5

9.3K 504 2
                                    

Tengku Farhan mengangkat kepala sebaik bunyi ketukan di pintu mengetuk gegendang telinganya. Bibir serta merta tersenyum halus apabila figura Saffia menjamah pemandangannya.

" Tengku."

" Come in first." Arah Tengku Farhan seraya menyandarkan tubuhnya. Figura Saffia yang menghampiri meja kerjanya dipandang. Senyuman yang terukir sengaja dihapus. Kita pinjam watak Tuan Kasyaf sekejap ahahaha.

" Sit down."

Wajah serius Tengku Farhan dipandang. Gugup dia apabila berhadapan dengan lelaki ini. Semalam bukan main lagi mesra dengan dia. Tapi hari ni?

" Saya cuma nak tanya dekat tingkat berapa bilik ketua saya? Saya tanya staf-staf dekat sini dia kata tingkat ni tapi saya tak jumpa."

Tengku Farhan tertawa dalam hati. Wajah polos Saffia ditenungnya." Boleh tak awak duduk dulu? Ke awak tak selesa nak duduk dekat kerusi tu? Kalau tak selesa meh sini duduk dekat sebelah saya."

Saffia tersentak. Segera punggungnya dilabuhkan. Gurauan bodoh apa yang Tengku Farhan cuba utarakan ni?

" Ada bawak notebook?"

Laju Saffia mengangguk kepala. Takut punya pasal. Muka macam gangster lorong belakang je gayanya.

" Keluarkan dan catat apa yang saya cakap."

Buku nota setebal satu inci dikeluarkan beserta sebatang pen. Helaian pertama diselak dengan penutup pen dibuka. Bersedia untuk mencatat.

" Pukul 9 nanti kita pergi tengok site projek dekat Puchong. Pukul 11 kita ada meeting dengan company dari Johor. Pukul 12 awak kena lunch dengan saya. Dalam pukul 2 macam tu kita pergi gallery art dekat Shah Alam."

Laju pen berdakwat hitam menari-nari di atas kertas mencatat. Sesekali Saffia mengerling sekilas seraya menolak kaca mata mengena batang hidung. Selesai mencatat, catatan tersebut dibaca supaya difahami sebelum Tengku Farhan dipandangnya. Timbul tanda tanya dalam hati.

" One more thing. Awak balik naik apa?"

Saffia berkerut." Selalunya saya naik kereta tapi hari ni kereta saya masuk bengkel sebab tayar pecah. Jadi abang saya yang hantar."

Tengku Farhan berfikir sejenak." Okay saya hantar awak balik dan tiada bantahan."

Perlahan gadis itu mengangguk. Buntu dia dengan Tengku Farhan. Dia sendiri pun tak tahu kenapa Tengku Farhan layannya sebegitu. Padahal dia baru mula kerja hari ni.

" Err Tengku." Tengku Farhan menjongket kening seraya anak mata memandang wajah polos dihadapannya. Serta-merta bibir tersenyum kecil.

" Tengku cakap saya dapat jawatan assistant ID? Tapi kenapa cara saya ni macam...PA Tengku?"

Meletus tawa Tengku Farhan jadinya. Dah agak soalan ini yang akan diutarakan buatnya. Alahai..Punyalah dia bagi hint still tak dapat catch?

" Awak tahu tak siapa saya?"

Tengku Farhan menyembunyikan senyuman. Jelas terpancar riak kekeliruan di wajah gadis itu.

Book 1:The Faith's [C]✓Where stories live. Discover now