Bab 6

6.7K 767 71
                                    

"Tolong!" Firja terus mengalihkan perhatiannya terhadap bunyi itu.  Mata yang memberat cuba diangkat.

Siapa pula yang meminta tolong tengah-tengah malam ini?

Selimutnya ditolak tepi sebelum badannya dibangkitkan daripada lantai simen yang sejuk itu. Rambut lepasnya disanggul tinggi sebelum mata ditenyeh kasar.

Mulutnya dikuap besar sebelum badan disengetkan ke kiri dan kanan, cuba untuk meregangkan badan.

Dia sekarang menumpang tidur di restoran yang sudah seminggu menjadi lubuk rezekinya itu. Bilik rehat di situ menjadi tempatnya melelapkan mata.

Walaupun hanya bekerja sebagai tukang cuci pinggan, aku masih lagi bersyukur.  Paling kurang, aku ada tempat untuk berteduh.

Hidup di kota metropolitan tidak boleh terlalu cerewet dalam memilih pekerjaan. Apa yang ada di depan mata perlu disambar dengan cepat. Bak kata pepatah omputeh take it or leave it.

Kau cerewet, kau mati kelaparan.

Pintu belakang restoran didekati dan suara meminta tolong itu makin lama makin kuat. Telinga dilekapkan ke pintu itu untuk seketika.

Firja cuba untuk menganalisa suara itu untuk seketika. Sebagai langkah berjaga-jaga, sama ada itu adalah penipuan untuk merompak restoran ini atau dia memang betul-betul perlukan bantuan.

Selak pintu ditarik, pintu ditolak sehingga menghasilkan ruangan kecil. Cukup untuk Firja melihat apa yang berlaku di ruang belakang restoran ini.

Matanya melilau mencari dimana keberadaan suara itu sebelum matanya terhenti di suatu tempat. Pandangannya difokuskan sebelum dia dapat memahami kejadian yang berlaku dihadapan matanya sendiri.

"Tolong! Tolong! "

Seorang perempuan menjerit kuat memohon bantuan untuk menyelamatkan dirinya yang diragut oleh penyamun.

"Kau lepaskan beg ni! Kalau tak, bersepai kepala kau aku pukul! "

Beg tangannya ditarik kuat sebelum salah seorang daripada penyamun itu turun daripada motosikalnya lalu menolaknya kuat sehingga jatuh ke tanah.

Kulit terseret di tar jalan dan menyebabkannya berdarah.

Belum sempat penyamun tersebut membonceng motosikal buruk itu, tubuhnya melayang ke timbunan kotak. Tepat pada vetebra toraksnya, Firja melepaskan tendangan.

Matanya memandang tepat pada lelaki yang mengaduh kesakitan dibawah timbunan kotak terbuang itu. Kuda-kuda dipersiapkan.

Tangan dibawa ke depan dengan penumbuk yang sudah dikepal. Badan direndahkan.

Penyamun itu mengemam mulut sebelum bangkit daripada jatuhnya. Dia berlari ke arah Firja tendangan diberikan. Namun dengan pantas Firja menangkap betis keding itu lalu diputarnya sehingga menghasilkan bunyi tulang berkeriuk.

"Arghhh!!! " Lelaki itu menjerit kesakitan sebelum menggelupur di atas jalanan.

Jari-jemarinya dipijak kuat sebelum suara rakan penyamun itu ditangkap oleh halwa telinganya.

Firja yang menunduk terus memandang tajam lelaki itu sebelum dia mengundur beberapa langkah ke belakang dengan pantas.

Wow, lelaki ini nampak seperti pandai berlawan.

Firja tersenyum senget.

"Woi perempuan, kalau kau nak berlawan sangat, mari lawan dengan aku. " lantang suara lelaki itu. Topeng mukanya tetap tidak dibuka.

Kenapa orang nak buat jahat selalu sembunyikan muka?

Alang-alang buat jahat, tunjukkan sajalah muka samseng itu.

Malaikat Tak Bersayap [✔]Where stories live. Discover now