4

140 11 0
                                    

Aku masuk ke dalam rumah 3 tingkat tersebut. Aku pasti pakcik bang ni seorang yang success. Aku mengekorinya dari belakang. Sementara dia menunjukkan kedudukan bilik aku. Aku tido di bilik tingkat 2. "Kenapa tak masukkan saya dalam bilik tingkat 3?" tanyaku yang masih kagum dengan kemewahan rumah tersebut.

"Tingkat 3 tak ada bilik, cuma ada studio, bilik alat muzik, dan perpustakaan." jawabnya mesra.

"Boleh tak kalau saya pergi sana kalau ada masa lapang?" tanya aku lagi .

Dia mengangguk dengan senyuman besar. 

" Hwamin ada bakat apa2 tak? Menari? Menayanyi? Appa kamu selalu cakap kamu nak jadi penyanyi" katanya sambil meletakkan beg aku ditepi katil. Aku duduk di sofa bilik baru aku.

" Saya dah lupaka impian saya tu... Tak ada guna dah sbb dah terlambat.." Balasku bosan.

Pakcik Bang senyum " Tak terlambat pun. Biar papa tolong kamu jadi penyanyi. Tapi berlu ada kerja sama.." 

"Papa..." aku senyum. " Promise me, papa?" aku mengangkat jari kelingking aku dan mengait jari aku dengan jari kelingkingnya.

-------------

Aku berpakaian serba hitam,dengan skarf yang dililit di leher aku. Aku keluar dari bilik dan menuju ke luar rumah tersebut, kelihatan sebua kereta besar sedang enunggu aku. Aku tanpa menunggu apa2 terus masuk. Kereta tersebut terus bergerak, menuju ke arah tempat pembakaran kdua2 mayat.

Nak tanyaa, kau org rasa aku sedih ker?

Tak?

Aku sedih... Tapi aku  tak nak show Sejak bila aku pandai show rasa sedih aku,hah?

Seaik sahaja sampai, seperti biasa, kereta belum berhenti dengan sempurna,aku dah melompat keluar. Aku berlari k arah orang ramai berkumpul. semestinya di sekeliling mayat.

"Mana waris?" tanya seorang lelaki. Aku mengangkat tangan, abang aku yang berdiri tidak jauh dari aku turut elakukan hal yang sama.

Lelaki tersebut memberikan Obor kepada abang aku, manakala aku berdir di belakang abang aku. Yang lain semua berkumpul di  belakang aku. Entah kenapa aku rasa semua yang aku lakukan ni salah. Entah kenapa aku rasa apa yang dialakukan, dan apa yang berlaku ni tak betul.

aku rasa janggal, walaupun sudah beberapa kali menyertai upacara seperti ini. Aku tetiba rasa takut sekarang ni, dan oleh sebab itu, air mata aku yang jarang nak keluar ni mengalir.

Aku berdiri di situ, sehingga mayat benar2 menjadi abu. 

aku masih berdiri di situ, walaupun orang dah beransur pulang. Aku melihat lelaki tadi mengumpul abu di dalam satu bekas dan diberikan kepada abang aku. Abang aku membawa kedua2 bekas itu pergi.

"Tak perlu ikut HwaMin." arah abang aku. Aku tetap berdegil,ingin mengekor mereka sehingga seseorang menarik aku mengekorinya.

"Cik Hwamin kena pulang sekarang." katanya. Aku mengeluh..

Ntah mana pergi semangat dan tenaga aku selama ni. Kenapa semuanya hilang pula?? Secara tiba-tiba..

-------------------

Seseorang engetok pintuu bilik. Aku hanya menyahut dari dalam,  tidak membenarkan ssesiapa masuk ke dalam bilik . Aku terus menutup sketch book aku dan menuju ke ruang tamu utama.

Aku melihat beberapa orang sedang berbual2 di situ, dan kebanyakkannya lelaki kecuali seorang, perempuan berambut coklat gelap. 

" Nuguya?" tanyaku tanpa mengucapkan 'hai' atau memperkenalkan diri. Aku memandang papa dengan wajah berkerut.

"bangtan, duduk kat tepi, juri, diri dengan saya.." kata Papa . Semua menuruti arahannya.

"Bangtan? Do you mean, BTS?" aku kenal diorang. kawan2 dalam kelas aku selalu tunjuk muka hodoh diorang kat aku, buatkan aku enyampah.

"Nae" balas papa sepatah sebelum mendekati aku dan membisikkan sesuatu.

Selepas itu, baru aku faham situasi sekarang. "Pa, tak rasa pelik ker? Pembakaran mayat petang tadi, malam dah nak buat kerja ni?" tanyaku sedikit janggal.

"I don't want to see your tears, my daughter" ucapnya menepuk bahu aku.

--------------------

"Jadi, awak nak nyanyi lagu apa?" tanya salah seorang dari mereka yang duduk bersama papa.

Aku megangkat bahu,tanda aku tidak tahu,atau lebih kepada tidak bersedia.

Mereka mengeluh. Aku smirk. Ntah sejak bila aku smirk, aku pun tak tahu. "I don't want to do this now. Bye' aku perlalu dengan selamba. Langsung tidak berminat dengan apa2.

Sebelum aku melangkah, aku bersuara lagi " Papa, esok flight ke Malaysia pukul 8 pagi. Hal transfer school tu mcm mana?"

Papa memandang aku, " Jangan risau, papa dah uruskan dari awal. Kamu pergi malaysia, kumpul barang2 kamu dan bawa ke Korea. Kamu akan tinggal di sini. Tak perlu elajar di sekolah bila kamu sampai di saman nanti, ok?"

aku mengangguk..

#ceritaninampakserabut

I'm a newbie [BTS] [Complete]Where stories live. Discover now