Sejarah Mesir Purba : Part I

289 2 1
                                    

Amat tertarik dengan perkembangan sejarah dan tamaddun silam Mesir membawa kepada penulisan siri ini.Sudah pasti Dajjal dan kuncu-kuncunya tidak akan ketinggalan dalam mencatur permainan konspirasi bagi memastikan agenda dan misi mereka tercapai, apa lagi Sang Iblis Laknatullah atau Si Lucifier sememangnya juga mahu mencari dan mempengaruhi seramai mungkin anak cucu Adam untuk sama-sama dihumbankan kedalam neraka di akhirat nanti!

Siri ini dimulakan dengan pengenalan kepada sejarah Mesir purba, turutan Firaun-Firaun yang memerintah mesir purba.Selepas itu beberapa kata kunci akan diketengahkan dalam membongkar misteri siapakah Puteri Hatshepsut yang pernah sampai ke tanah asal nenek moyang mereka iaitu Tanah Punt (Tanah Dewa-Dewa) ,Puteri ini juga amat meminati wangi-wangian dan rempah ratus. Bagaimanakah Puteri Hatshepsut mendapat ilham untuk membina Kota Hatshepsut yang disebut “sesuci-suci tempat- Djeser Djeseru” ?.Kota ini pula dibina dalam 3 bentuk lapisan atau bertingkat dengan senibina yang bersimetri disamping berdiri megahnya 2 tiang obelisk disamping deretan Spinx yang teratur di kanan dan kiri pintu kota cukup simbolik untuk dikaji oleh setiap peminat teori konspirasi .

Penulisan diteruskan dengan mencari Firaun manakah sebenarnya yang tenggelam dizaman Nabi Musa a.s dan merungkai kembali siapakah Puteri Asiah dan Firaun manakah yang sebenarnya menjadi suaminya ketika Nabi Musa a.s dipelihara didalam istana Firaun.

Selepas mengambil pengajaran dari peristiwa tenggelamnya Firaun dan pengikut-pengikutnya, Firaun manakah pula yang telah beriman lalu memperkenalkan Tuhan Yang Satu, tetapi atas kelicikan Konspirasi Dajjal, kepercayaan kepada Tuhan Yang Satu telah disesatkan sehingga Firaun dan Isterinya terpengaruh sehingga menyembah Tuhan Matahari (Aten) dan menganggap mereka adalah jelmaan dewa itu di bumi! semuanya akan dibongkarkan dalam siri ini.

Membongkar kembali Misteri Puteri Firaun - Nifertiti [ Nifertiti – bermaksud- Kecantikan telah muncul terserlah dan memancar] yang didakwa dibunuh oleh para pendita yang menentang Revolusi Agama Baru yang berpusat di Amarna.

Siri ini akan diakhiri dengan satu topik menarik tentang kepercayaan sihir dan sesat ajaran dari Sang Dajjal untuk memusnahkan dan melenyapkan terus baka Firaun dan keturunannya melalui ilmu genetic mereka iaitu melalui kaedah pembunuhan senyap akibat dari kesan Sindrom genetic seperti Deletion dan Mutation pada Kod Genetic setelah berlakunya Sumbang Mahram antara Firaun dan adik beradik mereka sendiri.Teori ini akan saya kupas dalam kisah pembongkaran Firaun Tut-anak kepada ibu saudaranya sendiri, yang merupakan anak kepada Firaun Akhenaten dan adik perempuannya.

[Sekali lagi ditegaskan bahawa saya bukanlah ahli sejarah, menulis hanya sekadar untuk berkongsi ilmu dan memenuhi masa terluang saja, oleh itu segala yang tertulis dari saya adalah pandangan peribadi saya dan saya meminta maaf jika ada tersilap dari segi fakta dan sejarah. Diminta pembaca sekalian dapat membetulkannya.: Sangtawal ]

Selamat membaca….

Sangtawal Sakranta….


SEJARAH MESIR PURBA :

Sumber : Wiki @ Klik Sini

Zaman Purba Mesir merujuk kepada kebudayaan di Hulu Lembah Nil menganjur dari ke selatan sehingga Jebel Barkal , Napata, keutara sehingga Laut Mediterranean, walaupun mempunyai saiz berbeza sepanjang sejarahnya antara sekitar 3200 SM dan 332 SM, dengan penaklukan oleh Alexander the Great. Sebagai kebudayaan yang berasaskan pengairan ia merupakan contoh jelas (quintessential example) empayar hidrolik.

Geografi:

Kebanyakan daripada geografi Mesir terletak di Afrika Utara, walaupun Semenanjung Sinai adalah dalam Asia Barat daya. Negara ini mempunyai persisiran pantai Laut Mediterranean dan Laut Merah; ia bersempadan dengan Libya di barat, Sudan di selatan, dan Semenanjung Gaza, Palestin dan Israel ke timur. Mesir Purba terbahagi kepada dua kerajaan, dikenali sebagai Mesir Hulu dan Hilir. Berlainan dengan kebiasaan, Mesir Hulu (Upper Egypt) terletak di selatan dan Mesir Hilir (Lower Egypt) di utara, dinamakan menurut aliran sungai Nil. Sungai Nil mengalir ke utara dari titik selatan ke Mediterranean bukannya kebahagian selatan daripada titik utara. Sungai Nil, yang merupakan tumpuan penduduk negara tersebut telah menjadi sumber kehidupan bagi kebudayaan Mesir semenjak kebudayaan Naqada dan Zaman Batu.

RAHSIA & KONSPIRASIWhere stories live. Discover now