Bukan pasal Surayalah. Hmmm... Sebenarnya...adik aku dah balik." Akhirnya itu yang terkeluar dari mulutnya sebagai alasan. Itu aje yang dia teringat ketika ini. Dia terlupa berita tu dah basi. Berita semalam, semalam dan semalam yang dah berlalu.

"So?" Serentak Sharif dan Zulkifli bertanya. Mereka berasa hairan. Bukankah adik Mizan sudah balik lebih sebulan lalu? Balik berkahwin dengan anak angkat keluarganya juga.

"Aku masih tak boleh maafkan dia." Mizan teringat kes Yuhanis melayan panggilan Nizam tempoh hari. Sampaikan suami sendiri di depan mata pun tidak dipedulikan. Sakitnya hati. Sampai sekarang sakit hatinya tak habis lagi. Dia tidak tahu kenapa dia begitu sakit hati.

Sharif dan Zulkifli berbalas pandang. Mereka sedikit pelik dengan perangai Mizan. Kes Mizan dengan adiknya telah lama berlalu. Dah lama Mizan tak ungkit, tapi kenapa tiba-tiba aje cerita basi itu timbul semula? Ini mesti ada apa-apa ni!

Mereka semakin ingin tahu.

"Then?" Sharif menyoal lagi. Zulkifli tumpang angguk. Sama-sama nak korek rahsia hati rakan mereka.

"Aku tak boleh dan... Errr... Tak akan balik ke kampung, selagi dia ada di rumah mak ayah aku." Mizan terpaksa sambung alasannya lagi. Dia sudah terperangkap dengan kata-katanya sendiri.

Sharif dan Zulkifli berpandangan lagi. Macamlah Mizan selalu balik ke kampung. Adakah itu benar-benar punca masalah Mizan? Sharif dan Zulkifli menatap semula wajah Mizan yang serius dan masam mencuka. Mereka tak percaya dengan kata-kata Mizan.

"Alah, janganlah kau nak sorok-sorok dengan kami, Mizan. Bukannya kita baru kenal sebulan dua. Nak cover-cover, carilah alasan yang kukuh sikit, " ujar Sharif tak puas hati. Dia semakin bertambah yakin yang Mizan sedang menyembunyikan sesuatu.

"Okey. Pandailah kau orang berdua. Tapi sorry, aku tak boleh nak cerita pada kau orang sekarang. Tengoklah, bila-bila nanti. Bila aku rasa nak cerita nanti. Bila aku ada mood nak cakap." Akhirnya Mizan mengalah.

"Cis, buang karan betullah kau ni... Habis, petang ni macam mana? Kau nak turun tak? Dah berapa hari tak nampak muka kau kat gim." Zulkifli menolak pinggan yang telah kosong sambil memandang Mizan. Hatinya semakin ingin tahu.

"Aku ada hal sikit kat rumah. Tengoklah macam mana, ada mood nanti aku pergi," jawab Mizan sambil menghabiskan baki mi goreng di atas pinggannya.

"Macamlah kau ada bini menunggu di rumah tu," ujar Sharif, cuba jolok lagi. Tapi hampa. Kalau Mizan dah kunci mulut, pujuk pun tak guna.

Mizan tersengih tawar. Kalaulah kau orang tahu, keluh hatinya. Namun dia sendiri pun tak faham, tapi yang pasti dia sudah tidak sabar hendak balik ke rumahnya petang itu.

Yuhanis mencekak pinggang. Biji matanya macam nak terlompat keluar. Dia tak percaya dengan apa yang dilihatnya. Keadaan dapur sudah kelihatan seperti ada sepuluh orang bujang malas duduk serumah. Sebelum ini tak ada pula macam ni. Elok aje. Ini mesti ada apa-apa ni.

