28

2.6K 57 0
                                    

Aku dan Danial berjalan di pinggir pantai. Along dengan abang Kimi dah lencun dalam laut. Begitu juga dengan Alina dan Alang. Aku menikmati keindahan Ilahi. Aku mencabut kasut dari kakiku yang comel. Sungguh tak tipu! Kaki aku comel je. Dengan berstoking nipis, aku terlari di gigi air dengan Danial. Danial menggenggam erat jemari kananku. Aku hanya membiarkan. Angin yang kuat meniup-niup tudungku. Tangan kiriku memegang bucu tudung supaya tidak berterbangan.

"Ayam, kenapa kau takut kena suntik?" aku bertanya kepada Danial apabila aku teringat kata-kata mommy.

"Ayam?" Danial mengangkat kening.

"Ayam." Aku memanggilnya sekali lagi.

"Tarik kata-kata kau sebelum aku humban kau masuk laut." Danial separuh mengugut. Aku buat bodoh. Takut hape? Kalau aku lemas, Alang ada. Abang Kimi ada. Aku menarik jemariku dari genggaman Danial. Lidah dijelir bagi menaikkan kemarahan Danial.

"Airysha!" Danial menjerit kecil. Konon buat macam aku anak tadika yang nak dengar kata? Hello?! Tolong sikit. I've grown up! Tak main la ugut-ugut panggil nama ni.

Aku segera berlari di gigi air. Danial mengejar. Dah macam cerita hindustan pulak main kejar-kejar. Untung tak bergolek-golek je atas rumput. Ditambah pulak lagu kuch kuch ho ta hei. Hadoi! Drama sungguh!

Tubuh kecilku diraih Danial yang sedang ketawa. Ah sudah! Mati! Tubuhku dilempar jauh ke dalam laut. Habis lencun luar dan dalam. Nasib aku dah habis cuti. Kalau tak, jadik laut merah sudah!

"Danial!" aku menepuk air tanda tak puas hati. Danial yang juga sudah berendam di dalam air laut hanya ketawa.

"Apa? Aku tau la nama aku sedap." Aik? Angkat bakul sendiri pulak! Aku kerat kang baru tau.

"Perasan!" aku menolak air laut ke arah Danial. Danial membalasnya.

"Danial!" jerit satu suara dari belakang. Danial menoleh.

"Shafiq?"

"Kau buat apa kat sini?" Danial menolak secawan teh dekat dengan Shafiq. Aku duduk bersimpuh di sisi Danial. Abang Kimi dan Along juga join sekaki.

"Saja bercuti. Korang dua ekor, balik dari Belanda bukan nak bagitau! Kawen pun tak jemput!" rajuk Shafiq.

"Ngek kau! Dah berpuluh e-mel aku hantar kat kau, kau tak baca ke? Aku siap hantar kad kawen aku kat rumah mak ayah kau lagi." Bidas abang Kimi.

"Ye ke? Aku baru je balik. E-mel aku malas nak baca. Banyak sangat kerja. Maaf! My bad!" Shafiq mengangkat kedua tangan tanda mengalah.

"Kau balik ni, untuk forever and ever ke?" soal Danial. Aku dan Along hanya terdiam. Sejenak aku berfikir. Bukan boleh sampuk apa pun. Baik duduk kat dapur makan biskut kering cecah milo. Lagi sedap. Aku mencuit Along dan mengisyaratkan untuk turun ke dapur. Along hanya mengikut. Ayah dan Alang duduk di ruang tamu bersembang sekali dengan tiga orang lelaki yang rancak berbual.

"Ibu! Orang rindu la nak makan asam pedas ibu." Aku merengek manja. Along yang sibuk menyuap biskut juga mengangguk.

"Apa suruh ibu pulak? Angah dengan Along la yang kena masak. Biar ibu pulak jadik permaisuri." Alina mencelah. Sibuk pulak minah ni. Pisang emas yang ada di atas meja diambil dan dibuang kulitnya. Aku bangun dari kerusi menuju ke tangga dapur di mana Alina sibuk bertenggek. Pisang itu disumbat masuk ke dalam mulut Alina. Alina buat muka sememeh.

"Jangan banyak cakap. Makan!" aku memberi arahan. Sebiji aku menyumbat pisang ke dalam mulut Alina. Penuh sudah!

"Yang Angah gi sumbat sebijik kenapa?" soal Along tidak senang dengan perlakuanku.

Cinta KontrakWhere stories live. Discover now