Bab 44

4.4K 466 53
                                    

Tangannya laju mendail nombor Asma. Bantal diambil lalu diletakkan pada ribanya sebelum badan disandarkan ke sofa. Tangan kanan ditongkatkan ke dahi, memikirkan dimanakan keberadaan gadis genit itu.

Sekali lagi tangannya laju menekan nombor Asma. Dia bersabar sebaik mungkin dan ianya hanya masuk ke dalam peti simpanan suara.

"Ya Allah Asma, kau pergi mana ni? "

Nafas ditarik dalam sebelum dihembus. Nama yang tertera itu dipandang lama lalu dia mengambil keputusan untuk menelefon gerangan itu.

Dalam 10 saat ia berdering, hati Firja berasa tidak enak. Kakinya bergedik sementara menunggu ibu Asma menjawab panggilannya. Kuku digigit akibat perasaan yang tidak menentu ketika itu.

"Hello assalamualaikum mak cik. Saya Firja." tegur Firja laju setelah panggilannya dijawab.

"Waalaikumsalam. Ya ada apa telefon mak cik malam-malam ni? " katanya dengan suara seperti orang yang baru bangun tidur.

Firja menjauhkan telefon daripada telinganya sebelum melihat jam pada skrin handphonenya. Matanya terbeliak sebelum bibir digigit.

3.45 pagi.

"Err maaf ganggu pagi-pagi macam ni. Asma ada call mak cik tak? "

"Asma? Tak ada pun. Kenapa? Dia pergi mana? " balas ibu Asma dengan nada yang seakan-akan risau.

"Eh mak cik jangan risau. Asma pergi outstation tapi belum call saya lagi. Mungkin dia letih. Tak apalah mak cik, terima kasih. Selamat malam. "

"Yalah, ingatkan ada apa yang mustahak tadi. "

"Eh tak adalah. Saya letak dulu ya. Assalamualaikum. "

Firja terus mematikan panggilannya sebelum mata dipejamkan. Kepala disandarkan ke belakang lalu dahinya dipicit perlahan lalu keluhan mula keluar dari bibirnya.

Badan kembali ditegakkan sebelum dia mendail nombor Asma untuk kali yang entah keberapa. Hatinya berasa sebu dan tidak selesa. Dalam kepalanya sudah bermain hal yang bukan-bukan yang mungkin berlaku terhadap sahabatnya itu.

Astaghfirullah.

Panggilan bersambung sebelum dia terus menegur manusia yang berada di talian aebelah sana.

"Hello? "

Diam, tiada sesiapa pun yang menjawab.

"Hello Asma! Kenapa kau tak cakap ni? Kau kat mana? " tanya Firja laju setelah rakannya itu masih berdiam diri.

"To--tolong aku. To--tolong aku, Firja. A--aku takut. " suara yang sangat dikenali itu mula berbisik dan menyebabkan darah Firja menyerbu ke muka. Dia berdiri tegak sebelum pinggang dicekakkan.

"Kau kenapa ni? Kau kat mana? Bagitahu aku, biar aku pergi ke tempat kau. " gelabah Firja bertanya sebelum dia berlari laju menuju ke arah biliknya. Hoodie disarungkan ke atas t-shirt putih yang dipakainya. Seluar pendek ditukar kepada seluar track Adidasnya.

"Hello sayang." suara garau itu menyebabkan Firja menghentikan pergerakannya. Dahinya berkerut dan bebola matanya berputar seperti memikirkan sesuatu.

Kenapa aku macam pernah dengar suara garau ini?

"Sayang, kenapa diam? Kau terkedu dengar suara aku? " kata lelaki itu lagi.

Nafasnya bagai terhenti setelah dia dapat mengecam suara lelaki itu. Bulu romanya naik apabila memikirkan apa yang bakal berlaku nanti.

"Juan." kata Firja satu nafas.

Malaikat Tak Bersayap [✔]Where stories live. Discover now