"Haaa, Mr. Rock sengaja nak kenakan aku ni. Nak uji kesabaran aku ni. Mungkin ini taktik dia supaya aku naik angin dan tinggalkan dia. Time tu mak dan ayah tak akan salahkan dia. Pandai dia, eh. Hmmm, okey. Tak apa. Kita tengok siapa yang menang, siapa yang kalah." Yuhanis merungut tapi automatik tangannya mula mengemas. Macamlah dia tak tahu nak mengemas. Cuma masa yang tidak mengizinkan.

Dia perlu cepat. Hari ini hari jadi Sara dan Suri. Dia sudah merancang sesuatu yang istimewa untuk si kembar. Yusri pun pasti akan terkejut. Dia sudah terbayang wajah-wajah gembira mereka tiga beradik.

Yuhanis segera mengemas dapur seperti lipas kudung. Sepuluh biji muk kotor yang beratur di atas meja dibawa ke singki. Kesemua muk dibasuh, dilap sampai kering dan disusun semula ke tempat asal. Yuhanis tak heran. Inilah yang dikatakan cubaan!

Mungkin ini cara Mr. Rock mempercepatkan proses mendudakan dirinya semula, agak Yuhanis. Tak apa. Dia akan cuba bersabar sehingga Mr. Rock sendiri yang melepaskannya. Dia tak rugi apa-apa. Mr. Rock si duda itulah yang akan rugi besar. Dia bukan calang-calang gadis... Yuhanis menaikkan semangatnya sendiri. Ada ramai lagi lelaki yang sedang mencari gadis sepertinya di luar sana. Jodoh kan di tangan Tuhan.

Yuhanis segera menyusun semula bekas-bekas gula, susu dan serbuk koko yang bersepah di luar talam. Kemudian dia membersihkan gula dan serbuk koko yang bertabur di tepi water heater. Dalam talam sampai luar talam, gula dan serbuk koko bertaburan. Susu jangan cakap, meleleh dan bertepek-tepek dalam talam, luar talam dan sampai ke lantai. Nak kata budak kecil pun, dah tua. Ini memang kes sengaja. Cubaannn...

"Mr. Rock ni ambil gula pakai sudu ke, pakai jari? Eee," rungut Yuhanis sambil bekerja. Mulut dan tangan suka bekerjasama rupa-rupanya.

Yuhanis geleng kepala melihat koko pekat yang meleleh dari atas kabinet menitik turun ke lantai. Tak cukup dengan itu, ada pula kesan tapak kaki yang memijak benda alah tu dan dibawa menjelajah seluruh lantai dapur.Membazir betul! Yuhanis rasa nak menjerit marah, tapi tak tahu pada siapa? Kalau Mizan ada pun, rasanya Yuhanis tak berani nak bersua muka. Apatah lagi nak buka mulut. Lagi-lagi nak menjerit marah. Lagipun, jika dia marah maknanya dia dah kalah.

Matanya ligat memandang sekitar lantai dapur. Alahai, kena bersihkan lantailah pula. Sabar Yuhanis, sabar.

Tuala lap tangan yang selalu berlipat elok di tepi singki pula, kini dah jatuh pangkat. Dah jadi pengelap lantai. Cantik tersepuk di depan peti sejuk. Air bertakung seperti sengaja dituangkan di situ. Kan bagus kalau Mr. Rock bubuh dua, tiga ekor ikan emas sekali. Baru nampak macam kolam.

Ini memang betul-betul cubaan. Yuhanis hanya mampu mencekak pinggang dan menggeleng kepala sendirian. Seketika cuma sebab masa semacam berjalan laju aje.

Hampir satu jam setengah Yuhanis mengemas dan membersihkan dapur. Terpaksalah dia berlari ke sana ke mari untuk menjimatkan masa. Akhirnya semua kain tuala yang digunakan untuk mengelap siap dibasuh dan dijemur di belakang dapur. Penyapu dan mop telah kembali ke rumah masing-masing.

Setelah puas hati melihat dapur kembali bersih, dia duduk menghadap sarapan paginya. Penat sampai lapar. Satu muk teh O dan dua keping roti disapu mentega serta ditabur sedikit gula. Buat tambah tenaga.

