Bab 39

10.5K 431 16
                                    

“Malisa Syaakaira, sudikah awak menjadi teman wanita saya?,”

...

...

“Lisa?,”

Aku...

Aku...

Aku dilamar? Wah, ini pengalaman pertama kali aku. Eh, kenapa ya? Walaupun aku tak suka kat Senior Muiz tapi hatiku ini berdengup kencang dan anehnya, aku gembira.

Atau, memang aku ni perempuan jahat?

“Lisa?,” panggil Senior Muiz yang sudah berdiri depanku. Reaksinya menunjukkan dia agak risau melihat aku mengelamun sementara tadi.

“Terima, terima!,” jerit pelajar lain. Ada juga yang bersiul. Bersorak. Keadaan ini tak membantu langsung! Membantu menambah tekanan adalah!

“Lisa,” panggil Senior Muiz buat sekian kalinya.

Apa aku nak jawap?

Hah, mesti lah aku menolak. Tapi, bila aku terpandang wajah Daniel yang memandang aku dan Senior Muiz dengan peliknya.

Mungkin,

Mungkin, aku boleh gunakan kesempatan untuk biarkan Daniel dengan Aminah bahagia. Mungkin, aku boleh singkirkan Zul. Mungkin, aku tak perlu kahwin awal. Mungkin, nanti.. Aku boleh jatuh hati kat Senior Muiz.

Daa, kalau ditanam cinta tu kan pasti berbuah. Tak, tak semua cinta berbuah. Ada juga tumbuhan yang ‘mandul’

Aku mengeluh sebelum memandang Senior Muiz, jadi apa aku nak jawap? Sebelum.tu, senyuman mesti lah aku pakai.

“Senior Muiz, saya rasa saya-,”

Baru saja aku hendak melontarkan kata-kata, aku rasa aku macam makin jauh saja dari Senior Muiz. Eh.. Pelajar lain ku lihat semakin kecoh. Apa yang berlaku?

“Daniel!,” panggil Senior Muiz memandang ke arahku yang memang menjauh darinya.

Daniel? Aku memandang ke arah ‘arus’ yang membawa ku pergi. Betul, Daniel Mikail yang mengheret aku jauh dari kantin.

Ehhhh?

Lorong sekolah,

Seperti biasa lorong sekolah adalah tempat yang sunyi terutama pada waktu macam ni. Aku memeluk tubuhku sambil menunggu alasan kenapa Daniel Mikail ni mengheretku ke mari di tengah-tengah aku berbicara dengan Senior!

“Aku tunggu ni,” kataku akhirnya bila tak tahan menunggu Daniel yang sepertinya menyembunyikan mukanya menghadap dinding.

“Apa yang kau fikir, Lisa?,”

Hah?

“Kau nak terima lamaran Senior tu kan?,”

“Ya, ada juga aku terfikir nak terima lamara-,”

“Tak masuk akal!,” marah Daniel. Esh, kenapa dia nak marah-marah pulak ni? “Boleh tak, kau fikir sebelum bertindak?,”

“Kenapa kau cakap macam ni, Niel?,”

“Macam mana kalau abang Ariel tahu tentang rancangan kita?,” bentak Daniel. Oh, jadi ini semua kerana takut rahsia dia ada teman lelaki dia tu terbongkar lah?

Aku hanya alat untuk dia berada dalam keadaan selamat. Alat supaya keluarga dia tak tahu yang dia mencintai Aminah dia tu.

“Dah cukup, aku tak akan teruskan projek kita ni, kita beritahu je keluarga kita, yang kita tak setuju, dan ta-da, semua orang akan happy,” kataku sebelum meninggalkan Daniel.

Tapi, malangnya, belakang badanku dihempaskan ke arah loker berhampiran. Sakit lah! Mataku memandang tepat pada Daniel Mikail yang teramat lah pelik hari ni.

“Oh, supaya kau boleh bebas bersama Senior tu kan? What happen to our ‘kita’ dalam projek ni?,” kata Daniel menghempaskan tangan kanannya dekat dengan kepalaku.

“Senior atau apa-apa tak ada kena-mengena dengan projek kita, aku dah letih. Letih dengan semua ni, Niel,” beritahuku separuh menjerit.

Ya, aku dah tak sanggup! Aku tak sanggup nak berlakon dan memperlihatkan personaliti yang bukan diri aku. Personaliti yang sengaja ditirukan.

“Kita beritahu je yang kita ni memang tak sesuai untuk satu sama lain, dan rancangan mama-mama kita tu, hanya lah impian semata-mata yang tak akan-,”

“Kau pilih Zul kan?,”

Say what?

“Jadi, Zul lah orang yang kau pilih untuk bersama? Kenapa? Kerana dia kaya? Dia ada masa hadapan yang cerah? Dia sanggup jadi hamba kau? Dia-,”

Tap!

Aku tercungap-cungap, selepas dengan berjayanya meninggikan diri untuk menyampaikan tanganku menampar Daniel Mikail. Dia memang jelas tak menyangka aku akan menamparnya.

“Is that how you look at me? Perempuan materialistik?,” kataku dalam geram. “Jawap, Daniel Mikail!,”

Daniel memandangku, pipinya masih merah dari kesan tamparanku, “Memang itu lah kau kan?,”

Ah?

Sakitnya perasaan yang ku rasa sekarang. Dianggap perempuan materialistik oleh lelaki yang ku sukai, memang menyakitkan.

Aku sudah tak nak ambil tahu tentang keadaan di sekelilingku. Aku hanya berjalan mengikuti kaki yang membawaku. Hingga,

“Lisa,”

Aku mendongak melihat ke arah Mira yang memandang aku dengan mata risaunya. Aku sendiri tak sedar aku sudah berada di,

Kelas Matematik kami.

“Aku tak akan tanya sekarang tapi, kau nak tak ke bilik rawatan?,” soal Mira. Aku hanya mengangguk. Pasti keadaanku teruk sangat sekarang ni, sampai Mira pun boleh nampak itu. “Kau nampak macam hantu berjalan, pucat sangat!,”

“I don’t know Mira, it really..hurts,”

“Cikgu, may we go to the nurse room, Lisa’s not feeling well,” umum Mira lalu membawaku keluar dari kelas. Aku rasa Cikgu Ariel mengizinkan.

Bilik rawatan,

“Sekarang, kau rehatkan diri ok?,” arah Mira, membuatkan aku mengangguk lemah. “Apa yang jadi antara mereka ni, yang seorang jadi lemah macam ni, yang seorang dah pulang awal, apa yang terjadi?,”

Aku tahu Mira hanya membebel seorang diri.

“Lisa, baringkan diri tu,” kata Mira lalu memaksa aku merebahkan diri di atas katil yang tersedia di bilik nurse. “Nasib lah, cikgu yang bertugas tak ada masa ni, boleh lah kau berehat tanpa disoal-soal. Now, rehat ok?,”

“Maaf, Mira. Susahkan kau,”

Mira agak terkejut dengan ucapanku, “Tak apa, Lisa. Aku tahu mood kau tak baik dan tak ada rasa nak belajar hari ni kan? So kau rehat ya?,”

Mira akhirnya berganjak keluar dari bilik rawatan. Meninggalkan aku seorang diri melayan perasaan.

Daniel, memang kita ni tak akan dapat bersama ya? Kerana kau pilih dia. Kenapa rumit sangat keadaan kami sekarang ni?

Projek Bantah KahwinWhere stories live. Discover now