6

9.3K 494 1
                                    


Bagasi besar yang diusung keluar diletakkan ditepi pintu kayu bilik sederhana kecil rumah papan itu. Risya mengemas cadar tilam serta barang-barangnya yang harus dibawa bersama dimasukkan ke dalam beg sederhana kecil dan diletakkan di atas bagasi itu. Figura Kasyaf yang duduk dikerusi kecil berhadapan meja belajarnya sambil menghadap telefon dikerling sekilas sebelum kaki diatur menghampirinya.

" Kita nak gerak pukul berapa abang?" Punggung dilabuhkan dengan posisi bersila menghadap Kasyaf yang duduk di kerusi. Tangan kanan Kasyaf yang terseliuh dicapai.

" Tengah hari."

Risya tersenyum kecil. Perlahan tangan kecilnya mengurut tangan kasar Kasyaf. Ada kesan garis merah di situ. Dalam hayi dia mengeluh kecil. Haih..Abang ni tak sesuaikan diri lagi duduk dekat kampung. Macam-macam yang jadi. Tangan ni terseliuh pun terhentak dengan kolah batu bilik air itu. Nak tahan sejuk punya pasal. Haih..Abang-abang.

" Risya mintak maaf abang." Perlahan Risya bersuara sehingga menarik perhatian Kasyaf.

" Sebab?"

" Risya tak tahu lebih dalam pasal abang. Risya tak tahu yang abang alah tempoyak. Risya tak tahu yang abang tak suka mandi air sejuk."

Kening dijongket sebelah." So?" Risya menunduk." Abang.." Wajah tampan Kasyaf dikerling sekilas." Abang marahkan Risya? "

Spontan bibir merah itu tertawa kecil sebelum kerusi kecil ditolak ke tepi dan dia turut duduk bersila menghadap isterinya. Kepala Risya diusap perlahan walaupun tiada senyuman yang terpamer.

" Buat apa abang nak marah Risya? Dah memang tradisi kampung Risya kan? Lagipun semuanya abang yang salah. Abang tak biasa duduk kampung. Sebab abang dibesarkan dekat bandar. Tapi abang cuba jadi orang kampung."

" Tapi.." Pantas Kasyaf memotong.
" Risya. Abang tak suka Risya rasa bersalah. Kan abang dah kata tu semua salah abang. Abang yang tak bagitahu Risya."

Risya mengesot ke depan sedikit. Tangan Kasyaf yang terluka dibelek.
" Risya..Risya sayang abang."

" I know. "

" After hari pertama kita menikah right? " Wajah putih bersih itu ditatapnya. Kasyaf tersenyum dalam hati. Buat pertama kali dalam hidup dia berhadapan dengan perempuan. Perempuan yang halal yakni isterinya;Risya selain Puan Katijah.

Risya tersenyum halus. Sepasang mata dark coklat itu ditenung sedalamnya.
" Macam mana abang tahu?"

Kasyaf tertawa kecil. Tangan Risya digenggamnya." Abang tahu Risya dah jatuh cinta dengan suami sendiri. Sebab Risya suka goda abang. "

Risya tertunduk malu. Memerah pipinya apabila kenyataan benar itu menerobos masuk ke dasar hati. Dup dap dup dap jantungnya. Hahahaha..

" Betul tak Risya?" Perlahan Risya mengangguk sebelum menyembamkan wajahnya pada peha Kasyaf. Malu. Kasyaf pula tertawa dalam hati. Bahu Risya ditarik supaya membetulkan postur duduknya kembali.

" Listen here. Remember what I said in our first night?" Sekali lagi Risya mengangguk.

" So kalau dah faham tak perlu abang nak terangkan lagi. Tapi tu lah. Abang belum cukup lagi tergoda dengan Risya."

" Kalau abang dah tergoda dengan Risya? Macam mana?" Kening sengaja dijongket tanda mencabar. Namun tidak bagi Kasyaf. Sengaja wajahnya didekatkan dengan wajah Risya sehingga hidung mereka bersentuhan.

" Bersedia untuk jadi ibu kepada anak-anak abang." Pucuk hidung Risya dikucup sekilas sebelum menjarakkan kembali kedudukannya. Risya pula dah tersenyum-senyum mendapat morning kiss daripada Kasyaf.

Book 1:The Faith's [C]✓Where stories live. Discover now