Part 36

126 9 0
                                    

"Apa yang sebenarnya dah berlaku,Pak Mail?"tanya Dato Ronald sambil mengusap-usap pipi anaknya.Pak Mail menghela nafas sebelum menceritakan kejadian ngeri itu.

"Sebenarnya,Pak Mail nak pergi ke dapur tetapi tetiba Pak Mail terdengar ada bunyi bising kat tingkat atas.Pak Mail pun pergilah naik ke atas.Pak Mail rasa bunyi tu datang daripada bilik lama Fiona jadi,Pak Mail pun cuba buka pintu tu tapi berkunci.Pak Mail cubalah cek kat sebelah bilik tetapi bunyi tu takde.Tetiba je hilang.Bila Pak Mail keluar je daripada bilik sebelah tu,Pak Mail nampak yang Nana cuba nak buka pintu lama tu.Pak Mail nak halang dia tetapi dah terlambat.Pak Mail dah ternampak apa yang Nana dah nampak,"terangnya lalu menarik nafas.

"Tapi Pak Mail,kenapa pintu tu tetiba je boleh terbuka?"soal Dato Ronald pelik.
" Itu yang Pak Mail pelik tu.Padahal memang Pak Mail dah cek betul-betul.Pintu tu memang berkunci,"jawap Pak Mail sungguh.

"Pak Mail nampak apa?"soal Ustaz Farid dengan penuh curiga.Mereka tidak sabar menunggu jawapan yang bakal keluar daripada bibir orang tua itu.

"Pak Mail nampak ada satu makhluk yang berkepala dan tidak pula mempunyai tubuh sedang terbang ke arah Nana.Pak Mail tarik dia and terus tutup pintu,"terangnya lagi.

"Astagfirullahalhazim,"ucap Adam.Pasti kekasihnya itu mengalami trauma yang tinggi.Beberapa minit kemudian,akhirnya,Fiona sedar.Dia membuka matanya secara perlahan-lahan.Kepalanya masih terasa sakit.Dia bangun daripada pembaringannya.

"Nana,baik kau baring je,"nasihat Farah.Fiona menggeleng-geleng.
"Takpe,aku ok,"ucapnya.Ketika dia bangun,ketakutannya kembali menyerang apabila melihat satu persatu wajah mereka bertukar menjadi makhluk yang hodoh dan dipenuhi dengan ulat-ulat yang bergerak.

"Arghh!!Pergi!Pergi!Aku tak ganggu koranglah!"jeritnya sepuas hati.
"Nana,bawa bertenang.Kami semua keluarga kamu.Bawa mengucap,Nana.Bawa mengucap!"ucap Ustaz Farid.

"Arghh!Lepaskan aku!"jeritnya apabila Ustaz Farid dan Dato Ronald cuba menahannya.Mereka semua mulai panik.Adam yang berada di belakang Ustaz Farid,segera meluru ke arah kekasihnya.

Dato Ronald dan Ustaz Farid memberikan ruang.
"Nana,sayang..Bertenang!"pujuknya.
"Jangan dekat aku!!"
"Sayang,ni Adam lah.Jangan camni Nana.Pandang mata Adam,pandang!"ujarnya tegas.

Fiona merenung mata Adam dengan keadaan yang masih ketakutan.Tubuhnya tidak lagi meronta-ronta seperti tadi.Mereka yang lain terdiam.
"Nana,sayang..Pandang mata Adam.Semua ni tak wujud.Sekadar khayalan.Kami semua keluarga Nana.Takde benda yang nak ditakutkan,sayang."bisiknya perlahan.

Fiona diam membisu.Adam tersenyum nipis.Pipi kekasihnya diusap-usap penuh kelembutan.
"Adam ada di samping Nana.Anggap je semua ni tak pernah berlaku,sayang.Benda ni cuma sekadar khayalan.Sekarang Adam nak Nana berehat dan lupakan terus semua ni,"pintanya.

Adam mencium ubun-ubun Fiona lalu tubuh kekasihnya dibaringkan secara perlahan-lahan.Gebar ditarik lalu Fiona melelapkan matanya.Adam tersenyum lebar.

Ketika dia berpaling ke arah belakang,semua mata memandang ke arahnya.Adam menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

"Apa?"tanyanya pelik.
"Wow,camne kau buat sampai dia dengar cakap kau?"soal Qalesya separuh terkejut.
"Erhh..aku pun tak tahu.Dalam fikiran aku,aku hanya nak dia bertenang and lupakan semua ni,"balasnya jujur.

"Perkembangan yang agak baik,"ujar Ustaz Farid perlahan tetapi masih mampu didengari oleh mereka.
"Maksud angah?"Dato Ronald mengerutkan dahinya.

Ustaz Farid hanya dia membisu.Soalan abang sulungnya dibiarkan tanpa jawapan.Mata mereka kemudian dilemparkan ke arah Adam lalu ke arah Fiona yang sedang enak diulit mimpi.

Maut menjelang!Where stories live. Discover now