Ariana Iris | COMPLETED

Da AyaRose970

103K 5.6K 275

[COMPLETED] Trauma ARIANA IRIS terhadap lelaki, semuanya berpunca daripada papanya sendiri. Kehidupan Ariana... Altro

Teaser
BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
IKLAN
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
BAB 39
BAB 40 (AKHIR)
AYA ROSE WORDS 🌹

BAB 16

1.9K 117 0
Da AyaRose970

Aku menegakkan badan. Aku pandang ke kiri, Hajar sudah tidur. Pandang ke kanan, Thalia dan Diana juga sudah tidur di double bed bersebelahan aku. Aku memicit dahi. Selepas makan tadi terus aku tidur. Tak sedar sejak bila dia orang balik bilik.

Phone di atas meja disebelahku aku ambil. Aku tengok jam. Pukul 4 pagi. Memang waktu macam ni kebiasaannya aku bangun. Aku memang dah terbiasa. Aku bangun lalu melangkah ke tandas. Aku membersihkan diri dengan ala kadar. Aku keluar dari tandas, mata tertarik pula dengan pantai. Langsir yang tidak ditutup sepenuhnya menampakkan Pantai Cenang, Langkawi. 

Aku menyarung hoodie dan tudung sarung. Tiba-tiba hati teringin sangat nak tengok pantai waktu pagi-pagi macam ni. Tangan dimasukkan ke dalam poket hoodie. Dah sampai depan pantai barulah aku perasan lagi yang aku pakai hoodie Cikgu Qash. Ah, macam mana aku boleh terlupa yang ni bukan hoodie aku? Macam manalah aku boleh asyik pakai hoodie Cikgu Qash. 

Pukul 4 pagi tapi cahaya bulan menerangi suasana pantai. Tidaklah gelap sangat, lagipun ada cahaya lampu disini buatkan aku berani sikit.

 Aku berasa takjub apabila memandang pantai. Subhanallah. Cantik sangat. Aku berdiri berdekatan dengan gigi pantai. Mendengar ombak pantai dan angin tidak kuatnya menerpa ke arah aku. Sangat tenang. 

"Tak boleh tidur?" 

Ternaik bahu aku. Aku berpaling ke sisi. Cikgu Qash berdiri memandang aku dengan muka tak bersalahnya. Aku batuk perlahan. Kali kedua aku bersama Cikgu Qash di pantai.

Erk. Stop Ariana. Pertama, sebab itu terserempak. Kedua ni sebab lawatan sekolah. Berhenti.

Aku mengangguk sahaja dengan soalannya. Kemudian kami diam. Diam macam ni baik aku jalan. Aku tak cakap apa-apa, terus aku memusingkan badan ke sisi. Aku melangkah. Aku tidak menjangkakan Cikgu Qash mengikuti aku. Tapi disinilah Cikgu Qash sekarang, berjalan bersama disisi aku. Tangannya diletakkan di belakang. Aku senyum. Memang ada gaya cikgu. 

Setiap kali kaki melangkah, ada pasir yang masuk ke selipar aku tapi aku biarkan sahaja. Ikutkan aku nak je campak diri aku kat pantai. Teringin sangat. 

Aku berfikir. Okey, kalau dah berjalan sampai hujung sana pastu nak buat apa? Patah balik pula jalan sampai hujung belah lain? Macam tu ke?

Telinga menangkap gelak kecil daripada Cikgu Qash. Aku memandang dia hairan. Dia seperti menahan gelak.

"I still can't believe that Ariana thought I'm married."

Aku menghentikan langkah dan mengecilkan mata memandangnya. Tak habis lagi ke? Bila dia sebut, automatik aku teringat segala kekasaran bahasa aku terhadapnya. Sumpah tak beradab betul aku. Tak hormat sangat tu. Aku menundukkan badan.

"Cikgu, saya nak minta maaf sangat-sangat sebab.."

Aku menggigit bibir. "Sebab saya berkasar dengan cikgu." Sekarang barulah perasaan malu tu datang kembali. Tak berani aku nak bertentang mata dengannya.

"Tak apa. Lagi pun Ariana tak tahu." 

Perlahan aku mengangkat kepala. Kami sambung berjalan semula. 

"Tapi kenapa Syahmi panggil Cikgu Qash, papa?" aku menyoal.

"Sebab saya pun jaga dia waktu kecil dahulu. Abang ipar saya, suami kepada Qurratu, masih hidup. Dia kerja pilot. Jadi, tak salahkan kalau anak saudara sendiri panggil saya papa?"

Qurratu. Sedap namanya. Nama kakak Cikgu Qash. Sesuai sangat dengan orangnya. Aku perempuan ni tengok dai pun boleh jatuh cinta. 

