24: Reveal

1.1K 137 43
                                    

The chapter you lads have been waiting for. The Revelation. Prepare your mind. Read the end note.

  

 

"Skye's voice detected." Pintu bilik ala-ala sliding door yang tolak-tolak ke tepi untuk bukak itu tiba-tiba terbuka dengan sendirinya.

Dan akhirnya.

Akhirnya.

Akhirnya.

Akhirnya.

Red bertentang mata dengan Amy. Amy yang sebenar. Amy yang dia nampak semasa Skye video call dengan Amy beberapa chapter yang lalu.

Sebuah robot yang tingginya mencecah 1.5 meter, berwarna putih, dan beroda(see image), berjalan keluar dari bilik yang diagak Red, bilik Skye.

"Welcome home, Skye." Robot tersebut baru hendak menyambut kepulangan Skye setelah hampir 15 minit Red bawa Skye pulang. Nampak sangat robot ni diaktifkan hanya apabila Skye bersuara.

"She's sleeping." Red bersuara dari tepi couch di mana Skye sedang lena. Robot tadi tu berhenti bergerak dan menghadap Red.

"You must be, Red. Thank you. For bringing Skye back home." Robot tersebut berterima kasih kepada Red. "My name is Aamy, stands for 'Artificial Assistant in Management Y' . I am Skye's personal robot assistant."

Aamy, Skye's personal robot assistant.

Aamy, personal robot assistant.

Aamy, robot assistant.

Aamy, robot.

AAMY.

ROBOT.

Boom!

Then what the hell is all that? Siapa yang Skye layan macam awek sendiri tu? Siapa yang layan Skye? Yang marah Skye? Yang tolong Skye? Siapa?

SIAPA?

SI-YA-PA?

S-I-A-P-A?

Aamy la. Aamy si Robot Assistant.

Red ambil masa seketika untuk serap balik info ringkas yang dia baru peroleh tadi. "Aamy, can I ask you some question."

Aamy memandang Red. "Sure."

"Did she share everything with you?" Red menyoal. Doctor's instinct kicks in. Suara Red kedengaran serius.

"Yes, do you want to hear all her thoughts and talks? I recorded every single one of them." Aamy menjawab, jujur. Kerana dia adalah AI yang tidak reti menipu atau berbohong.

"No. No. Keep that to yourself." Red menolak dengan baik, tidak hingin nak ceroboh privasi Skye. "Did she have any abnormal behaviour?"

Aamy tidak membalas. Dia hanya terdiam. Mungkin tidak pasti sama ada hendak menjawab soalan Red atau tidak.

"Aamy. You can tell me. I am a medical officer. Dr. Farid Zafri." Red cuba meyakinkan Aamy. Lesen perubatan dikeluarkan dari dalam wallet dan ditunjukkan ke arah kamera Aamy.

"Okay." Amy scan sepintas lalu lesen perubatan Red itu, dan terus menyuarakan jawapannya. "She often greets no one. Talks to someone none of us can see, and sometimes she hugs the air or hugs one of us."

"Hmm...." Red memproses semua maklumat yang baru sahaja dia terima. "Did she take any meds?"

"She used to take Olanzapine, Selfemra, sleeping pills and some antidepressant before," Aamy menambah, "but not anymore.".

PROSTHETIC [HIATUS]Where stories live. Discover now