Part 27

2.9K 99 32
                                    

   TELEFON yang berdering sejak tadi aku biarkan. Tidak berniat untuk tekan punat merah, atau pun menukar ke mod senyap. Sekilas pandang saja aku sudah tahu siapa yang menelefon tidak berhenti dari tadi. Fariz.

   Aku mengeluh berat. Kepala aku sengetkan dan tampung dengan tangan. Remote control di atas sofa berdekatan dengan aku, aku ambil. Satu persatu rancangan TV aku tukar, satu pun tidak menarik perhatian.

   Telefon aku berbunyi lagi dan sekarang rasanya mesej yang masuk. Aku mencapai dan membuka. Betul, mesej yang masuk. Notification terserlah nama Fariz saja. 30 missed call daripada Fariz. Aku belum bersedia nak hadap dia balik.

   Aku membuka mesej. Air liur di dalam mulut aku teguk kelat. Peluh mula membasahi dahi. Spontan aku mencampak telefon itu ke hujung sofa. Gila! Ini semua gila!

   Sayang... kenapa tak angkat call abang? Sayang pergi mana? Dah puas abang cari kat office dengan kat rumah. Tak jumpa pun. Kata nak cari cincin, kan?

   Aku menutup telinga. Walaupun mesej, terasa suara Fariz yang berkata. Tak.. tak! Fariz sihat. Mungkin dia cuma penat, stres. Aku mengangguk kecil dan menarik nafas serta hembus dengan perlahan.

   Aku mengambil kembali telefon yang dicampak dan terus back ke home. Jam yang tersedia di telefon aku lihat. Sudah pukul tiga empat puluh minit. Bukan masa lunch, ini waktu bekerja. Jadi, aku membuat keputusan untuk mesej sahaja.

   Kawan aku Fariz tu, ada datang kat office dengan rumah ke? Dia ada cakap apa-apa tak?

Aku menanti dengan penuh sabar. Telefon di tangan aku ketuk-ketuk dengan jari. Remote control di atas meja aku ambil dan tutup TV. Tiada angin mahu menonton. Kepala aku rasa macam nak pecah!

   Tiba-tiba, aku terasa bahu aku disentuh. Terjerit kecil aku dibuatnya. Aku memegang dada yang berdegup kencang. Ibu yang melabuhkan punggung di sisi aku, mengerutkan dahi. Tangannya bertindak mengusap belakang aku.

   "Aina kenapa ni? Macam orang nampak hantu aje. Ada masalah ke?" Ibu menyoal dengan prihatin. Aku terus memeluk ibu, tanpa dijemput air mataku mengalir lagi. Mengapa aku jadi cengeng pula ni?!

   Ibu terus-terusan mengusap belakangku perlahan. Dapat aku rasa, kasih ibu tumpah pada aku. Ibu, andai ibu tahu apa yang Aina rasa..

   "Aina, kamu ada masalah ke? Ceritalah pada ibu. Kalau ibu boleh tolong, ibu akan tolong." Tangan ibu masih mengelus lembut belakang aku.

   Aku melepaskan pelukan. Air mata yang sudah kering, aku tetap bersihkan. Senyuman aku tampal di bibir. Kepala aku geleng perlahan, menidakkan kata-kata ibu.

   "Tak, Aina okey. Tadi tengok cerita hindustan dekat telefon, sedih. Shah Rukh Khan kena pukul..." bohongku. Terasa sudah ada dosa jatuh di bahu. Tapi, niat aku cuma tak mahu ibu risau.

   "Betul ni? Aina kalau ada masalah cerita jelah dengan ibu. Macamlah tak biasa.." ujar ibu lagi. Aku hanya menganggukkan kepala tanda mengerti. Senyuman terukir di bibir ibu. Aku turut membalasnya.

   Lalu, ibu meminta diri mahu menyiram pokok bunga. Aku hanya menghantar ibu dengan ekoran mata hingga ibu hilang di balik dinding. Aku menghembus nafas. Entah lega, entah apa. Telefon aku berbunyi lagi. Mesej.

   Dah tak reti nak angkat call aku? Reply mesej aku? Aina... janganlah macam ni. We are going to be married, right?

   Tangan aku menggeletar lagi. Kenapa Fariz tak sudah-sudah bercerita tentang perkahwinan? Aku tak beri kata putus pun lagi! Kalau ikut akal yang waras, memang aku tak akan berkahwin dengan orang macam dia. Fariz mengaku sendiri bahawa dia pernah bunuh ayah dia sendiri. Ya Allah...

Kerana kauWhere stories live. Discover now