"Papa?" aku menyoal. 

"Papa Qash." jawab Cikgu Qash.

Qash. Qash. Qash.

Berulang-ulang aku menyebut namanya dalam hati. Kemudian aku tersedar. Aku beristighfar perlahan. Dia cikgu kau Ariana. Tengok bagaimana cara layanan Cikgu Qash dengan Qurratu dan Syahmi, mesti Cikgu Qash ada ibu bapa yang sangat menyayanginya. Mesti keluarga Cikgu Qash ada keluarga yang bahagia. 

Beza sangat dirinya.

Jangan Ariana. Jangan bezakan diri kau dengan Cikgu Qash. Jangan buat macam tu. 

Aku memasukkan tangan aku di kocek baju. Terus aku berhenti melangkah.

"Hoodie cikgu." kata aku. Lama sangat aku pinjam hoodie Cikgu Qash. Sampai aku asyik terlupa nak pulangkan. Macam dah buat harta sendiri pula. 

Cikgu Qash memandang hoodienya yang disarung di badan aku. Dia berhenti di mata aku. Tepat. Matanya yang lunak. Kemudian dia berpaling ke hadapan. 

"Takkan Ariana nak bagi sekarang?" Cikgu Qash menyoal.

Aku batuk perlahan. Aku memakai baju lengan pendek. Takkan aku nak bagi macam tu je?

"Bila-bila nanti saya bagi. Mungkin hari ni. Tapi saya kena basuh dulu. Kalau tak hari ni, esok mungkin?"

Cikgu Qash gelak. Tangannya masih diletakkan di belakang. "Up to you Ariana. Saya tak kisah. Kalau Ariana tak pulangkan pun tak apa." 

Aku berkerut. Tak pulangkan pun, tak apa? Tapi.... Ni bukan aku punya. Takkan aku nak simpan macam tu je? 

"Don't make that face Ariana." 

Aku berpaling. Cikgu Qash memusingkan badan menghadap aku. Semakin berkerut dahi aku.

"What face?"  aku menyoal dia. Terkebil-kebil mata memandang dia. Tidak lupa juga kepala aku yang terpaksa dongak. Tinggi sangat.

Tiba-tiba Cikgu Qash menundukkan badannya sedikit. Kepalanya sama paras dengan aku. Aku membelakangkan kepala. Terkejut dengan tindakan Cikgu Qash yang secara tibe-tiba.

"That face." 

Macam mana? Ah, patutnya aku bawa je cermin. Muka macam mana? Manalah aku nampak! 

Sedar dengan Cikgu Qash yang masih memerhatikan aku, aku berdehem. Pipi berona merah. 

"Aaa... errr... Nak masuk Subuh! Terima kasih jalan-jalan dengan saya. Bye!"

Laju aku memusingkan badan dan melangkah laju meninggalkan Cikgu Qash. Jantung berdegup laju. Oh, Tuhan. Perasaan apakah ini? 

****************

"Banyak kau makan." aku tegur Hajar.

Hajar sengih memandang aku. 

"Sarapannya sedap sangat." 

Aku ketawa. Orang sarapan ringan-ringan. Hajar bukan main makan macam untuk lunch. Tapi aku tak kisah. Asalkan Hajar gembira. Takkan aku nak halang Hajar makan? 

"Sebelum Subuh tadi kau jalan-jalan kat pantai ke?" 

Aku hampir tercekik. Aku mengawal muka. "Ha'ah." aku jawab ringkas. 

Hajar gelak kecil. Tengok air muka Hajar, Hajar macam tahu sesuatu. Tiba-tiba Hajar menghentikan langkahnya. Aku ikut. Dahinya berkerut memandang depan. Aku juga mengikuti berpaling. 

"Kenapa ada banyak-banyak barang kat depan bilik kita?" soal Hajar.

Aku cuba mengenal pasti. Nampak tote bag aku terus aku meluru. Ada juga baju-baju aku yang bersepah di depan bilik resort kami. Kesemuanya adalah baju aku. Benda pertama yang aku ambil ialah hoodie Cikgu Qash. Aku ambilnya di atas lantai lalu mengibas perlahan. Tak silap aku, aku sidai elok dengan penyangkut baju.

"Kau ke yang buat Thalia?!" Hajar menerpa masuk.

Kepala menghadap Thalia dan Diana yang berdiri menghadap kami. Aku masih berada di luar bilik. 

"Kau tak payah nak sibuk. Aku nak cakap dengan perempuan tu." Thalia tunjuk ke arah aku.

