Pengaruh Yahudi di Amerika Syarikat

3K 3 0
                                    

olitik dan Ekonomi

Ekonomi

Semasa era George Washington, terdapat kira-kira 10,000 orang Yahudi menetap di Amerika dan kebanyakannya adalah pedagang dan ahli perniagaan.

Mereka menguasai industri yang menjadi nadi penggerak ekonomi Amerika seperti industri gula, tembakau, pembungkusan daging dan yang lain.Pedagang Yahudi tidak akan mendedahkan maklumat mengenai kumpulan individu berprofil tinggi.
Apabila mereka menguasai sesuatu bidang perniagaan, mereka tidak membenarkan wujud sebarang persaingan khususnya daripada orang bukan Yahudi.
Mereka memonopoli setiap rantaian perdagangan daripada pengeluaran sehingga kepada penjualannya.
Dari segi pinjaman kewangan, mereka menyediakan pelbagai tawaran menarik pada awal dan kemudian menaikkan kadar faedah untuk mendapatkan cagaran tanah.

Politik

Keutamaan Yahudi memperluaskan kuasa dalam bidang perindustrian, perniagaan, dan ekonomi secara keseluruhannya mendorong mereka campur tangan dalam politik.Mereka menjadi penentu Ahli Senat dan presiden.

Segalanya bermula dengan Perang Saudara di mana kedua-dua pihak yang berperang menerima pinjaman daripada Yahudi.

Sebaik perang tamat, kerajaan Amerika Syarikat berhutang sebanyak USD220 juta pada Yahudi.

Jumlah itu bertambah berlipat ganda apabila kerajaan memerlukan pinjaman selanjutnya bagi mengeluarkan negara daripada kemelesetan ekonomi.

Penentangan Benjamin Franklin

Benjamin Franklin

Seorang negarawan yang terkenal, Benjamin Franklin(1706-1790) pernah cuba bangun menentang kuasa Yahudi di Amerika Syarikat yang ketika itu diterajui oleh tokoh penting Pergerakan Yahudi Antarabangsa, Mayer dan Nathan Rothschild yang berpusat di Eropah.

Ketika ditanya tentang bagaimana negeri-negeri koloni mampu berkembang maju, Franklin menjawab, “Mudah sahaja. Kami menerbitkan wang sendiri yang dinamakan ColoniaI Script. Kami menerbitkannya berasaskan kepada keperluan permintaan perdagangan dan industri.”

(Dokumen Senat # 23)

1) Menyedari penggunaan matawang tanpa faedah boleh mengancam penguasaan Yahudi, Rothschild berusaha supaya negeri-negeri koloni menggunakan wang daripada Bank Yahudi dan bukannya matawang mereka sendiri.

2) Mereka berjaya melakukannya melalui sogokan kepada ahli Senat dan juga pendokong utama usaha mereka, Alexander Hamilton.

3) Pada tahun 1791, Hamitton sebagai pakar ekonomi berpengaruh berjaya menyakinkan Senat dan Rumah Putih di bawah pentadbiran George Washington untuk menubuhkan Bank of America yang bermodelkan bank pusat ciptaan Yahudi.

4) Hal ini ditentang beberapa tokoh politik seperti Thomas Jefferson (1801 -1809), Presiden Amerika ke-3 dan Aaron Burr, Naib Presiden Amerika ke-2.

5) Ini merupakan kesilapan terbesar George Washington. Hamilton begitu licik memikulagenda Yahudi iaitu menguasai ekonomi dan politik negara secara menyeluruh.

RAHSIA & KONSPIRASIWhere stories live. Discover now