Part 11~lemas

1.1K 39 0
                                    

LEPAS tukar pakaian, Deanarees keluar dari bilik persalinan perempuan. Dia hairan. Tak sorang pun kaum Hawa yang dia nampak. Dah ke mana semuanya umat tu pergi? Dengan Niloofa sekali lenyap. Kata nak tunggu dia tadi. Maka dengan muka bengang, Deanarees buat lawatan tapak ke setiap lokasi acara latihan. Akhirnya dia dapat juga jumpa ke mana kaum Hawa menghilangkan diri. Rupa-rupanya semua berkumpul kat dewan renang. Barulah Deanarees teringat perbualan masa rehat pagi tadi. Dia geleng kepala. Kesal tengok kaum sendiri begitu lemah peribadi terhadap sorang umat Adam.

"Dea... nak ke mana tu? Meh la sini!" jerit Kaed.

Tak jadi Deanarees nak senyap-senyap beredar dari situ. Mata-mata yang jengkel dengan kehadirannya dah mula bergosip mengata dia. Daripada dia nak blah senyap-senyap, terus tak jadi. Lagi mereka mengata, lagi kuat semangat Deanarees nak mempertahankan diri.

Maka dia pun berjalan masuk ke dalam dewan renang dengan gaya angkuh yang dibuat-buat. Sengaja nak provok pelajar-pelajar perempuan yang memang anti dengannya. Semuanya disebabkan oleh Sir Monster! Deanarees berjalan ke arah kumpulan Kaed. Rupa-rupanya Mirza dan Ajax sekumpulan dengannya. Masing-masing tengah berendam dalam kolam.

Kat sekolah tu, pakaian renang sopan sangat. Kalau lelaki, mereka pakai seluar renang paras lutut dan baju renang. Perempuan pula pakai one piece baju renang sampai paras lutut, lengan panjang, leher bulat pangkal leher. Jadi tak la tayang paha dan lurah dendam.

"Kenapa tak tukar baju, Dea?" Mirza simbah-simbah air kat Deanarees.

"Aku tak masuk acara ni lah." Dia segera bangun dan alih tempat jauh sikit daripada gangguan Mirza. Memang sengaja nak bagi pakaian sukan dia basah.

"Siapa sorang lagi ahli korang?" Deanarees tengok ada tiga orang aje dalam kumpulan Kaed termasuk pelajar tu sendiri.

"Mak cik gedik tu." Ajax tunjuk ke satu arah.

Lalu Deanarees pun angkat kepala pandang ke arah yang ditunjukkan. Terjuling matanya ke atas tengok Niloofa tergedik-gedik dengan pelajar perempuan lain sedang perhatikan Sir Eiden yang tengah bercakap dengan Madam Ling dan Sir Harun; dua orang guru yang bertanggungjawab melatih pelajar sukan renang.

Sepatutnya ada Sir Johan. Tercari-cari juga dia tadi. Hairan sebab ketua jurulatih acara renang tak kelihatan. "Mana Sir Johan?" Deanarees masih tercari-cari.

"Sir Johan kena chicken pox. Sir Eiden gantikan dia," jawab Mirza yang berenang mendekati Deanarees.

"Wei!" Terjerit Deanarees bila Mirza simbah dia dengan air. Kali ni lagi banyak sampai basah kaki seluar trek dia.

"Bongok ah kau!" Deanarees menjauhi kumpulan Kaed dan pelajar-pelajar lelaki lain. Terpaksa dia duduk kat tengah-tengah tempat duduk yang kosong. Dah macam kera sumbang pula dia sorang-sorang kat situ tak berkawan.

Deanarees duduk sambil bersilang kaki dan menongkat dagu; menunggu bila agaknya acara latihan tu nak bermula. Suara-suara pelik mula kedengaran. Apa lagi ni? Lalu Deanarees angkat kepala pandang ke depan. La... Sir Eiden buka baju sukan dan seluar trek pun nak kagum ke? Bukannya dia tak pakai baju terus.

Deanarees nak tayang muka jengkel. Tapi separuh jalan aje sebab dia pun ikut terlopong sama seperti pelajar-pelajar perempuan yang lain.

Badan Sir Eiden kelihatan fit dan sasa bila pakai baju renang hitam yang melekat kat tubuh tu. Cepat-cepat Deanarees tundukkan kepala. Tak sanggup nak tengok. Nanti dia jadi bodoh terpukau dengan ketampanan Sir Monster pula. Sangat tak sesuai tu!

Terdengar bunyi percikan air dan sorakan pelajar perempuan. Duuhhh. Sir Eiden terjun dalam kolam pun nak kecoh ke? Menyampah!

Deanarees curi-curi keluarkan telefon bimbit. Layan Instagram lagi best. Terus dia leka membelek telefon sampai tak sedar ada yang memerhati dari jauh.

Sementara Deanarees leka dalam dunianya, acara latihan renang bermula. Riuh-rendah bunyi suara pelajar perempuan yang nak tarik perhatian Sir Eiden. Tapi kebanyakannya kehampaan bila Sir Eiden tumpukan perhatian kepada melatih pelajar lelaki. Yang melatih pelajar perempuan ialah Madam Ling dengan dibantu oleh Sir Harun.

Sempat Deanarees tergelak padankan muka mereka sebelum tunduk merenung skrin telefon membelek Wattpad pulak.

Sesi latihan acara renang untuk hari tu tamat pukul empat petang. Sengaja Deanarees biarkan pelajar-pelajar lain keluar dulu. Dia malas nak bersesak padat keluar dari dewan renang. Bila dah ramai yang keluar dan suasana dah tenang, barulah Deanarees bangun. Matanya masih terpaku selamba pada skrin telefon. Dia berani buat macam tu sebab Madam Ling, Sir Harun dan Sir Eiden dah keluar dari dewan awal-awal lagi.

Sambil belek telefon, Deanarees melangkah berhati-hati sebab lantai licin. Tiba-tiba ada seseorang melanggarnya dari belakang. Telefon kat tangan terlepas dan tercampak masuk ke dalam kolam.

Deanarees terjerit. Tak sempat dia nak marah orang yang langgar dia. Cuma dia nampak kelibat sorang pelajar sedang berlari anak menuju ke luar dewan.

Telefon Deanarees selamat berenang hingga ke dasar kolam. Mujur telefon tu jenis kalis air. Walaupun begitu, dia kenalah selam masuk ke dalam kolam nak ambil telefon. Tak kan nak biarkan saja.

Tapi kat dalam kolam tu dah tak ada sesiapa yang boleh tolong dia ambil telefon tu. Nak panggil kawan-kawannya, telefon dia dah menyelam dalam air.

Maka Deanarees pun bercangkung kat tepi kolam sambil berfikir cara nak ambil telefon tu. Ahah! Dia pernah nampak tukang cuci kolam guna galah panjang yang ada penapis kat hujung. Mungkin dia boleh guna alat tu untuk ambil telefonnya.

Namun belum sempat dia bangun, tubuhnya ditolak masuk ke dalam kolam. Berdebur kuat bunyinya. Tubuh Deanarees terus tenggelam ke dasar kolam disebabkan dia meronta-ronta. Dia menjerit meminta tolong. Terus air menderu masuk ke dalam mulut, melemaskannya.

Sir Monster [Published]Where stories live. Discover now