Aku mengangkat kening. Suasana dalam bilik dikira bersepah juga. Bagasi aku terbuka luas dengan longgokan baju yang bersepah. 

Thalia langkah mendekati aku. 

"Baik kau jujurlah perempuan." 

Bersambung kening aku. Dah kenapa pula Thalia ni? Jujur pasal apa pula?

"Kau tu tak cukup kasih sayang betul." Dia tonjol bahu aku dengan jari telunjuknya menyebabkan aku menapak ke belakang. 

"Memang semuanya tak boleh buat apa-apa kat kau." Thalia tonjol bahu kanan aku lagi.

"Anak Dato' Jakeem konon. Entah-entah kau tu anak kutip." Sekali lagi Thalia menolak bahu aku. Kali ni lebih kuat. Kaki aku tersadung dan hampir sahaja aku jatuh ke belakang. 

Telinga menangkap pintu dibuka dan tiba-tiba bahu aku dipegang kemas oleh seseorang. 

Hampir luruh jantung aku. Aku dongak kepala ke tepi. Cikgu Qash. Kali ni aura Cikgu Qash lain macam. Rahangnya diketap. Cikgu Qash melepaskan pegangannya di bahu aku. Dia berdiri di sisi aku.

"Seriously, in the morning? What happened?" Suara garaunya memasuki gegendang telinga aku.

"Cikgu, Ariana curi duit saya." 

What the-

"I don't ask you Thalia."

Aku tergamam mendengar suara garang Cikgu Qash. Ini sisi garang Cikgu Qash sama seperti di bilik kaunseling tempoh hari. Waktu Cikgu Qash menghalau Teacher Sarah dan lain-lain. Aura yang sama.

Thalia mendengus. Dia menjeling ke arah aku. Hajar dan Diana berada di dalam bilik. Hajar senyum seperti senyuman kemenangan. Diana sudah cuak.

"Ariana, are you okay?" 

Suaranya berubah lembut. Suara yang aku gemari. Aku mengangguk sekali. 

"Tell me. What happened?" 

Aku mengetap bibir. Thalia memandang aku seolah-olah ingin mengugut aku jika aku beritahu perkara sebenar. Ada orang yang baru keluar daripada bilik berdekatan kami memandang ke arah kami. 

Aku mengambil nafas.

"Saya tak tahu apa terjadi cikgu. Saya dan Hajar baru naik bilik, sebab kami baru habis sarapan. Saya nampak baju saya bersepah kat depan bilik. Saya tak tahu kenapa Thalia dan Diana letak baju saya kat sini." tutur aku. Hoodie Cikgu Qash di tangan, aku genggam kuat. 

Aku takut nak menoleh ke arah Cikgu Qash. Aku takut nak tengok muka garang Cikgu Qash. 

"Is it true Thalia?" Cikgu Qash menyoal Thalia. Thalia mendengus seperti menyampah.

Tiba-tiba Cikgu Aini datang menerpa ke arah kami. 

"Kenapa awak semua bising kat depan bilik ni? Malu lah sikit. Kita masuk bilik awak dulu." 

Aku hembus nafas berat. Cikgu Aini menjeling aku sebelum jalan melepasi aku dan masuk ke bilik. Baju-baju aku, aku cangkung dan kutip. Satu-persatu aku kutip. Hajar dan Cikgu Qash turut menolong aku. 

Thalia dan Diana? Sudah pastilah mereka tak kisah. Mereka menunggu dalam bilik bersama Cikgu Aini. Kemudian, aku meletakkan baju-baju aku tadi di atas katil. Nak je aku suruh dua ekor ni lipat balik baju aku. Suka hati je main campak baju aku macam tu.

...............................

Meh meh followwww

Intsagram: ayaroseeeee
TikTok: ayarose970
Twitter: ayaroseeeee

Continua a leggere

Ti piacerà anche

59.5K 4.7K 40
Beautiful and gorgeous cover by @peanurts😘😘 Aisyah seorang gadis yang baru keluar dari Sekolah Henry Gurney. Dilabel 'budak jahat' merupakan takdi...
247K 33.1K 32
❝Why do we fall in love with people we can't have?❞ Published [08/03/18] Finished [28/04/18] ©kisujae, 2018
1.1M 14.3K 22
[SUDAH DIBUKUKAN] *Tersedia e-book Rachel Athalia,seorang cewek cuek,dingin,nggak percaya semua hal yang berhubungan dengan CINTA,karena MASA LALU y...
720K 46K 32
Semua orang mengira Saka Aryaatmaja mencintai Juni Rania Tanaka, namun nyatanya itu kekeliruan besar. Saka tidak pernah mencintai Rania, namun menola...