BAB 18

2.3K 96 16
                                    

"Why don't you guys said the correct  password just now?"

Soal Iry. Kepada siapa lagi kalau bukan kepada tiga trio tu. Takkan nak tanya Qil,Min  dengan Shaf pulak. Dah sah-sah diorang tak tahu. Idiot!

Gelaran baru untuk Dash,An dan Am. hehehe

"Sampai mampos pun tak dapat"

Balas Dash. Perjalanan menuruni tangga diteruskan bersama Shaf dihadapannya diikuti oleh Min, Qil, Maf dibelakangnya dan Darw di belakang sekali. Isteri, sepupu dan abang ipar didahulukan, kawan-kawan dan adik ditinggalkan.

An di hadapan sekali diikuti oleh Am dan Iry.

Penakut punya abang ipar!

Dasar pondan!

"Tak mampos lagi kan? Bernyawa lagi kat sini. Siap boleh menuggang lagi"

Bodoh punua Iry. Ingat orang tak faham ke ayat double meaning dia tu? Bangang sungguh! Patut masuk gaung je terus to the hell.

"Password tu memang betul dari awal. Audio memang untuk panikkan musuh atau penceroboh je. Lagipun setiap pintu di sini memerlukan kami bertiga untuk membukanya. Macam second door  tadi, ayat kitorang memang one of the password. Bukan saja-saja cakap lupa password dan semua yang berada di sini hanya detect suara kami bertiga SAHAJA."

Panjang lebar Am menjelaskan kepada Iry. Kalau tak faham lagi memang layak kawan dengan siput gondang di samping siput khinzir hutan.

Hampir 5 minit mereka menuruni tangga yang berliku itu, mereka menemui sebuah lagi pintu. Pintu tersebut sangat besar dan sebelum pintu itu terdapat sebuah pintu gerbang.

"Along, bukan sepatutnya kat sini ada laser ke?"

Soal An curiga kepada Dash. Seingat dia, Ada laser sebelum pintu masuk ketiga. Ni tak ada pun.

"Kau ni pelupa la,dik"  Jawab Dash senada

"Entah kau"  Sokong Am pula

"Apa?"  Tanya An tak mengerti

Am pandang Dash minta tolong tapi Dash buat tak faham sambil jongket kening. Am mengeluh keras sebelum mengambil  night mode glass dari dalam jaket kulitnya dan menyerahkannya kepada An.

"Pakai"

Arah Am. An menyambutnya lalu dipakainya spec tersebut. Sebaik sahaja spec tersebut tergantung di hidungnya, matanya dapat melihat laser yang berselang-seli dari belakang pintu gerbang hingga ke pintu ketiga.

"Jom main!"

Jerit Am ceria tiba-tiba. An masih terpaku di situ. Dash menghembus nafas malas sebelum mendekati pintu gerbang tersebut. Am dari tadi sudah terpacak di situ. Teruja sangat.

"Tak ada main suis ke nak matikan laser tu?"

Soal Iry. Tangan naik menggaru kepala yang banyak benda bewarna putih yang berkuping-kuping.

Takkan nak langkah,elak dan tunduk dari laser tu kot? Kalau terkena? Tak ke terbelah dua badan? Tak pun hangus renting terus!

Padan muka!

"Ada"  Jawab Am ringkas

"Habistu kenapa tak matikan je?"

"Pergilah matikan. "

Arah Dash tanpa perasaan. Sebaliknya pula dengan Am dan An yang dah menjengkilkan mata mereka.

"Mana?" Tanya Iry naif.

Mrs. Danish Mayz[H]Where stories live. Discover now