Sambil bersarapan, dia sudah berangan-angan untuk menyanyikan lagu Happy birthday to Sara and Suri!

Hari tak selalunya indah. Malang memang tak berbau. Sudah siap dengan muka berseri-seri, tiba-tiba wajah Yuhanis bertukar riak. Kelam, suram dan muram.

"Eh dia ni kan. Eee, geramnyaaa!" Yuhanis berasa geram sekali. Sudah elok nak keluar, ada hal lagi. Mr. Rock seperti sengaja hendak sabotaj rancangannya.

Yuhanis melihat sekitar ruang tamu yang turut menjadi mangsa, senasib dengan dapur. Ada ke pengilat kasut yang hitam pekat boleh merayap bertepek-tepek, di seluruh lantai ruang tamu? Arggghhh!!! Surat khabar dan majalah-majalah yang bersepah sudah dikira small matter.

Ada lagi. Big matter ke, small matter ke, Yuhanis tak tahu nak letak di kategori mana. Entah berapa banyak, boxer, singlet dan stoking tersidai di atas sofa. Banyak betul harta karun encik si hati batu ni rupa-rupanya.

Dia rasa macam nak panggil Puan Azmah datang tengok perangai buruk anak bujangnya. Ops, anak dudanya yang mereng ni. Kalau Kampung Sungai Rokam tu dekat, memang hari ni sahih ada duda tua yang kena piat telinga dengan mak ayah. Dah tua-tua buat perangai.

Penat mengeluh, penat geram, penat membebel sendirian akhirnya Yuhanis terpaksa membersihkan juga demi menyahut cabaran. Yang paling sukar tentulah hendak memutihkan lantai yang sudah bertompok-tompok hitam. Yuhanis rasa pinggangnya bagai nak patah kerana terpaksa menyental kesan hitam yang degil.

Akhir sekali segala harta karun Mr. Rock dikutip dan dikumpulkan dalam satu beg plastik. Nanti bolehlah dihantar ke kedai dobi. Nak dibuang, takut dia jadi isteri yang melampau. Ketika meletak bungkusan tersebut di tepi pintu, jantungnya rasa bagai nak tercabut dan luruh ke lantai.

Laaa, baru perasan, keluhnya yang kepenatan. Nampak jelas dan nyata Mr. Rock sedang menguji kesabarannya.

Tak cukup mendera dengan demonstrasi ganas di dapur dan ruang tamu, Mr. Rock tambah lagi satu tugas khas untuk Yuhanis. Arahan secara formal pula tu. Bertaip pada sekeping kertas putih A4. Dilekat di pintu utama. Siap ada nota kaki lagi.

P/s: Ada tetamu nak datang.

Haaa, tetamu?

Eh, boleh percaya ke?

Kalau Yuhanis nak buat-buat tak nampak, terus blah, boleh juga. Tapi masalahnya, orang rabun pun boleh nampak kertas putih yang ditepek di pintu keluar itu. Dibuatnya Mr. Rock tidak temberang, dan dibuatnya emak dan ayah adalah tetamu yang nak datang, tak ke cari nahas namanya? Jadi Yuhanis perlu menjadi isteri solehah, dan takut cari pasal. Maka terpaksalah dia membulatkan mata dan membaca senarai tugas yang termaktub.

Mak aiii! Arahan di kem PLKN pun tak teruk macam ni.

Tugas hari ini, bersihkan semua bilik.

1. Kemas katil. Tukar cadar dan sarung bantal semua.

2. Bersihkan dan mop lantai bilik.

3. Cuci dan lap tingkap bilik dan pintu sliding sekali.

4. Cuci bilik air. Lantai dan dinding kena sental sampai berkilat.

5. Kutip pakaian kotor dan hantar ke kedai dobi.

6. Kemas meja tapi jangan usik barang-barang saya.

7. Kemas pakaian dalam almari.

8. Buang sawang di siling.

9. Bersihkan semua tandas. Jangan lupa cuci mangkuk tandas.

Sembilan aje? Yuhanis mencebik. Dah alang-alang sembilan kenapa tak lengkapkan aje jadi sepuluh? Sekarang jam sudah hampir pukul 11 pagi. Kalau nak buat semua tu, campur waktu sembahyang zohor dan makan tengah hari, pukul berapalah nak sudah? Dia mula mencongak waktu. Matanya tertumpu pada jam dinding.

