●5●

4.8K 420 45
                                    

Double R Villa.

Raisha baca satu persatu huruf yang terpapar pada dinding batu berdekatan pos masuk vila tersebut. Double R? Namun tidak sempat untuk dia berfikir makna di sebalik nama vila yang tersergam indah di hadapan matanya, ada seorang pengawal mendekati keretanya.

Cermin diturunkan sedikit.

"Cik Puan Raisha? Tuan Nuh dah tunggu Cik Puan dekat dalam." Pengawal yang sudah mengenali Raisha itu tersenyum sedikit sebelum menghampiri pondok posnya. Raisha mengangkat tangan seketika kepada Pak Tamim yang sudah dianggap sebagai keluarga suatu ketika dahulu.

Keretanya berhenti di belakang kereta Audi milik Tuan Fateh. Pintu masuk vila itu direnung lama dengan perasaan yang bercampur-baur. Jika bukan disebabkan uminya memujuk agar cuba berbaik semula dengan Tuan Fateh demi Rana, dia mungkin tidak ada di sini hari ini.

Rana.

Anak kecil itu sudah pun terjerit-jerit untuk keluar dari kereta saat melihat seseorang di muka pintu itu. Raisha jujut nafas seketika apabila melihat Tuan Fateh mendekati pintu bahagian sebelah pemandu.

"Rana, my heart..." Tuan Fateh yang telah membuka pintu di bahagian anaknya segera membuka tali pinggang keselamatan baby carseat itu. Rana sudah memeluk erat leher daddynya.

"Masuklah." Pelawa Tuan Fateh apabila menyedari Raisha masih membatu dalam kereta. Dengan hati-hati, Raisha mencapai beg kertas yang dibawanya lalu keluar dari perut kereta.

Perasaannya berbelah-bahagi untuk memijakkan kaki di lantai vila itu. Namun apabila Tuan Fateh sudah menonong ke ruang tamu bersama Rana, dia terpaksa mengejar langkah panjang itu.

"Rana rindu daddy ke ni? Daddy pun rindu sangat dekat Rana!" Perbualan antara Tuan Fateh dan anak mereka tidak dipeduli. Raisha meliarkan mata sekeliling vila itu. Mengapa sunyi? Tiada langsung...

...pembantu rumah?

Macam mana Tuan Fateh menguruskan dirinya? Pakaian, makanan minuman? Siapa yang menguruskannya? Jika selama ini, Tuan Fateh tetap membayar agensi pembantu rumah di rumah mereka. Namun sekarang?

"Raisha? Are you okay? Kenapa tengok vila ni macam tu sekali? Ada apa-apa tak kena?" Soal Tuan Fateh sambil meriba Rana di pahanya.

Raisha berdehem, cuba untuk mengawal reaksinya.

"Awak tinggal seorang je?"

"Yup! Why?" Tuan Fateh tidak mengerti.

"Siapa uruskan pakai makan awak? Iron baju kerja? Basuh baju? Masak? Sidai baju?" Terpacul jua soalan demi soalan daripada mulut Raisha.

Tuan Fateh diam. Tak lama kemudian dia menghiasi bibirnya dengan senyuman.

"Tak ada maids langsung. Sejak kita berpisah and I pindah sini, I memang tak hire mana-mana agensi. Baju? I suruh Dani hantar dobi. Soal makan? You sendiri tahu I reti masak kan? Cuma kadang-kadang kalau I malas nak masak, I tak makan."

Raisha menggenggam hujung bajunya tanpa sedar. Terbit satu perasaan yang bermukim di hati.

"And that because of me?" Soal Raisha, perlahan. Dia cuma mampu senyum hambar. Disebabkan dirinya, Tuan Fateh berubah seperti ini. Bagaimana lelaki yang dahulunya sering bergantung kepada sang isteri untuk menguruskan soal pakai makan, kini terpaksa menguruskannya sendiri?

Ya Allah, betapa dosanya aku sebab seksa lelaki sebaik ini...

Tuan Fateh yang perasan perubahan reaksi Raisha segera meletakkan anak mereka dalam walker. Dia memang sudah awal-awal menyediakan keperluan Rana di vila itu. Setelah memastikan anak mereka selamat di hadapan mata, dia mengalihkan kedudukan. Posisi berhadapan Raisha diambil.

𝐓𝐞𝐫𝐢𝐦𝐚 𝐊𝐚𝐬𝐢𝐡, 𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 {𝐂𝐄𝐑𝐏𝐄𝐍}Where stories live. Discover now