Part 26

3.2K 102 9
                                    

   BAJU-BAJU yang perlu, aku masukkan dalam beg yang agak sederhana besar. Air mata yang menitis aku biarkan tanpa diseka. Aku biarkan dari tadi mengalir. Kudrat mahu menyeka juga sudah tiada. Tangan masih ligat melipat dan menyumbat baju ke dalam beg.

   Dalam hati aku bertanya, mengapa hal ini terjadi pada aku? Salah aku juga, sudah tahu salah keluar berdua-duaan di kala malam, tapi masih mahu keluar. Sudah tahu tempat itu sunyi, ikutkan juga permintaan lelaki itu.

   Untung saja aku tidak diapa-apakan. Namun, kes semakin berat. Fariz seperti orang sakit dan meracau-racau menyuruh aku kahwin dengan dia. Mungkin betul yang Fariz memang sakit. Sampai sanggup bunuh ayah sendiri! Mana tak sakitnya.

   Aku sudah membuat keputusan. Apa nak jadi, jadilah. Aku kena balik rumah ibu juga. Harus. Setelah siap mengemas, aku segera menutup pintu kamar. Sebelum itu, aku meletakkan sehelai kertas bertindih bingkai gambar di atas meja solek.

   Tangan aku mengelus lembut pintu Suzy. Suzy, maafkan aku. Aku perlukan ketenangan. Suzy memang tidak akan dapat mencari aku. Memang tiada siapa pun yang tahu keberadaan rumah asal aku di mana. Entah kenapa aku sembunyikan, aku tak mahu fikir. Mungkin ini hikmahnya. Agar dapat lari daripada semua orang.

   Pintu rumah aku kunci dari dalam. Langkah aku atur cepat menuju ke tempat duduk pemandu. Enjin tidak aku matikan bagi memudahkan kerja. Terasa bengong juga dibiarkan, pagar sudahlah tidak berkunci. Kereta pula tidak dimatikan, senang-senang pencuri dapat rezeki.

   Tapi, alhamdulillah. Tak terjadi apa-apa. Yang penting aku kena selamat sampai ke rumah ibu malam ini juga. Lantaklah lewat malam pun.

   Jalan raya memang masih lagi penuh dengan pelbagai jenis kenderaan. Walaupun boleh dikatakan sudah larut malam, namun hei ini Kuala Lumpur la. Malam-malam ni yang banyak kereta bergerak, ramai yang menjadi burung hantu.

   Punat radio aku tekan dan setting-kan ke volume yang sederhana. Sunyi, terasa seram sejuk juga kalau hanya membiarkan bunyi cengkerik menemani. Air mata juga sudah kering. Sampai rumah, aku memang terasa nak terus ada dalam pelukan ibu.

   Tempat loceng aku tekan. Menunggu di luar agar sesiapa di dalam dapat membuka pagar untuk aku masuk. Sekarang, aku lebih berhati-hati. Enjin kereta sudah aku tutup dan kunci berada dalam genggaman aku.

   Selama beberapa minit aku menunggu, akhirnya lampu luar terbuka dan pasti tak lama lagi pintu pula terbuka. Abang Afif..

   "Eh, kenapa kau balik rumah ni?" Abang Afif menekan punat yang ada di controller. Pintu pagar terbuka secara automatik. Aku mengeluh dan menyuruh dia menunggu untuk aku sadaikan kereta ke dalam pekarangan rumah.

   Enjin aku matikan dan pintu kereta aku buka. Abang Afif masih berada berdekatan dan menunggu jawapan. Aku mengambil beg dan barang selebihnya yang berada di tempat duduk belakang.

   "Ibu dengan ayah dah tidur?" Pada waktu yang sama, Abang Afif mengambil beg yang aku jinjing dan berjalan bersebelahan dengan aku.

   "Dah. Nasib baik aku masih layan TV. Dapatlah dengar dindong-dindong rumah ni."

   Aku hanya tersenyum tipis. Sofa menjadi mangsa henyakan aku dan tudung di kepala aku lepaskan segera. Abang Afif duduk di sebelah dan menutup TV.

   "Laa, kenapa tutup? Buka aje.  Sunyi la. Aku takut." Rungutku. Abang Afif membuat muka menyampah seperti selalu kalau aku buat dia bengang.

   "Yalah yalah. Aduhai, baru balik dah mulakan kerja mulut tempayan kau tu." Abang Afif membuka TV kembali. Aku hanya tersengih.

   "Kau ni dah kenapa? Balik tak bagi tahu. Bawa beg besar-besar macam lari rumah. Kenapa?"

Kerana kauМесто, где живут истории. Откройте их для себя