Yuhanis terasa sebak. Rasa nak menangis pun ada. Kesian Sara dan Suri. Kek sudah ditempah. Pukul berapa boleh pergi ni?

Geram punya pasal, Yuhanis segera menggagau pen di dalam beg sandangnya. Beg dilepaskan semula ke atas sofa. Yuhanis berdiri di hadapan pintu merenung senarai sembilan tugas barunya. Ada sedikit tambahan yang perlu dibuat.

10. Jangan lupa tidur di bilik saya.

Ambik kau! Hidup mesti selalu ceria. Hahaha.

Seketika Yuhanis menyesal pula. Nanti dicop perempuan gatal pula. Ah, gasak la. Nak jadi apa lepas ni, jadi la! Ingat aku takut?

Tiba-tiba Yuhanis tukar fikiran. Dia tak takut. Cuma tak berapa berani. Kertas A4 direntap dan disumbatkan ke dalam beg sandangnya. Tak jadi la. Buat malu aje. Yuhanis memulakan tugas.

Inilah kali pertama Yuhanis naik ke tingkat atas sejak dia menjejakkan kakinya di rumah itu. Dia sudah bersiap sedia untuk berjuang demi kebebasannya. Yeah! Bersiap-sedia dengan sebatang penyapu, sebatang mop dan dua helai tuala lama.

Seperti lipas kudung Yuhanis menjalankan tugas yang diberi. Hampir waktu zohor baru Yuhanis selesai membersihkan tiga bilik. Dia berhenti untuk berehat sekejap, solat zohor dan makan tengah hari. Dia mengeluh, penat! Tapi dia tidak boleh cepat berputus asa. Dia sudah separuh jalan, makanya baik diteruskan. Jangan cepat mengalah.

Ganbatte, ganbatte! Dia kembali menyambung kerja. Dengan penuh semangat Yuhanis melangkah ke tingkat atas semula memulakan pembersihan di bilik utama.

Tanpa membuang masa Yuhanis terus menerjah ke bilik Mr. Rock. Senang, sebab awal-awal lagi orang tu dah cakap pintu biliknya berwarna kelabu. Eh, warninglah! Mana pernah Mr. Rock cakap elok-elok. Sopan-santun dan lemah lembut dia langsung tak reti.

Terjatuh rahang Yuhanis sebaik pintu bilik dibuka. Melihat keadaan bilik, terasa seperti berada di bilik orang yang sentiasa bahagia di hospital bahagia. Oh, mak datuk!

Betul-betul di hadapan pintu, meleret selimut yang puncanya tentulah dari atas katil. Sekarang hanya sedikit hujung selimut saja yang masih berada atas katil. Itu pun sebab tertindih dengan bantal peluk.

Bantal peluk pula setengah saja di atas katil. Setengah lagi terjuntai di birai katil. Jika terkuis sikit pun sudah tentu akan melorot ke lantai. Maka sudah tentu selimut juga akan ikut bersama.

Yuhanis terpegun seketika melihat keadaan bilik Mr. Rock. Ganasnya manusia ni tidur! Tinggal tilam aje yang tetap di tempatnya. Yuhanis tak tahu hendak mula dari mana, tapi mengenangkan masa terus berlalu, Yuhanis tidak boleh berlengah lagi. Ikut aje senarai yang diberi.

Yes! Yang paling utama, kemas katil. Senang bah itu. Memandangkan kain cadar sememangnya sudah habis terselak menampakkan tilam yang putih gebu, Yuhanis segera menarik cadar. Lepas tu bantal semua turut dicabut sarungnya sekali. Perlu cari persalinan baru. Selongkar almari la jawabnya.

