Bab 58

10.7K 414 21
                                    

Sambil daguku ditongkat, aku hanya memandang bosan ke arah kawanku, si Malisa Syaakaira yang hendak menghubungi cikgu Ariel dan Daniel.

Ya, aku geram sangat lah kat suami aku tu. Ada dia marah kat aku gara-gara aku panggil dia abang. Habis, aku nak panggil dia apa? Cikgu lagi?

Asyik cikgu je, macam tak ada kemajuan.

Aku mengeluh lagi, mendapat jelingan dari Lisa yang sudah sedia meletakkan telefon pintar ke telinganya.

“Waalaikumsalam,” jawap Lisa, bercakap dengan si pemanggil. “Dah 30 minit tunggu, korang buat apa?,”

Aku hanya mampu memandang Lisa yang bertengkar mulut dengan pemanggilnya. Gah, budak ni, tengok keadaan dulu lah.

“Ok, kalau korang belum sampai sini dalam masa 5 minit, aku dan Mira akan lari tinggalkan tempat ni,” ugut Lisa lalu laju-laju memutuskan panggilan telefon dari telefon pintarnya.

“Apa diaorang buat lama sangat tu?,” soalku, hairan juga. Kalau beratur panjang sangat nak beli tiket pun, selalunya tak lah lama sangat macam ni.

“Abang Ariel, jumpa kawan lama kat kaunter membeli tiket, Daniel nak pergi ke mari dihalangnya,” beritahu Lisa, menyimpan laju telefonnya ke dalam tas tangannya.

“Kawan lama? Lelaki ke perempuan?,” soalku laju.

“Mana lah aku tahu, tak kan aku nak tanya pulak?,” bentak Lisa, membuatkan mulutku terkumat-kamit.

“Kau rasa perempuan tak?,” tanyaku lagi.

“Mira, kalau kau biarkan perasaan cemburu kau tu menguasai kau alamat compang camping lah rumahtangga kau,” kata Lisa yang aku rasa berbentukkan nasihat.

Oh, aku kena tahan rasa cemburu tu ke? Supaya rumahtangga aku sejahtera? Walaupun hati aku sakit?

“Kau faham tak, Mira?,”

“Faham,” kataku lemah. Kemudian tidak lama itu, cikgu Ariel dan Daniel sudah muncul di depan meja kami. Aku cuba sedaya upaya untuk tidak menatap mata suamiku.

“Sorry, jumpa kawan lama tadi,” beritahu cikgu Ariel sambil menggelokkan posisi kaca matanya.

“Itu yang cerita sampai tak ingat masa tu,” sambung Daniel, tangannya sibuk menyapu-yapu habuk yang tiada di bajunya. Atau aku yang tak nampak?

“Urgh, dah, tiket dah beli, kan?,” soal Lisa, mengabaikan ucapan maaf cikgu Ariel ku. Budak ni!

“Dah, tapi masalahnya, tak ada tempat kosong untuk kita semua, kita kena berpecah kedua pasangan,” beritahu Daniel yang sudah tersenyum panjang. Oh, itu bukan masalah kan, Daniel?

“Oh, kalau macam tu, biar aku dan Lisa duduk berdua. Dan Cikgu Ariel dan Daniel duduk berdua,” beritahuku spontan sambil merangkul tangan Lisa.

Aku hanya memyembunyikan tawaku, apabila melihat aksi terkejut melampau mereka. Tapi, aku maintain kan je poker face ku.

“Tak boleh ke? Aku dah lama tak menonton wayang berdua dengan sahabat aku ni,” bebelku sambil merangkul erat tangan Lisa.

Ianya perasaanku atau tadi aku nampak Cikgu Ariel bermuka masam? Ceh, mana lah dia nak bermuka masam. Buat apa?

“Boleh agaknya,” jawap Daniel sambil tersenyum hambar. Aduh, sorry, Daniel. Kerna aku dan cikgu Ariel, korang juga jadi mangsa.

Pawagam satu,

Masuk saja  ke pawagam satu, keadaan yang samar-samar memaksaku untuk meraba-raba kerusi yang terdapat di dalam pawagam. Tiba-tiba lenganku ditarik laju oleh Lisa. Aduh, kalau geram sangat pun tak payah lah nak lepaskan geram tu kat aku.

Projek Bantah KahwinWhere stories live. Discover now