Beberapa minit kemudian, selepas berhempas pulas, taraaa... Katil sudah dikemas, selesai tugas yang paling utama.

Tugas kedua, menyapu lantai. Short cut sudah. Sama seperti di bilik-bilik sebelum ini. Ini tugas yang ringan. Cuma bawa cik penyapu jalan-jalan berpimpin tangan. Mula dari pintu terus ke balkoni. Lepas tu keliling katil. Ah, siap sudah. Selepas itu cik mop pula menyusul. Ikut jalan yang sama, tak sesat punya. Hihihi.

Tugas seterusnya mencuci kaca tingkap dan pintu gelangsar. Yuhanis tak kuasa nak panjat-panjat. Buat apa hendak membahayakan diri? Cuci agak-agak tinggi lepas dari pandangan mata sampai ke bawah, anggaran paras larat nak tunduk sudahlah. Takkan Mr. Rock nak memanjat dengan bertangga sakan untuk periksa sampai ke siling. Lagi-lagi sampai hendak meniarap dan merangkak macam biawak untuk periksa sampai ke bawah.

Apa lagi, ya?

Haaa. Kemas meja, tapi sebab sudah dipesan agar jangan kacau barang-barangnya, kerja jadi lebih senang. Yuhanis cuma perlu tiup habuk kuat-kuat. Lepas itu ambil penyapu dan kerpas sekuat tenaga. Pasti semua habuk akan berpindah ke tempat lain. Tak kesah la nak pindah ke belakang meja ke atau ke bawah katil. Janji meja Mr. Rock sudah siap dibersihkan. Dan semua habuk-habuk dan debu tetap jadi kepunyaan Mr. Rock. Sikit Yuhanis tak culik. Hihihi.

Selesai acara membersihkan meja, Yuhanis melihat keliling bilik. Apa lagi yang perlu dibuatnya? Dia ternampak ada sawang di sudut bilik.

Acara buang sawang memang best. Yuhanis memasukkan dua helai sarung bantal ke dalam sehelai sarung bantal yang hendak dibasuh, lalu dipunjut kemas. Selepas tu Yuhanis membalingnya ke siling, di tempat yang ada sawang. Pasti lumayan hasilnya. Untuk lebih berkesan, pasang kipas angin sekuat-kuatnya, tahap maksimum lagi bagus.

Bilik air dan tandas dicuci serentak. Pancut air sana, pancut air sini. Kemudian gosok sana sini sikit-sikit, sesedap mata memandang. Bukannya kotor sangat bilik air Mr. Rock pun. Ini kes sengaja hendak menaikkan darah Yuhanis. Bukan dia tak tahu. Pasti Mr. Rock menunggu Yuhanis yang naik angin minta dilepaskan. Namun Yuhanis akan bertahan demi emak dan ayah.

Setelah selesai semua tugas utama, Yuhanis mengutip segala kain kotor lalu dibundutkan. Beberapa longgok pakaian kotor yang disepuk di depan bilik mandi pun dimasukkan sekali, lalu di hantar di kepala tangga. Termasuk penyapu, mop dan kain buruk segala.

Tugas yang paling senang dibuat akhir sekali. Kemas pakaian di dalam almari. Tolak sana sikit, tolak sini sikit, sudah selesai.

Yuhanis tersenyum puas. Sebelum menarik daun pintu, dia teringat untuk menjenguk ke belakang daun pintu. Kut-kut la ada sedara Spiderman sedang bertukang buat rumah. Kan ke kes aniaya nanti, tak pasal-pasal Yuhanis dituduh tak buat kerja pula serta ingkar suruhan suami. Tapi, lain yang dicari lain yang dia dapat. Belakang pintu bilik Mr. Rock ada poster perempuan seksi! Masya-Allah!

Mizan menggeliat dan mengeluh. Bangun lambat lagi! Semalam balik lewat kerana menemani big boss melayan tetamu syarikat, juga pelanggan penting dari Korea. Dia boleh masuk ke pejabat sedikit lewat tapi dia tidak suka mengambil kesempatan. Lagipun dia hendak menunjuk contoh yang baik pada semua pekerja bawahannya.

Sampai di rumah semalam pun sudah lebih pukul 2.00 pagi. Mizan terus tumbang, lena. Tidak kuasa dan tiada daya untuk menukar pakaian. Nasib baik dia sudah menunaikan solat isyak di pejabatnya sebelum pergi ke jamuan tersebut.

Selesai mandi, dia segera menunaikan solat subuh yang sudah tinggal hujung-hujung aje. Apa pun dia kena sembahyang juga. Itu pesanan ayahnya dengan ingatan pada api neraka. Sejak kecil lagi, ayah telah mendidiknya agar jangan tinggalkan solat. Tidak kira terlambat macam mana sekalipun, kena buat. Yang wajib memang wajib buat, kerana yang paling utama disoal kelak adalah bab sembahyang. Tak lulus bab sembahyang awal-awal lagi dibuang nama dari senarai ke syurga.

Sambil bangun melipat sejadah, tiba-tiba hidung Mizan tertangkap satu bauan harum. Dia membuang pandang ke sekeliling biliknya. Masakan tiba-tiba aje haruman ini menjelma, kata hatinya. Mungkin semalam sudah sedia ada. Cuma dia yang tidak perasan dek kepenatan.

Haaa! Mizan teringat! Sibuk dengan acara dinner semalam membuat Mizan terlupa pasal Yuhanis.

Dia mahu mencari dari mana punca datangnya bau haruman tersebut tapi masa tidak mengizinkan. Balik nantilah. Mizan perlu bersiap untuk ke pejabat.

Sebaik pintu almari dibuka, bau haruman tersebut menyerbu masuk menusuk ke hidung. Dia sedikit hairan. Sehelai kemeja tangan panjang berwarna biru muda ditarik keluar.

Isy, bila pula kedai dobi ni guna haruman macam ni? Tak sesuai, omel Mizan dalam hati. Baju disangkut di tombol almari. Mizan mencapai pula seluar berwarna hitam dan berjalur biru halus, sesuai dengan kemejanya. Seluarnya juga berbau harum seperti baju kemejanya.

"Kenapa tiba-tiba semua baju aku bau macam ni? Seperti bau orang perempuan aje," bebel Mizan sendirian sambil menghidu beberapa helai pakaian lain di dalam almarinya. Walaupun sedap pada deria baunya, tapi rasa tidak berapa sesuai untuk orang lelaki. Namun dia tiada pilihan. Satu almari pakaiannya berbau sama. Terpaksalah dia pakai juga. Laci ditarik. Pakaian dalamnya tiada di dalam laci! Yuhanis!!!

Continue Reading

You'll Also Like

483K 18.7K 81
Kehilangan kedua ibu bapanya buatkan Razia rasa hidupnya sudah pun seperti di ambang neraka. Tapi siapa yang menyangka, tiga hari setelah pemergian o...
174K 11.9K 35
[ ON- GOING] Dia... Leftenan Zar Uzair, pemegang amanah yang teragung, pada fikiranya ini jalan yang dipilih, tanggungjawab yang dipikul asbab mengap...
34.1K 946 52
Megat Iskandar,dikatakan memang idaman para wanita yang di luar sana.Dengan wajahnya yang macam pak Arab,bertubuh Sasa,tampan,kacak,tinggi.Tapi garan...
2.3M 99.5K 79
#1 ENCIK'S SERIES 𝐓𝐇𝐀𝐐𝐈𝐅 𝐉𝐀𝐁𝐀𝐑 𝐗 𝐊𝐀𝐔𝐒𝐀𝐑 𝐔𝐌𝐀𝐈𝐘𝐀𝐇 "Assalamualaikum, cinta." Thaqif Jabar - seorang duda yang kacak, bekerjaya...